پیش آمدگی ساختمان طبقات یا بخشی از ساختمان

پیش آمدگی ساختمان

پیش آمدگی طبقات یا بخشی از ساختمان از بر زمین (سطح های طره ساختمان) به حدی که در طرح های توسعه شهری تعیین می شود، که در مقاله زیر الزامات پیش آمدگی در معابر عمومی، پیش آمدگی های زیرزمین، پیش آمدگی ها در داخل محدوده مالکیت، پیش آمدگی ها در معبرهای با پهنای کمتر از12متر و بزرگراه ها و همچنین پیش آمدگی سایبان ها و باران گیر بام، ساباط ها و پل های هوایی، تابلوها و سایر عناصر الحاقی، درگاهی و لبه کف پنجره و همچنین درهای ساختمان مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت ممنوع بودن هر گونه پیش آمدگی زیرزمین و اجزای ساختمانی، لوله کشی و کانال کشی تاسیساتی و در نهایت پیش آمدگی هیچ قسمت از ساختمان به داخل حیاط های کوچک محصور (پاسیوها) و پیش آمدگی در حریم خطوط انتقال نیروی برق بررسی می شود.

کد خبر: 980207013 تاریخ انتشار: شنبه ۷ اردیبهشت ۹۸ - ۷:۱۱ ب.ظ

پیش آمدگی طبقات یا بخشی از ساختمان از بر زمین (سطح های طره ساختمان) به حدی که در طرح های توسعه شهری تعیین می شود، که در مقاله زیر الزامات پیش آمدگی در معابر عمومی، پیش آمدگی های زیرزمین، پیش آمدگی ها در داخل محدوده مالکیت، پیش آمدگی ها در معبرهای با پهنای کمتر از۱۲متر و بزرگراه ها و همچنین پیش آمدگی سایبان ها و باران گیر بام، ساباط ها و پل های هوایی، تابلوها و سایر عناصر الحاقی، درگاهی و لبه کف پنجره و همچنین درهای ساختمان مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت ممنوع بودن هر گونه پیش آمدگی زیرزمین و اجزای ساختمانی، لوله کشی و کانال کشی تاسیساتی و در نهایت  پیش آمدگی هیچ قسمت از ساختمان به داخل حیاط های کوچک محصور (پاسیوها) و پیش آمدگی در حریم خطوط انتقال نیروی برق بررسی می شود.

پیش آمدگی ساختمان

پیش آمدگی درمعابرعمومی

  • پیش آمدگی طبقات یا بخشی از آنها از برزمین(سطوح طره ساختمان) به میزانی که در طرح های توسعه شهری تعیین میشود.
  • پیش آمدگی سایبان یا باران گیر بام ازحد ساختمان، به عمق حداکثر۰٫۸۰متر، درصورتی که حد زیرین آن از بالاترین نقطه کف معبر حداقل ۳٫۵۰متر ارتفاع داشته و حد پیش آمدگی آن از لبه سواره رو حداقل .۰۸۰متر فاصله افقی داشته باشد.
  • ساباط وپل هوایی که بین ساختمان ها برروی کوچه ها و معابرفرعی احداث شود، مشروط به اخذ مجوز از شهرداری ها وسایر مراجع صدور پروانه ساختمان و درصورتی که ارتفاع حداقل ۳٫۵۰ متر از معبر رعایت شده باشد.
  • تابلوها وسایر عناصر الحاقی به ساختمان منطبق با مبحث بیستم و سایر ضوابط طرح های توسعه و عمران شهری مشروط برآنکه لبه خارجی آنها بیشتر از ۰٫۹۰متر با لبه ی جدول سواره رو فاصله ی افقی داشته باشد.
  • درگاهی و لبه کف پنجره، نیم ستون چسبیده به دیوار، قرنیز ها، لوله های آب باران، پله یا شیبراه ورودی و دیگر عناصر ساختمانی که درارتفاع کمتر از ۳٫۵۰متر از کف معبر مجاور باشند، نباید بیش از ۰٫۱۰متر در معبر عمومی پیش آمدگی داشته باشند.
  • درهای ساختمان و تصرف هایی که به سمت بیرون و معبر عمومی باز میشوند، ضمن لزوم نصب علایم احتیاط، نباید درحالت بازبیش از ۰٫۱۰متر وارد حریم معبر شوند.

