اجلاسهای 20 گانه از نظریه تا اجرا مدیر روابط عمومی نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

اجلاسهای ۲۰ گانه از نظریه تا اجرا

تهران میزبان بیست و یکمین اجلاس هیئت‌ های عمومی سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان خواهد بود. تهران در حالی این دوره هم میزبان می ‌شود که پیش از این 5 دوره دیگر هم (یک دوره به میزبانی وزارت راه و شهرسازی، 2 دوره به میزبانی سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان تهران و 2 دوره به میزبانی شورای مرکزی) میزبان اعضای هیئت‌ های عمومی بوده است؛ اجلاسی که چهارصد و چهل و هفت مصوبه را در قطعنامه‌ های پایانی خود به ثبت رسانده و هیئت مدیره، ارکان و مهمانان بسیاری را تجربه کرده است.

کد خبر: 970430006 تاریخ انتشار: شنبه ۳۰ تیر ۹۷ - ۱:۰۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مزرجع اخبار نظام مهندسی کشور،تهران میزبان بیست و یکمین اجلاس هیئت‌ های عمومی سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان خواهد بود. تهران در حالی این دوره هم میزبان می ‌شود که پیش از این ۵ دوره دیگر هم (یک دوره به میزبانی وزارت راه و شهرسازی، ۲ دوره به میزبانی سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان استان تهران و ۲ دوره به میزبانی شورای مرکزی) میزبان اعضای هیئت‌ های عمومی بوده است؛ اجلاسی که چهارصد و چهل و هفت مصوبه را در قطعنامه‌ های پایانی خود به ثبت رسانده و هیئت مدیره، ارکان و مهمانان بسیاری را تجربه کرده است.

اجلاسهای 20 گانه از نظریه تا اجرا

اجلاسهای ۲۰ گانه از نظریه تا اجرا

اجلاسهای ۲۰ گانه  از نظریه تا اجرا

بررسی تحلیلی، آماری بیست دوره اجلاس هیئت‌ های عمومی سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان

