اطلاعات کامل آزمون نظام مهندسی-بخش 1

آزمون نظام مهندسی چیست؟

آزمون نظام مهندسی ساختمان، امتحانی است که همه ساله از سوی دفتر مقررات ملی ساختمان از اعضاء نظام مهندسی ساختمان برای ارزشیابی مهندسان به منظور اعطا پروانه اشتغال پایه 3 به کار مهندسی برگزار می شود.

کد خبر: 961106001 تاریخ انتشار: جمعه ۶ بهمن ۹۶ - ۱۱:۲۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، آزمون نظام مهندسی ساختمان، امتحانی است که همه ساله از سوی دفتر مقررات ملی ساختمان از اعضاء نظام مهندسی ساختمان برای ارزشیابی مهندسان به منظور اعطا پروانه اشتغال پایه ۳ به کار مهندسی برگزار می شود.آزمون نظام مهندسی چیست

آزمون نظام  مهندسی چیست

شرایط شرکت در آزمون

برای شرکت در آزمون، نیاز به داشتن مدرک مهندسی (کارشناسی)، از یکی از هفت رشته عمران، معماری، برق، مکانیک، ترافیک، شهرسازی و نقشه برداری است. همچنین، افراد بعد از گذشت ۳ سال از مدرك كارشناسی یا ۲ سال از مدرك كارشناسی ارشد و یا ۱ سال از مدرك دكترای خود می توانند در آزمون نظام مهندسی شركت كنند. البته افرادی که دارای مدرک کاردانی پیوسته هستند، هر پنج سال از تاریخ مدرک کاردانی شان، معادل یک سال کارشناسی محسوب می شود. براساس تبصره ۲ ماده ۷ قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان جدول كد رشته‌هاي مختلف و نوع پروانه اشتغال بكار (اعم از اصلي يا مرتبط) براساس عنوان مدرك تحصيلي دانشگاهي و آخرين مصوبات كميسيون هم ارزي رشته‌ها از دفتر سازمان‌هاي مهندسي و امور بين‌الملل وزارت مسكن و شهرسازي به كليه سازمان‌هاي نظام‌ مهندسي ساختمان استان‌ها به شرح زير ابلاغ شده که داوطلبان باید با تطبیق آن با مدرک خود اقدام به ثبت نام در آزمون نمایند. برای آزمون نیاز به پایان خدمت نبوده و قبولی ۴ سال اعتبار داشته و داوطلبان می توانند تا ۴ چهار سال بعد از قبولی پایان خدمت یا معافیت خود را آماده کنند اما حتما سنوات لازم برای سابقه کار را باید داشته باشند. آزمون تک مرحله ای بوده و مصاحبه و گزینش ندارد..

 

رشته و گرایش های آزمون

این آزمون در هفت رشته اصلی برگزار می شود:

عمران؛ در سه گرایش: محاسبات، نظارت و اجرا

منابع آزمون نظام مهندسی عمران

اطلاعات کاربردی آزمون نظام مهندسی عمران

معماری؛ در سه گرایش: طراحی، نظارت و اجرا

منابع آزمون نظام مهندسی معماری

اطلاعات کاربردی آزمون نظام مهندسی معماری

تاسیسات برقی؛ در دو گرایش: طراحی و نظارت

منابع آزمون نظام مهندسی برق

اطلاعات کاربردی آزمون نظام مهندسی برق

تاسیسات مکانیکی؛ در دو گرایش: طراحی و نظارت

منابع آزمون نظام مهندسی مکانیک

اطلاعات کاربردی آزمون نظام مهندسی مکانیک

ترافیک

منابع آزمون نظام مهندسی ترافیک

اطلاعات کاربردی آزمون نظام مهندسی ترافیک

شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی شهرسازی

اطلاعات کاربردی آزمون نظام مهندسی شهرسازی

نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

اطلاعات کاربردی آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

برای هر صلاحیت آزمون مجزا برگزار شده و طبیعتا باید به صورت مجزا ثبت نام انجام شود. هیچکدام از صلاحیت ها پیش نیاز دیگری نیستند و در صورتی که مدرک تحصیلی اجازه دهد، می توان در همه صلاحیت های یک رشته به صورت همزمان شرکت کرد.

چگونگی پذیرش

به جز آزمون نظام مهندسی طراحی معماری، بقیه آزمون ها به صورت تست های چهار گزینه ای برگزار می شود. این آزمون ها به صورت رقابتی نبوده و هر داوطلبی که بتواند حداقل به پنجاه درصد پرسش ها پاسخ درست دهد، پذیرفته خواهد شد.

آزمون نظام مهندسی چیست

تاریخ برگزاری آزمون

با وجود اینکه بیش از ۲۰ سال از برگزاری آزمون نظام مهندسی می گذرد، اما هنوز تاریخ دقیق برگزاری آزمون مشخص نبوده و معمولا هر ۶ ماه یکبار برگزار می شود.

 

سایت نحوه ثبت نام

ثبت نام این آزمون به صورت الکترونیکی در سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی انجام می شود.

 

close

درباره مدرس و مولف

من محمدکريمي همحمدکریمیستم، کارشناس ارشد مهندسي برق قدرت که تا بحال  بيش از ۵۰ عنوان مقاله علمي در معتبرترين ژورنالها و کنفرانس هاي داخلي و خارجي از من منتشر شده، ۱۳ عنوان کتاب تالیف کرده ام، چند بار به عنوان پژوهشگر و معلم نمونه انتخاب شده ام. در زمينه نظام مهندسي هم، علاوه بر مديرمسئولي پایگاه خبری مهندسین نیوز به عنوان اولين و تنها پايگاه خبري-تحليلي اختصاصي نظام مهندسي ايران (https://www.mohandesinnews.ir/)، هفت عنوان کتاب، دو فيلم آموزشي (جمعا ۵۲ ساعت)، ده ها جزوه آموزشي و يادداشت و نقد تحليلي نوشته و ده ها دوره آمادگي آزمون نظام مهندسي تاسيسات برقي در نقاط مختلف کشور برگزار کرده ام. براي مشاهده جزئيات و اسناد سوابق علمي و کاري من لطفا به سايت شخصي (http://mohammad-karimi.ir) مراجعه فرمائيد.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ بهمن ۹۶
5566 بازدید
21 نظر
امتیاز به این خبر:
0 0