نطنز و کاشان، منشا ده درصد گرد و غبار کشور ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان خبر داد:

ضرورت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی / نابودی سالانه دوازده میلیون متر مکعب زمین

ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر این که بهره وری در کشاورزی خیلی قابل توجه است، بیان کرد: این درحالیست که تاکید بیشتری بر توسعه صنایع می ‌شود.

کد خبر: 961208019 تاریخ انتشار: سه شنبه ۸ اسفند ۹۶ - ۵:۳۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، ریاست سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر این که بهره وری در کشاورزی خیلی قابل توجه است، بیان کرد: این درحالیست که تاکید بیشتری بر توسعه صنایع می ‌شود.

ضرورت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

ضرورت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی

ضرورت سرمایه گذاری  در بخش کشاورزی / نابودی سالانه دوازده میلیون متر مکعب زمین

مهدی تقی پور بروجنی با تاکید بر این که فقط پنج درصد از سرمایه های کشور در حوزه کشاورزی صرف شده است، ادامه داد: از این میزان سرمایه گذاری، هجده درصد سوددهی حاصل شده، این در حالیست که در کشور صحبتهای بسیاری علیه توسعه و سرمایه گذاری در این حوزه میشود.
تقی پور ادامه داد: کشاورزی کشور هیچ وابستگی به خارج از کشور ندارد و این در حالیست که بخش زیادی از صنعت وابسته به کشورهای خارجی است.
وی با تاکید بر سرمایه گذاری در این حوزه، اظهار داشت: اگر پوشش ‌های بیمه ‌ای بخش کشاورزی افزایش یابد می ‌توان سرمایه گذاری خوبی در این حوزه جذب کرد.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر لزوم اجرای اقتصادی مقاومتی در حوزه کشاورزی، عنوان داشت: باید فضای کسب و کار برای سرمایه گذاران تسهیل گردد و مدیریت جهادی داشته باشیم، هم چنین براساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب، باید در توسعه حوزه کاردانی دقت بیش تری گردد و در نهایت باید به سمت اصلاح حوزه نظام اعتبارات و تقویت شرکتهای دانش ‌بنیان برویم.
تقی پور با بیان این که باید بسوی نظام آموزش نوین نیز برویم، گفت: هم چنین بازنگری در قوانین موجود بمنظور افزایش قابلیت اجرایی، بهبود فضای کسب و کار، عدم تصدیگری دولت در حوزه اجرایی و واگذاری امور به بخش خصوصی، استفاده از ابزارهای تشویقی برای بهره برداری نیروهای کارشناسی و برسمیت شناختن کارکنان بخش کشاورزی از امور مهمی است که باید برای بهبود عملکرد این بخش اجرایی گردد.
نابودی سالانه دوازده میلیون متر مکعب از زمین
وی با بیان این که در شورای چهارم سازمان، برنامه ۴ ساله ‌ای تعریف شده است، تصریح کرد: تعدادی از این برنامه ها مربوط به مدیریت آب بوده است. در این کارگروه کار علمی و تحقیقاتی انجام شد و پرسش نامه هایی تهیه شد که در نهایت در قالب مقاله هایی به پانزده چالش آبی استان دست پیدا کردیم و این مقاله رتبه اول کشوری را اخذ کرد.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان با اشاره به تحقیقات اخیر سازمان جنگلها و مراتع در مورد گرد و غبارهای ایران، تاکید کرد: شصت و پنج درصد از گرد و غبارها ناشی از کانونهای درون کشور است که ده درصد از آن ها مربوط به کانون نطنز و کاشان و نود درصد هم در شهرهای شرقی کشور مستقر است، متاسفانه علل اصلی این معضل را اراضی کشاورزی رها شده، مراتع تخریب شده و تالابهای خشک شده تشکیل می ‌دهد.
تقی پور با اشاره به وضعیت اراضی کشاورزی در سطح استان، خاطر نشان کرد: طبق آمار جهانی «FAO» با توجه به خشکی ایران، سالانه دوازده میلیون متر مکعب سطح زمین دنیا از بین می ‌رود و باید بجای توسعه سطح کشت به سمت افزایش عملکرد بخش کشاورزی با توجه به فعالیتهای گلخانه ‌ای برویم.
وی یاد آرو شد: متاسفانه نگاه ما به بخش کشاورزی عالمانه نیست بلکه مالکانه است و به مسائل علمی توجهی نمیشود، متاسفانه هفتاد درصد از بهره برداران کشاورزی بی‌سواد و یا کم سواد هستند و بیش تر آن ها بالای پنجاه سال سن دارند.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان گفت: کارشناسان کشاورزی باید مهارتهای لازم را داشته باشند در غیر اینصورت مشکلاتی به این حوزه اضافه میگردد.