اجلاس هیئت ‌های عمومی اولین بار فعالیت خود را از سال هفتاد و هفت شروع کرد ولی رسماً از دومین اجلاس در آذربایجانشرقی مصوباتی را برای خروجی این «پارلمان مهندسی» در آرشیو تاریخی این سازمان به یادگار نهاده است. گستره جغرافیایی میزبانی ‌ها نیز نشان می ‌دهد که تهران با ۵ دوره بیش ترین میزبانی و استان‌ های آذربایجانشرقی، آذربایجانغربی، گیلان، کرمانشاه، اردبیل، مرکزی، فارس، خراسان رضوی و چهارمحال ‌و ‌بختیاری هرکدام یک دوره میزبان بوده‌اند. مازندران، اصفهان، هرمزگان هر کدام ۲ دوره میزبانی اجلاس را بعهده داشته ‌اند، بررسی آمار تعداد مصوبات هم نشان می‌ دهد بیش ترین مصوبات (با سی و هشت مصوبه) مربوط به اجلاس چهاردهم (تهران) و کم ترین با (چهارده مصوبه) مربوط به اجلاس دوم (آذربایجانشرقی) بوده است. با بررسی تطبیقی قطعنامه ‌های صادره در اجلاس ‌های گذشته به موضوعات و عنوان ‌های مشترکی برخورد می ‌کنیم که به دفعات و با ادبیات گوناگون در اجلاس ‌ها تکرا شده‌اند. تکرار این موضوعات می ‌تواند بیانگر ۲ مفهوم باشد: یا بیانگر درجه اهمیت بالای این موارد در سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان است و یا به دلیل اجرایی نشدن در دوره ‌های پیشین هم چنان تکرار شده‌اند. مورد اوّل که می ‌توان آن‌ را به ضروت وجود برخی مفاهیم بنیادین و اساسی در ساختار سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان مرتبط دانست که با ‌توجه‌ به نمادین بودن برخی از بندهای قطعنامه ‌های اجلاس که در حکم جهت‌ گیری رسمی سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان نسبت به مسائل مرتبط با صنعت ساختمان است، تکرار آن ‌ها را توجیه ‌پذیر می ‌نماید. ولی در باره دوم که احتمال وقوع آن متواتر است دلیل را می‌ توان در عوامل متنوعی جستجو کرد که پرداختن به آن ‌ها نیازمند مجالی اختصاصی است. بدین ترتیب مهم ترین موارد تکراری مطرح شده در قطعنامه ‌های پایانی اجلاس ‌های ۲۰ ‌گانه را به شرح ذیل می ‌توان شناسایی کرد:
ارتقا جایگاه سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان و دفاع از حقوق مهندسان
بررسی اجمالی قطعنامه‌ های اجلاس‌ های ۲۰ ‌گانه نشان می‌ دهد که ارتقا جایگاه سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان و دفاع از حقوق مهندسان عضو سازمان، همواره از نخستین بندهای مصوبات اجلاس بوده است. لزوم بهره ‌گیری از مهندسان در پروژه‌ های ملّی و دولتی نیز، از عناوین پرتکرار در ادوار گذشته اجلاس بوده که با ادبیات مختلف به نگارش درآمده است.
لزوم استفاده از مجریان ذیصلاح
تأکید بر استفاده از مجریان ذیصلاح و جلوگیری از ورود افراد بدون صلاحیت که در چند سال اخیر و به ‌دنبال حوادث طبیعی و غیرطبیعی بر سر زبان‌ ها افتاده از اجلاس اوّل در تبریز و تا به حال همواره مورد‌ نظر اعضای هیئت ‌های عمومی بوده است. بررسی آماری نشان می ‌دهد لزوم استفاده از مجریان ذیصلاح حداقل در ده دوره اجلاس به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم مورد تصویب هیئت عمومی اجلاس قرار گرفته است.
آموزش مهندسان و تأسیس دانشگاه نظام‌ مهندسی
آموزش مهندسان، به‌ روز ‌رسانی علوم مهندسی و آشنایی اعضا با فنّاوری ‌های نوین صنعت ساختمان در اجلاس‌ های مختلف مطرح و بر آن تأکید گردیده است. در اجلاس‌ های هشتم، نهم، چهاردهم و پانزدهم به اتفاق آرا بر راه ‌اندازی و تأسیس یک واحد دانشگاهی تأکید شد، ولی به مرحله عمل نرسید. هم چنین در اجلاس ‌های ذکر شده آموزش الکترونیک و یا از راه دور مهندسان مورد بحث قرار گرفت که مورد تأیید هیئت عمومی اجلاس قرار گرفته بود.
رسانه، روابط عمومی و انتشارات
اولین جرقه لزوم داشتن روابط عمومی و اختصاص یک رسانه مستقل در اجلاس دوم هیئت‌ های عمومی زده شد، که البته علت این تصمیم هم پخش ناقص سخنان وزیر مسکن و شهرسازی وقت از تلویزبون ایران بود که سبب اعتراض هیئت عمومی اجلاس شد، ولی در اکثر اجلاس ‌های بعدی بر لزوم تقویت جامعه روابط عمومی، حمایت از نشریه شمس (نشریه رسمی شورای مرکزی)، انتشار نشریه الکترونیک، تقویت سایت مرکزی، ایجاد پایگاهی تخصصی و علمی تأکید شد. یکی از خروجی ‌های این حمایت‌ ها، ترغیب هیئت‌ رئیسه شورای مرکزی برای تشکیل شورای هماهنگی (بعدها با نام شورای سیاستگذاری) بوده است. در این شوراها سعی شد جایگاه روابط عمومی ارتقاء یابد و نقش آموزش مدیران و کارشناسان جدی گرفته شود.
