به علت ضعفهای موجود در قانون، کیفیت ساختمانها کاهش یافته یک عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد:

به علت ضعفهای موجود در قانون، کیفیت ساختمانها کاهش یافته

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این که به علت ضعفهای موجود در قانون، کیفیت ساختمانها کاهش یافته، عنوان کرد: در زلزله اخیر ضعفهایی در ساختمانهای تازه احداث شده، وجود داشت، و قانون در باره این که چه کسی مسئول است، مبهم است.

کد خبر: 961020007 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ دی ۹۶ - ۱:۵۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ،عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این که به علت ضعفهای موجود در قانون، کیفیت ساختمانها کاهش یافته، عنوان کرد: در زلزله اخیر ضعفهایی در ساختمانهای تازه احداث شده، وجود داشت، و قانون در باره این که چه کسی مسئول است، مبهم است.به علت ضعفهای موجود در قانون، کیفیت ساختمانها کاهش یافته

به علت ضعفهای موجود در قانون، کیفیت ساختمانها کاهش یافته

به علت ضعفهای موجود در قانون، کیفیت ساختمانها کاهش یافته

به علت ضعفهای موجود در  قانون، کیفیت ساختمانها کاهش یافته

مهدی سلطان محمدی به ضرورت تفکیک نظارت از بازرسی ساختمان پرداخت و ادامه داد: وقتی مقررات و نظام کنترلی را وضع میکنید در ابتدای کار ممکن است اشکالاتی در آن سیستم باشد که در خلال عمل باید این اشکالات مشاهده و بررسی و اصلاح گردد. بخشی از کنترلی که صحبت از آن میکنیم بهمین قوانین و مقررات بر میگردد که باید پایش انجام گردد.
سلطان محمدی با اشاره به قانون نظام مهندسی افزود: چند سال پیش قانونی نوشته شده و دارد اجرا میشود، ضعفهای بزرگی در این قانون بوده که منجر شده به این که سازمان نظام مهندسی از عملکرد درست خودش خارج گشته و به نهادی که برای توزیع سهمیه و واگذاری کار به عضوهای خودش و پخش پول برای افرادی که نزدیک هستند تبدیل گردید. و در این سیستم یک سری اتفاقاتی نیز می افتد که مطلوب نیست و باید اصلاح گردد.
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با اعلام این که به علت ضعفهای موجود در قانون، کیفیت ساختمانها کاهش یافته و عملا کسی پاسخ گو نیست، گفت: در زلزله اخیر دیدیم که ضعفهایی در ساختمانهایی که اخیرا احداث شده بود، وجود داشته و قانون در باره این که چه کسی مسئول و پاسخ گو خواهد بود مبهم است. قانون عناصر زیادی را درگیر میکند و امضاهای زیادی پای هر مجوز و ساختمانی می آید اما در انتها وقتی میخواهید ببینید چه کسی مسئول این ضعفها بوده هیچ چیز معلوم نیست.
وی تصریح کرد: براساس آخرین پیش نویسی که مطرح شده بنظر اصلاحات خیلی خوب و موثری دارد انجام میشود تا این معضل را حل کند. در قانون جدید فردی که صلاحیت دارد مسئولیت نظارت و کنترل را از ابتدا تا انتها بعهده میگیرد و یک نهاد قانونی و حاکمیتی هم باید بر کار این فرد نظارت کند کار ساده و روشن شده و تکلیف همه مشخص شده و اگر ضعفی در ساختمان بود همان مهندسی که امضا و تعهد کرده، باید پاسخ گو باشد.
در ادامه ابوالفضل شاه علی گفت: قانون نظام مهندسی سالهاست که دارد اجرا میشود و اشکالاتی بر آن وارد است که جامعه مهندسی و فعالین حوزه ساختمان به آن اذعان دارند.

به علت ضعفهای موجود در قانون، کیفیت ساختمانها کاهش یافته

شاه علی به ایمنی و کارآمدی سکونتگاهها اشاره کرد و افزود: از گذشته ای دور جوامع بشری بدنبال ارتقای ایمنی و کارآمدی سکونتگاهها بودند. اگر این را به دو بخش ماهیتی و شکلی، تفکیک کنیم بخش در بخش ماهیتی این تناقض وجود ندارد و نظرات واحد است و این مبتنی بر یک اخلاق حرفه است.
وی یاد آور شد: بخش شکلی هم مسایل بروکراسی داشته که قوانین مختلفی وضع شده، قانون نظام مهندسی سالها اجرا میشود و سازمان نظام مهندسی نقاط قوت و ضعفی داشته این که باید در مبحث دوم و مقام ساختمان و ملزوماتی که در حاشیه آن وجود دارد اصلاحاتی اتفاق بیافتد، شکی نیست ما در واقع در بحث قوانین جدید و یا حتی قوانین قبلی بدنبال این هستیم که مسئولیت حرفه ای ساختمان را یک شخص یا مقامی بپذیرد.
عضو سازمان نظام مهندسی تهران در عین حال خاطر نشان کرد: اما چالشی که امروز مطرح است اینست که آیا با ایجاد یک رکن حدید، یک بازرس یا ناظر به ارکان اضافه میشود، تعدد بیش تر میشود یا کاهش پیدا میکند؟

منبع : صبح و گفتگو

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود سوالات آزمون نظام مهندسی برق شهریور ۹۵

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ دی ۹۶
821 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0