پیش آمدگی درداخل محدوده مالکیت:

  • پیش آمدگی طبقات یا بخشی از آنها از لبه نمای خارجی طبقه زیرین مشروط برآنکه لبه ی بیرونی آنها درداخل حدود سطح اشغال مجاز اعلام شده توسط شهرداری یا سایر مراجع صدور پروانه قرارگیرد وارتفاع حد زیرین آن ازبالاترین نقطه کف زمین حداقل ۲٫۷۰ متر باشد.
  • پیش آمدگی سایبان یا باران گیربام از حد ساختمان به عمق حداکثر ۰٫۸۰متر، درصورتی که حدزیرین آن ازبالاترین نقطه کف زمین حداقل ۲٫۷۰متر ارتفاع داشته و حد پیش آمدگی آن از لبه محدوده ی زمین مجاور حداقل ۰٫۸۰متر فاصله افقی داشته باشد.

نظام مهندسی معماری مشهد

آزمون نظام مهندسی معماری چیست

پیش آمدگی های مجاز زیرزمین

هرگونه پیش آمدگی زیرزمین و اجزای ساختمانی آن به خارج از محدوده مالکیت و درمعابر عمومی ممنوع است.

تعبیه ی مجراهای خارجی نور وهوا درمحدوده ملک و خارج از سطح اشغال تعیین شده، مشروط به اخذ مجوز ازشهرداری ها و سایر مراجع صدور پروانه ساختمان و درصورتی مجاز است که برای مقاصدی غیر از تامین نور و هوامورد استفاده قرار نگیرند، این مجراها بسته به فضاهایی درزیرزمین که نیاز به نور وتهویه دارند، میتوانند درکنار جبهه های آزاد بنا ادامه یابند وکف آنها نباید جزئی از مساحت زیرزمین محاسبه شود.

پیش آمدگی زیرزمین به عنوان بخشی از ساختمان درداخل مرز مالکیت و خارج از محدوده ی اشغال اعلام شده توسط شهرداری یا سایرمراجع صدور پروانه مشروط به انطباق با ضوابط طرح های مصوب توسعه وعمران شهری و اخذ مجوز از مراجع یاد شده است که بایدتابع الزامات زیرباشد:

  • تراز روی سقف آن بیشتر ازبالاترین تراز مجاز برای محوطه ساختمان نباشد وباعث اختلال درعملکرد، نورگیری و سایر الزامات فضاهای ساختمان، محوطه ی اطراف آن و ساختمانها و زمین های همجوار نشود.
  • درصورتی که از سقف آن برای عبور وسایل نقلیه و به ویژه ماشین آلات و تجهیزات امدادرسانی استفاده شود، بایدمقاومت مکانیکی لازم برای تحمل وزن آنها را در حین تردد یا عملیات امداد داشته ودچار نشست یا ریزش نشود.
  • در سقف الزامات عایقکاری رطوبتی وهدایت و دفع نزولات جوی مشابه بام ساختمان رعایت شده باشد.
  • پیش آمدگی زیرزمین نباید موجب تغییر مشخصات فضای باز، محوطه و ساختمان شود همچنین درتامین حداقل الزامات مربوط به آنها مانند سرانه فضای سبز و سایرتجهیزات الزامی درمحوطه و پایداری وایمنی ساختمان اختلال ایجاد نکند.

 

محدودیت پیش آمدگی ها: پیش آمدگیهایی که دراین مقررات مجازاعلام شده است درموارد زیرمحدود یا ممنوع میشود:

  • در صورتی که با سایر الزامات یا محدودیت های تعیین شده درضوابط وطرح های مصوب توسعه وعمران شهری ومقررات مباحث ششم وهشتم مقررات ملی ساختمان برای پیش آمدگیها مغایرت داشته باشد.
  • درصورتی که برای تامین منافع عمومی، محدودیت های دیگری توسط مراجع قانونی مسئول تعیین شده باشد.
  • پیش آمدگی درمعابر با پهنای کمتر از۱۲متر و درمعابر موسوم به بزرگراه ها مجاز نیست، مگر آنکه درطرح توسعه وعمران شهری با ضوابط شهرسازی مصوب برای شهر یا منطقه ای، ضمن رعایت سایرالزامات پیش آمدگی به گونه ای دیگرتعیین شده باشد.
  • هیچ گونه لوله کشی وکانال کشی تاسیساتی نباید درجداره خارجی پیش آمدگی طبقات و بام تعبیه شود.
  • هیچ قسمت ازساختمان نباید به داخل حیاط های کوچک محصور(پاسیوها) که برای نورگیری و تهویه فضاهای ساختمان تعبیه میشوند، پیش آمدگی داشته باشد.

پیش آمدگی در معابر نباید در حریم خطوط انتقال نیروی برق قرار گیرد.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ اردیبهشت ۹۸
3022 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0