تهیه و ترویج شناسنامه فنّی و ملکی ساختمان
تهیه صدور شناسنامه فنّی و ملکی ساختمان یکی از مواردی بود که گرچه به لحاظ آماری در اجلاس ۲۰ گانه آمار کمی از مصوبات را به خود اختصاص داده ولی خروجی بسیار خوبی داشته و بسیاری از استان‌ ها موفق به اجرای آن شده‌ اند.
بازنگری اثر قانون و آئین ‌نامه سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان
افزایش اعضاء، توجه به نیازهای آنها، تنوع خدمات مهندسی و مسائل دیگر سبب شده که در ۲۰ سال گذشته لزوم بازنگری در قانون و آئین ‌نامه سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان عنوان گردد. در این سال‌ ها بازنگری در ماده ‌های دوازده، سی و سه و سی و چهار قانون و آئین‌ نامه بیش از سایر موارد مورد نقد و بررسی قرار گرفته ‌اند.
تقویت شورای انتظامی و تشکیل محاکم تخصصی
در اجلاس‌ های سوم و چهارم و هم چنین یازدهم، سیزدهم و پانزدهم به کرات از تقویت جایگاه شورای انتظامی به‌ عنوان یکی از ارکان تأثیرگذار سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان ذکر شده است. یکی دیگر از موضوعات مرتبط با حقوق مهندسان که حداقل در پنج دوره اجلاس بر آن تأکید شده بود، تشکیل شعبه یا شعبی از دادگستری بود که در آن شکایات از مهندسان به‌ طور تخصصی بررسی گردد.
توجه به نقش و جایگاه کارشناسان ماده بیست و هفت
لزوم ارتقا جایگاه کارشناسان ماده بیست و هفت سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان، که طبق قانون نظام‌ مهندسی و کنترل ساختمان دارای جایگاه تعریف شده ‌ای هستند، نیز از مواردی بود که حداقل در پنج دوره از اجلاس و در قالب مصوباتی مانند: اعطای کار به کارشناسان مذکور، حمایت دولت، مجلس و قوه قضائیه از این کارشناسان و حمایت شورای مرکزی از کارشناسان ماده بیست و هفت پیگیری شده بود.
مجریان ذیصلاح
طبق آمار، موضوع جلوگیری از ورود افراد فاقد صلاحیت به عرصه ساخت ‌و‌ ساز و به ‌کار گیری مجریان صاحب صلاحیت در صنعت ساختمان، در پنجاه درصد از اجلاس ‌های ۲۰ ‌گانه عنوان شده و به تصویب اعضاء رسیده است.
حمایت دولت از سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان
اعضای هیئت ‌های عمومی در شش دوره اجلاس (دوم تا چهارم، چهاردهم تا شانزدهم) خواستار واگذاری پروژه‌ های عمرانی دولتی به مهندسان در سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان شده‌اند. هم چنین در اجلاس‌ های دوم، هشتم و هجدهم در قالب مصوباتی حمایت از مهندسان مورد تأکید قرار گرفته بود.
بازنگری در شرح خدمات و تعرفه مهندسی
بازنگری در خدمات مهندسی و تعرفه خدمات ذکر شده بارها و بارها در اجلاس‌ های مختلف (حداقل ده اجلاس) مورد تبادل نظر اعضاء قرار گرفت. اعتراض نسبت به قیمت تعرفه‌ های مهندسی در برخی استان‌ ها، لزوم استفاده از خدمات مهندسی رشته ‌هایی مانند نقشه ‌برداری، ترافیک و شهرسازی و توجه به معیشت مهندسان از مسائلی بود که در عناوین مختلف مورد بحث و دستمایه تصویب مصوبات شد.
رفع مشکلات اشتغال مهندسان
ورود مهندسان جوان و فارغ ‌التحصیل دانشگاهی به مجمع اعضای سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان و لزوم ایجاد اشتغال برای آنها در اجلاس‌ های چهارم، هشتم، یازدهم، پانزدهم و بیستم بارها و بارها عنوان گردید. گرچه ایجاد اشتغال برای مهندسان به‌ طور مستقیم در حیطه وظایف قانونی سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان نیست، ولی احساس مسئولیت اجتماعی اعضای هیئت عمومی اجلاس موجب شد که از وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری (حداقل در پنج دوره اجلاس) درخواست گردد که بمنظور برنامه‌ ریزی، در پذیرش دانشجو در رشته‌ های مهندسی ساختمان (به ‌ویژه رشته عمران) در قالب مصوباتی تجدید ‌نظر صورت گیرد و تناسب منطقی میزان پذیرش و فارغ ‌التحصیلی این رشته ‌ها را ایجاد کند. «عرضه کم» کارهای طراحی و نظارت و «تقاضای زیاد» برای انجام فعالیت ‌های مهندسی از طرف مهندسان از عللی بود که سبب شد اشتغال مهندسان یکی از دغدغه‌های هیئت‌ های عمومی اجلاس باشد.

