چه تحولاتی را در نظام مهندسی دنبال می‌ شود منوچهر فریدونی

چه تحولاتی را در نظام مهندسی دنبال می‌ شود؟

نظام مهندسی را مصداق کاملا آشکار آغاز خوب و ادامه بد و بدتر می ‌توان دانست. با تاسیس آن در سال هفتاد و پنج امید میرفت با اجماع و همگرایی علمی در سطح اجرایی مهندسین رشته‌ های مربوط به ساختمان تحولات زیادی در عرصه قوانین، مقررات و کیفیت ساخت ایجاد گردد و در سال ‌های اولیه نیز همین گونه بود بطوری که سال هفتاد و پنج، گرداوری مقررات ملی ساختمان ایران مصادف با دو تحول عمده شد: اول؛ تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، دوم؛ معاونت نظام مهندسی و اجرای ساختمان در وزارت مسکن و شهرسازی و به دنبال آن تأسیس دفتر تدوین و ترویج مقررات ملی ساختمان در حوزه این معاونت تأسیس شد. همین امر سبب شد نظارت دقیق تری بخصوص در شهرها بر ساخت و سازها انجام بگیرد ولی چه شد که بعد این سال ها جایگاه نظام مهندسی سست و سست ‌تر شد چند مسئله قانونی و تعاریف سبب از میان رفتن جایگاه تصور شده برای این سازمان شد

کد خبر: 970710010 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ مهر ۹۷ - ۹:۱۰ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،نظام مهندسی را مصداق کاملا آشکار آغاز خوب و ادامه بد و بدتر می ‌توان دانست. با تاسیس آن در سال هفتاد و پنج امید میرفت با اجماع و همگرایی علمی در سطح اجرایی مهندسین رشته‌ های مربوط به ساختمان تحولات زیادی در عرصه قوانین، مقررات و کیفیت ساخت ایجاد گردد و در سال ‌های اولیه نیز همین گونه بود بطوری که سال هفتاد و پنج، گرداوری مقررات ملی ساختمان ایران مصادف با دو تحول عمده شد: اول؛ تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، دوم؛ معاونت نظام مهندسی و اجرای ساختمان در وزارت مسکن و شهرسازی و به دنبال آن تأسیس دفتر تدوین و ترویج مقررات ملی ساختمان در حوزه این معاونت تأسیس شد. همین امر سبب شد نظارت دقیق تری بخصوص در شهرها بر ساخت و سازها انجام بگیرد ولی چه شد که بعد این سال ها جایگاه نظام مهندسی سست و سست ‌تر شد چند مسئله قانونی و تعاریف سبب از میان رفتن جایگاه تصور شده برای این سازمان شد

چه تحولاتی را در نظام مهندسی دنبال می‌ شود

چه تحولاتی را در نظام مهندسی دنبال می‌ شود

چه تحولاتی را در نظام مهندسی  دنبال می‌ شود

۱- تعریف مبهم شاغل در نظام مهندسی
۲- عدم برابری خدمات و دستمزد و نحوه تعیین دستمزد مهندسین
۳- نحوه رابطه مالکین، مهندس و شهرداری
متاسفانه چند مسئله بالا سبب شد تا نظام مهندسی، سازمان کارآمدی نباشد بلکه صرفا مرجعی برای رانت و لابی ‌های برخی افراد در نظام فنی کشور شود.
ابتدا تعریف شاغل در نظام مهندسی کاملا نا مشخص و اساسا تعریفی برای آن متصور نیستیم حتی فردی که بطور دائمی در بخش خصوصی و دولتی کار می‌ کند می‌ تواند شاغل و عضو نظام مهندسی باشد که این مسئله سبب امضا فروشی در سطح گسترده در نظام مهندسی ساختمان شد. وزیر محترم راه و شهرسازی در چند سال اخیر نیز به صورت گسترده به این مسئله پرداخت اما همچنان تعریف شاغلین نظام مهندسی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
مسئله بعدی نحوه محاسبه دستمزد است. این امر مهم، هیچ مبنایی نداشته و صرفا با امضای مدیر کل راه و شهرسازی استان، رییس نظام مهندسی ساختمان استان و شهردار مرکز استان این دستمزد گرداوری نی گردد که در بعضی از موارد تعریف دستمزد هیچ همخوانی با خدمات نداشته و سبب نارضایتی گسترده نیز شده است زیرا هیچ تعریف دقیقی از چگونگی محاسبه و ارتباط آن با قیمت مسکن و… وجود ندارد.
مسئله سوم نحوه تعریف ارتباط مهندس و سازنده ساختمان می ‌باشد عدم تعریف جایگاه حقوقی برای مهندسین به خصوص در زمان تخلف سبب شده است تخلف به صورت گسترده‌ای در سطح این سازمان رواج پیدا کند و تنها مرجع رسیدگی نیز به دلیل آن که از خود سازمان تعریف و تثبیت می‌ شود عزمی برای مبارزه با تخلفات نداشته این مسئله در نظام پزشکی کشور نیز مسئله ساز شده است.

چه تحولاتی را در نظام مهندسی دنبال می‌ شود

وای در این نوشتار کمی هم به راهکار بپردازیم در ابتدا باید تعریف شاغل در نظام مهندسی ساختمان به طور واضحی باز تعریف گردد چند شغل بودن آن هم در نظام فنی که نیاز به دقت و صداقت بسیاری است امکان پذیر نیست. آئین نامه دقیقی از نحوه محاسبه دستمزد خدمات مهندسی تعریف گردد و ارتباطات حق الزحمه با قیمت مسکن و تورم و… باید به طور مشخص گرداوری و سلیقه را از تعریف حق الزحمه حذف کنیم و در نهایت ارتباط مهندس و مالکین باید رابطه‌ای گسترده ‌تر و تعریف‌مند تر از فقط نظام مهندسی به خود گرفته و رفتار هر دو طرف تبعات گسترده ‌تری به خود بگیرد در غیر این صورت بهتر است نظام مهندسی بطور کلی حذف و خدمات به شهرداری ‌ها واگذار گردد که جایگاه حقوقی تعریف شده‌تری دارند و اشتغالزایی پایدارتری نیز برای شهرها ایجاد می ‌کنند.


بنابر آن چه گفته شده لیست مورد حمایت حزب مردم سالاری اصلاح مسائل فوق و بسیاری از مشکلات دیگر را در دستور کار داشته و با رای شما همکاران گرامی به این لیست پشتوانه‌ای قوی برای تحول در سازمان نظام مهندسی ایجاد می گردد. همگام با هم با حضور حداکثری در روز پنج شنبه ۱۲ مهر پای صندوق‌ های رای زمینه تغییرات اساسی در نظام مهندسی را فراهم می ‌کنیم.

*عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران
منبع : مردم سالاری

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشريحي آزمون نظام مهندسي معماری-اجرا ارديبهشت ۹۷

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۰ مهر ۹۷
799 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0