رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان فقط در دو شهر ایران عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران مطرح کرد:

مبحث سوم مقررات ملی ساختمان فقط در دو شهر ایران رعایت می گردد

عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اعلام این که بیش تر ساخت ‌و سازها توسط سرمایه‌ داران انجام می‌ شود، بیان کرد: مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که مقاوم ‌سازی اسکلت‌ های فلزی در مقابل زلزله است فقط در دو شهر رعایت میگردد.

کد خبر: 960927021 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۷ آذر ۹۶ - ۳:۲۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری اخبار مهندسی- مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اعلام این که بیش تر ساخت ‌و سازها توسط سرمایه‌ داران انجام می‌ شود، بیان کرد: مبحث سوم مقررات ملی ساختمان که مقاوم ‌سازی اسکلت‌ های فلزی در مقابل زلزله است فقط در دو شهر رعایت میگردد.رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان فقط در دو شهر ایران

رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان فقط در دو شهر ایران

رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان فقط در دو شهر ایران

مبحث سوم مقررات ملی ساختمان فقط در دو شهر   ایران رعایت می گردد

برزو افقهی در پاسخ به این پرسش که عمده ‌ترین مشکل ساخت و ساز در کشور چیست و چرا عمر مفید ساختمان ‌ها در ایران پایین است، عنوان کرد: عمده ‌ترین مشکل ساخت و ساز در کشور اینست که افراد فاقد صلاحیت و تنها به صرف داشتن سرمایه وارد عرصه ساخت و ساز می‌ شوند. لذا ورود این افراد سبب می ‌شود تا مقررات ملی ساختمان بخوبی رعایت نگردد.
افقهی با بیان این که عمر مفید ساختمان ‌ها در بیشتر کشورهای پیشرفته به صد سال میرسد، ادامه داد: با توجه به تغییر روش ‌های ساخت و ساز و انبوه سازی، مصالح ساختمانی دارای استاندارد می ‌تواند در افزایش عمر مفید ساختمان‌ ها و کاهش بلایای طبیعی اثرگذار باشد. پس اساساً کار ساخت و ساز هرچه به سمت سبک ‌سازی گرایش بیش تری پیدا کند قیمت تمام شده برای سازندگان هم کاهش می ‌یابد.
عضو سازمان نظام مهندسی تهران با بیان این که مصالح سبک و دارای استاندارد میتواند مستقیماً در عمر مفید ساختمان‌ ها و کاهش هزینه ‌های مرتبط با ساخت‌وساز دخالت کنند، افزود: استفاده از محصولات ساختمانی خشک که در گروه محصولات نسوز و کاملاً نسوز هستند در زمان وقوع آتش ‌سوزی سبب می‌ شود تا سایر مصالح موجود در ساختمان‌ ها آسیب‌ کم تری ببیند.
وی با اشاره به این که طبق مبحث سوم مقررات ملی ساختمان باید ساختمان‌ ها در مقاوم ‌سازی اسکلت‌ های فلزی در مقابل زلزله کاملاً آماده باشند، خاطر نشان کرد: قانون مبحث سوم مقررات ملی ساختمان برای همه ساخت و سازهای کشور است ولی متأسفانه این قانون فقط در دو شهر تهران و استان خراسان رضوی رعایت می گردد.
وی تصریح کرد: مبحث سوم مقررات ملی ساختمان در حقیقت مقاوم‌ سازی اسکلت ‌های فلزی در مقابل زلزله است لذا شهرداری ‌ها باید نسبت به دریافت تائیدیه حریق از سازمان آتش ‌نشانی را جزو اولویت‌ های خود قرار دهد تا یک ساختمان تکمیل و به اتمام برسد.
وی عنوان کرد: این اقدام به تائید دولت رسیده است و در کل کشور قابل اجراست ولی کنترل این مبحث سوم فقط در دو شهر یادشده انجام می ‌شود.
به گفته افقهی، سایر شهرها نیز در حال انجام این قانون هستند ولی کارفرمایان چندان الزامی به رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان از خود نشان نمی ‌دهند چون احساس می‌ کنند مبحث سوم هزینه‌های تمام شده را افزایش می‌ دهد.

رعایت مبحث سوم مقررات ملی ساختمان فقط در دو شهر ایران

افقهی اظهار داشت: متأسفانه ساخت و ساز در ایران توسط سرمایه‌ گذاران غیر متخصص انجام می‌ شود و سرمایه ‌داران تصمیماتی را بابت این که چگونه و با چه مصالحی یک واحد مسکونی ساخته شود می ‌گیرند لذا در بسیاری از پروژه‌ ها تخصص و تجربه‌ های مهندسین معمار بخدمت گرفته نمی‌ شود.
به گفته عضو سازمان نظام مهندسی تهران، در ساختمان ‌ها چند اصل وجود دارد که باید در ارتباط با موضوع حریق رعایت گردد که این موارد شامل پیش گیری و شناسایی حریق و اطفاء آن می‌ شود.
افقهی هم چنین با بیان این که برای کاهش تلفات زلزله و حریق می ‌توان با استفاده از پودر و مایع گچ که با آب ترکیب می‌ شود و توسط ماشین گچ‌ پاش روی سطوح تیرها و ستونهای فلزی پاشیده می‌ شود تلفات مالی و جانی ساختمان‌ ها را کاهش داد.
افقهی در مورد این که آیا بعد از ریزش ساختمان پلاسکو اقداماتی و یا پیشنهادات مشخصی برای هرچه بهتر ساخته شدن ساختمان پلاسکو ارائه شده است، تصریح کرد: تصمیم‌ گیری نهایی در مورد بازسازی ساختمان پلاسکو توسط بنیاد مستضعفان صورت می ‌گیرد بنابراین هنوز هماهنگی لازم برای آغاز مذاکرات و ساخت ساختمان جدید پلاسکو انجام نشده است.
افقهی با بیان این که رکود فعلی بخش مسکن در سی سال گذشته یکی از بدترین اتفاقها بوده است، خاطر نشان کرد: در سی سال گذشته یکی از بدترین دوران رکود ساخت و ساز را پشت سر می‌ گذاریم بنابراین باید در این شرایط حمایت‌ های جدیدی از ساخت و سازها صورت گیرد. لذا در وضعیت فعلی بخش مسکن ارائه روش ‌های جدید برای ارتقاء کیفیت ساخت و سازها و مصالح ساختمانی می‌ تواند نیازهای بخش مسکن را حل کند.
منبع : خبرگزاری فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام اخبار نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ آذر ۹۶
896 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0