 


اخلاق حرفه ‌ای مهندسی
گرچه در اجلاس ‌های دوم، دهم، یازدهم، هجدهم و نوزدهم به ‌طور صریح بر رعایت اخلاق حرفه ‌ای مهندسی از طرف مهندسان تأکید شد، ولی در سایر اجلاس‌ ها، کمیسیون‌ های تخصصی، محافل رسانه ‌ای، گردهمایی ها و سمینارها رعایت اخلاق حرفه ‌ای از طرف اعضاء همواره به‌ عنوان یک اصل مهم در راستای تقویت جایگاه مهندسان در جامعه مورد بررسی قرار گرفت.
تعامل با شهرداری ‌ها و…
تعامل با شهرداری ‌ها، شورای شهر و سایر دستگاه ‌های اجرایی از مهم ترین مسائلی بود که به کرات در رایزنی‌ های تخصصی اجلاس ‌ها مورد بحث قرار گرفت. در اجلاس‌ های سوم، چهارم، هفتم و هشتم موضوعاتی همانند گسترش روابط فی ‌ما‌ بین شهرداری ‌ها و سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان، حضور مهندسان در انتخابات شوراها، نشست های مشترک سازمان‌ ها با شهرداری ‌ها و شوراها عنوان گردید.
ترویج مقررات ملّی ساختمان
موضوع ترویج و ارتقا مقررات ۲۰ گانه ملّی ساختمان آن قدر جایگاه و اهمیت داشت که در ۷ اجلاس از ۲۰ اجلاس برگزار گردیده، مورد نقد و بررسی اعضاء قرار گرفت. اعضاء در مصوباتی، خواستار اجرایی شدن مقررات از طرف شهرداری ‌ها و دستگاه‌ های دولتی شده‌اند و سازمان‌ ها را ملزم کردند از طریق فعالیت‌ های فرهنگی و رسانه‌ ای نسبت به ترویج مقررات ملّی ساختمان اقدامات لازم را انجام دهند.
از تغییر در وضعیت آزمون‌ های سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان تا تأسیس بانک و مؤسسات مالی
اجلاس ۲۰ ‌گانه سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان مصوبات دیگری هم داشت که نوآوری ‌هایی نیز در آن دیده می ‌شد، مانند تأسیس یک بانک و مؤسسه اعتباری برای مهندسان، برگزاری مسابقات معماری، البته دغدغه‌ های اعضای سازمان مانند لزوم تغییر در نحوه برگزاری آزمون ‌های سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان، اعطای حق رأی به رؤسای سازمان ‌ها در کمیسیون ‌های ماده پنج، رفع موانع تمدید و صدور پروانه اشتغال به‌ کار مهندسی، همکاری با مؤسسه استاندارد، لزوم برخورداری همه مهندسان از خدمات بیمه ‌‌ای شرکت‌ های بیمه، پیگیری تعیین تکلیف حدود نظارت مهندسان، توجه به امور رفاهی اعضای سازمان، آموزش کارگران ماهر و جلوگیری از حذف روز مهندس از تقویم رسمی کشور در اجلاس ‌های مختلف عنوان شد و با واکنش ‌های هیئت عمومی اجلاس همراه بود و بر تصویب آن ‌ها تأکید شده است.
هم چنین «صادرات خدمات فنّی و مهندسی» از‌جمله مواردی بود که در اجلاس‌ های چهاردهم، پانزدهم و نوزدهم به ‌طور جدی دنبال گردید.
سند چشم ‌انداز سازمان نظام ‌مهندسی ساختمان
هیئت عمومی از اجلاس سیزدهم به بعد، لزوم گرداوری یک چشم‌ انداز برای آینده کاری سازمان نظام‌ مهندسی ساختمان را عنوان کرد و قرار شد که در قالب نشست های تخصصی نسبت به گرداوری سند چشم‌ انداز ۲۰ ساله سازمان اقدام گردد.
در خاتمه این گزارش اجمالی باید یادآور شویم در ۲۰ سال گذشته حدود چهارصد و پنجاه مصوبه در اجلاس ‌های مختلف به تأیید اعضاء رسید که به بخش ‌هایی از آن پرداخته شده است و لزوم برگزاری سمینار یا گردهمایی برای آسیب‌ شناسی اجلاس ‌ها کاملاً احساس می ‌شود.
*مدیر روابط عمومی نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان

منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ تیر ۹۷
1081 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0