نظام مهندسی سهم خواهی نکند کسر ۵ ‌درصد از درآمد مهندسین ناظر

نظام مهندسی سهم خواهی نکند

موضوع کسر ۵ ‌درصد از درآمد مهندسین ناظر به هر علت کار خوبی نبوده، بویژه این که نظارت بر هزینه این پول ‌ها دقیق صورت نمی ‌گرفته است.

کد خبر: 961101015 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱ بهمن ۹۶ - ۹:۲۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور ، موضوع کسر ۵ ‌درصد از درآمد مهندسین ناظر به هر علت کار خوبی نبوده، بویژه این که نظارت بر هزینه این پول ‌ها دقیق صورت نمی ‌گرفته است.نظام مهندسی سهم خواهی نکند

نظام مهندسی سهم خواهی نکند

نظام مهندسی سهم خواهی نکند

نظام مهندسی سهم  خواهی نکند

ضمن این که حتی اگر مجمع نظام مهندسی تصویب کند، نمی ‌تواند بخشی از حق و حقوق مهندسان را کسر کند، بویژه این که این پول‌ ها نزد نظام مهندسی می ‌ماند و بهره ‌های زیادی به این پول ‌ها تعلق گرفته که این ها غیرقانونی بود و معلوم نبود سرنوشت این بهره‌ها چه شد. متاسفانه مقوله نظارت در کشور ما بدقت صورت نمی ‌گیرد. حال در این بین، سازمان نظام مهندسی هم بواسطه اختیارات قانونی یا غیر قانونی خود ۵ ‌درصد کم کند و رانتی برای این سازمان ایجاد شود، بهیچ‌ وجه صحیح نیست. البته این موضوعی نیست که تنها به نظام مهندسی ارتباط پیدا کند. در کشور ما هر سازمانی قانونی را وضع یا بخش نامه‌ای را صادر می‌ کند و بدنبال آن پولی را کسر می ‌کند یا مثلا پولی را از مهندسان می ‌گیرد، درصورتیکه باید به سمتی برویم که نظم خاصی در این زمینه بوجود آید. من موافق کسر ۵ ‌درصد و این که ندانیم این میزان کجا مصرف می ‌شود، نیستم. گزارش همه این ها باید ارائه گردد، یعنی حتی اگر کسر هم نشود، پولی که نزد نظام مهندسی متعلق به جامعه مهندسی می ‌ماند، وظیفه نظام مهندسی است که کنترل کند تا نظارت واقعی اعمال گردد، جای این که ۵ ‌درصد کسر شود. آیا با کسر این ۵ ‌درصد کار نظارت بر ساختمان ‌های ما درست می ‌شود؟ مشکل این است که دقت نمی ‌کنیم و جای بهتر کردن نظارت ساختمان ‌ها به فکر این هستیم که سهمی از پولی که به مهندسان داده می‌ شود، داشته باشیم. مهم اینست که نظارت بر ساختمان ‌ها درست شود. آیا نظام مهندسی با دریافت ۵  ‌درصد توانسته کنترل بر ساختمان ‌ها را بهتر کند؟ البته باید بگویم این مساله هیچ ‌ارتباطی با امضا فروشی ندارد. حذف امضا فروشی هم راهکار خود را می ‌طلبد. باید تاکید کنم که نه با گرفتن و نه با حذف ۵ ‌درصد، فرهنگ غلطی که در جامعه ما رواج یافته، از بین نمی ‌رود. برای از بین رفتن هرگونه رانت، نظام مهندسی باید بر عملکرد جامعه مهندسی بدقت نظارت داشته باشد.

نظام مهندسی سهم خواهی نکند

 

زمانی این کار صورت می ‌گیرد که عملکرد نظام مهندسی شفاف باشد، نه این که این سازمان‌ها رانتی شوند و افرادی برای خودشان درآمدها و پاداش‌هایی در نظر بگیرند، بدون اینکه اخباری منتشر شود. به هر حال شخص وزیر راه و شهرسازی نخستین کاری که باید انجام دهد اینست که ببیند این ۵ درصدها تا به امروز کجا رفته و این ها باید به‌ طور شفاف به مردم گزارش داده شود، چون متولی اصلی نظام مهندسی کشور برابر قانون، شخص وزیر است. ما شاهد بودیم که این پول‌ ها جمع شده و حتی به فساد دامن زده است و در مورد تقسیم کردن و هزینه کردن آن انواع مشکلات بوجود آمده است. آن هایی هم که می‌ گویند استقلال نظام مهندسی با این کار زیر سوال می‌ رود، استقلال بمعنای این نیست که هر مصوبه ‌ای تعیین شود. من با دادن مالیات مخالفتی ندارم،‌ ولی مالیات با سهم خواهی کنند،‌ متفاوت است.

منبع : ارانیکو

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کانال تلگرام نظام مهندسی البرز

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ بهمن ۹۶
1124 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0