ضرورت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی


عدم جذب حداکثری کاروَرز
تقی پور هم چنین با اشاره به اقدامات دولت در دوره های گذشته، گفت: دولت در حوزه کارورزی و اشتغال فراگیر اقدامات خوبی انجام داده و استان اصفهان توانست نه و نیم درصد از سهیمه کارآموزان کشاورزی را اخذ کند، ولی این وظیفه صرفا به اداره کار سپرده و نقش سازمانهای جهاد کشاورزی و نظام مهندسی کشاورزی نادیده گرفته شد از اینرو زیر یک درصد از سهیمه کارورزی کشاورزی تحقق یافت، این درحالیست که در دوره های قبلی کارورزی، سی درصد از حجم افراد آموزش دیده وارد بازار کار شدند.

وی با بیان این که در استان اصفهان سیزده هزار نفر کارشناس کشاورزی و منابع طبیعی وجود دارد، اظهار داشت: پنجاه و نه درصد از این میزان در مقطع دکتری فعالیت میکنند و قریب به هشتصد و پنجاه شرکت عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی هستند.
هر نفر سیصد گرم “سم”
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان با تاکید بر این که بیست و پنج میلیون لیتر سالانه “سم” در کل کشور مصرف میگردد، مطرح کرد: این یعنی سرانه هر نفر سیصد گرم است ولی با تلاشهای صورت پذیرفته و با استانداردسازی تولیدات محصولات کشاورزی این رقم به آمارهای بین المللی نزدیک گردید.
تقی پور در پاسخ به این که چرا باید کارشناسان ناظر در واحدهای دامی و کشاورزی از کارفرمایان حقوق بگیرند؟ زیرا این رویه منجر به صحت نظارت نمیشود و شائبه هایی در این مورد وجود دارد، ادامه داد: این موضوع بارها از طرف سازمان نظام مهندسی کشاورزی و جهاد کشاورزی اعلام شده ولی ضعف قانونی منجر به استمرار این رویه شده است.
تقی پور تاکید کرد: اگر هیات وزیران و یا مجلس شورای اسلامی در این مورد ضعف قانونی را رفع کنند این موضوع به سرعت حل میگردد.
افزایش تعداد دانشجویان کشاورزی
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان با اشاره به آمار وضعیت دانشجویان حوزه کشاورزی، اظهار داشت: در سالهای تحصیلی هفتاد و شش تا شصت و هشت، سیزده هزار و صد و پنجاه و هشت دانشجو در رشته های کشاورزی و دامپزشکی تحصیل کرده‌اند ولی این عدد در سال تحصیلی ۹۴ تا ۹۳ به هجده هزار دانشجو رسید، جالب است که در سالهای اخیر تعداد دانشجویان زن این رشته ها افزایش یافت، هر ۲ ساعت یک بار به تعداد فارغ التحصیلان کشاورزی اضافه می ‌شود و باید در این باره چاره اندیشی گردد.
وی با اشاره به معضل افزایش این تعداد دانشجو، گفت: متاسفانه تب مدرک گرایی افزایش یافته و افراد با ادامه تحصیل خواهان کسب شغل بهتری هستند. این درحالیست که هشتاد درصد از مدارک وزرای انگلستان لیسانس است و به مدرک توجه چندانی نمی‌ شود.
تقی پور با اشاره به مقایسه تعداد دانشجویان کشور، چین و سایر کشورهای توسعه یافته خاطر نشان کرد: در ایران دو هزار و چهارصد دانشگاه وجود دارد ولی با توجه به جمعیتهای میلیاردی چین و هند این میزان دانشگاه کم تر است.
وی مطرح کرد: این دانشگاهها بودجه پنج هزار میلیاردی را طلب میکنند ولی بطور کلی هیچگاه تطابقی میان نیاز آموزشی کشور با حوزه اجرایی نبوده است، علاوه بر این امروزه با دوازده سند قانون جامع کشاورزی مواجه هستیم که هیچکدام اجرایی نمیشود.
رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان اصفهان با اشاره به دیگر مشکلات نظام آموزشی یادآور شد: بعنوان مثال قانون بیست و یک افزایش بهره وری تاکید میکند وزارت علوم نیاز به رشته کشاورزی را باید از وزارت جهاد استعلام کند، ولی این مهم عملی نمی ‌شود، از اینرو خواهش ما از نمایندگان مجلس اینست که بر موضوع نظارت بر حسن اجرای قوانین دقت بیش تری داشته باشند.

منبع :ایمنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ اسفند ۹۶
1146 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0