مراحل اجرای فونداسیون اجرای فونداسیون

مراحل اجرای فونداسیون

فونداسیون یا پی ساختمان قسمتی است که وظیفه دارد بار های وارده از طرف اسکلت ساختمان مثل ستون ها را به زمین انتقال دهد.

کد خبر: 190831010 تاریخ انتشار: شنبه ۹ شهریور ۹۸ - ۲:۰۱ ب.ظ

فونداسیون یا پی ساختمان قسمتی است که وظیفه دارد بار های وارده از طرف اسکلت ساختمان مثل ستون ها را به زمین انتقال دهد.

مراحل اجرای فونداسیون

مراحل اجرای فونداسیون

مراحل اجرای  فونداسیون

اجرای بتن مگر یا بتن نظافت :

بتن مگر،بتنی به ضخامت ۱۰ –۱۵ سانتی متر و با مقاومت فشاری حدودا ۱۵ مگاپاسکال است که قبل از بتن ریزی اصلیریخته می شود.

آزمون نظام مهندسی عمران نظارت

نظام مهندسی عمران تهران

دلایل اجرای بتن مگر

۱(برای تمیز شدن سطح زیرین بتن پی و همچنین جلوگیری از جذب آب بتن پی توسط زمین

۲(به منظور فراهم کردن سطحی صاف و مسطح جهتریختن بتن پی (رگلاژ کف پی)

اجرایی آرماتور بندی فنداسیون :

مهندس طراح پی ساختمان نقشه های اجرایی مربوط به پی را در اختیار پیمانکار قرار می دهد در پلان و برش این نقشه ها جزئیات مربوط به میلگرد ها اعم از قطر میلگرد ها، فاصله میلگرد ها از یکدیگر، فاصله میلگرد ها از لبه خارجی بتن، محل قطع میلگرد ها و…. همگی مشخص شده است. و با توجه به ین نقشه ها میلگردهای طولی روی خرک یا زمین قرار گرفته و به طول لازم برش داده می شوند و توسط خاموتها میلگردهای پایینی طولی و بالایی به هم وصل می گردند و همچنین آرماتورهای مش بندی هم به طول های لازم برش داده شده وبه صورت شبکه بندی روی هم قرار گرفته و توسط سیم آرماتور بندی بسته شده و در محل زیر ستونها قرار می گیرند بعد از اینکه آرماتور بندی قسمتی از کلاف پایینی آماده شد آن را در محل قرار داده و قالب بندی را انجام می دهند.

اجرای میلگرد های کاشت (در اسکلت بتنی) :

وظیفه پی انتقال بار ها از اسکلت به زمین است و از طرفی بار ها از طریق ستون ها، دیوار ها و مواردی از این دست به زمین منتقل می شوند. در نقشه های اجرایی که توسط طراح ارائه می شود جای میلگرد های ستون ها و دیوار ها و موارد دیگر بر روی پی مشخص شده است و در هنگام اجرای شبکه آرماتور پی باید میلگرد های مربوط به ستون و دیوار نیز کاشته شود تا انسجام بین بستون و دیوار و پی وجود داشته باشد.

قالب بندی :

قالب آجری

شاید بتوان گفت که استفاده از قالب آجری بهترین انتخاب است زیرا پس از بتن ریزی مجددا قابل استفاده می باشد و همچنین به دلیل شکل پذیری بالا در جاهای مختلفی که سایر قالب ها به مشکل می خورند قابل استفاده است بدین ترتیب که به عرض مورد نظر همچنین ارتفاع در نظر گرفته شده برای پی یک دیوار آجری معمولاً ۲۰cm اجرا می کنند و قسمتهای داخلی آن را با پلاستیک می پوشاند تا آب بتن توسط آجرها جذب شده و همچنین آجرها بعداً راحتر از بتن جدا شوند البته باید توجه کرد که برای کلاف های قائم و فوقانی از قالب آجری نمی توان استفاده کرد .

قالب تخته ای

ایراد قالب آجری عدم امکان استفاده برای کلاف های قائم و فوقانی بود اما در قالب تخته ای یا چوبی این مشکل وجود ندارد می توان از آن استفاده کرد و برای کلافهای تحتانی هم اگر مقرون به صرفه باشد و همچنین قالب چوبی موجود باشد می توان استفاده کرد و تخته ها قبل از قالب بندی روغن کاری می شوند تا هم آب بتن توسط تخته ها جذب نشود هم قالب ها راحت تر از بتن جدا شوند که مشابه وظیقه پلاستیک در قالب آجری می باشد.

قالب فلزی

قالبیت استفاده برای کلاف تحتانی را دارد ولی با توجه هزینه بالای آهن برای پروژه های کوچک اقتصادی نیست این قالب ها نیز مانند قالب های چوبی قبل بسته شدن روغن کاری میشوند که بعدا راحتتر از بتن جدا شوند و بحث جذب آب مطرح نیست زیرا فلیز آب جذب نمی کند.

مراحل اجرای فونداسیون

در بعضی شرایط خود خاک منطقه به عنوان قالب عمل میکند در این شرایطزمین پروژه را به عرض و عمق مورد نیاز برای بتن حفاری می کنندسپس دیواره های حفاری شده را با پلاستیک می پوشانند و در اینجا خود خاک نقش قالب را بازی می کند و نیازی به قالب نیست و علت عایق بندی آن است که آب بتن توسط خاک جذب نشود و نسبت آب به سیمان بتن تغییر نکند .

بتن ریزی پی

در گذشته از با استفاده از دستگاه بتن را در کارگاه تولید می کردند و استفاده می کردند ولی امروزه اکثر پروژه ها از بتن آماده استفاده می کنند زیرا هم دردسر ساخت بتن را ندارد و هم اینکه کیفیت بهتری دارد بالاخره کارخانه بتن آماده کارش این هست و بچینگ به اون عظمت با کلی دستگاه های نظارتی و آزمایشگاه مطمئنا کیفیت بهتری را عرضه می کند تا اینکه توسط کارگران و توسط ساخته شود و ریخته شود از بتن ساخته شده در کارگاه معمولا جهت بتن مگر استفاده می شود و بقیه بتن پی توسط بتن آماده ریخته می شود سپس ویبره می شود و بعد از آن نوبت به ماله کشی های سطح می شود تا سطحی صاف بدست اید و در آخر بحث عمل آوری بتن می باشد که تا رسیدن به مقاومت مورد نظر از آن مراقبت می شود.

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ شهریور ۹۸
1010 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0