برگزاری نشست هم اندیشی حول موضوع شناسنامه فنی و ملکی ساختمان نشست هم اندیشی

برگزاری نشست هم اندیشی حول موضوع شناسنامه فنی و ملکی ساختمان

نشست هم اندیشی حول موضوع شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، امروز 2 شنبه بیست و چهارم تیرماه در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار گردید.

کد خبر: 190718002 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۷ تیر ۹۸ - ۹:۱۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،نشست هم اندیشی حول موضوع شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، امروز ۲ شنبه بیست و چهارم تیرماه در محل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار گردید.

برگزاری نشست هم اندیشی حول موضوع شناسنامه فنی و ملکی ساختمان

برگزاری نشست هم اندیشی حول موضوع شناسنامه فنی و ملکی ساختمان

برگزاری نشست هم اندیشی حول  موضوع شناسنامه فنی و ملکی ساختمان

در این نشست، که با حضور اعضای هیات مدیره و اعضای شورای اسلامی شهر تهران برگزار گردید؛ ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به این که ساختمان یک سرمایه ملی است و فضایی برای آسایش شهروندان از حوادث پیرامونی، بیان کرد: قانون‌گذار با توجه بهمین مسأله با تصویب قانون مقررات ملی ساختمان تلاش کرده در حفظ این سرمایه های ملی کوشا باشد.
محمد طاهری، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با عنوان این که الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان درجهت رعایت منافع بهره برداران است، گفت: شناسنامه فنی و ملکی در حقیقت از دو منظر قابل توجه است؛ اول شأن حقوقی آن و دیگری توسعه فرهنگ و ایمنی ساختمانها.
طاهری در تشریح این مساله اظهار داشت: صدور شناسنامه فنی ملکی یکی از تکالیف سازمان نظام مهندسی است و نحوه صدور و چگونگی آن هم در قانون آمده است. براساس قانون شناسنامه فنی و ملکی، سندی است برای رعایت مقررات ملی ساختمان.
وی با اشاره به این که هنگام نقل و انتقال های ملکی شناسنامه فنی و ملکی باید در اختیار خریداران قرار گیرد، تصریح کرد: قبل از صدور پایانکار شهرداری موظف است از سازندگان شناسنامه فنی و ملکی را درخواست و اخذ کند.
رییس سازمان استان، به قصور همه نهادها در این حوزه اشاره کرد و افزود: نظام مهندسی هم در این زمینه ضعف و قصور داشته که تلاش کرده ایم این ضعفها و قصورها برطرف گردد و در همین راستا سامانه الکترونیکی صدور شناشنامه فنی و ملکی راه اندازی می شود.
وی با اشاره به این که یک کالا هم دارای مشخصات فنی و مشخصاتی برای شناخت است، افزود: متاسفانه ما به ساختمان حتی به شکل یک کالا هم نگاه نمیکنیم و برای آن شناسنامه با مشخصات فنی، نقشه و راه‌کاری برای برخورد با مشکلات صادر نمیکنیم.
طاهری با عنوان این که در چند ماه گذشته پس از آسیب شناسی، اقدامات مهمی در جهت رفع مشکلات ذکرشده انجام شده، گفت: پیش از این روند صدور شناسنامه دستی بود و کند به طوریکه گاهی این روند تا چند ماه نیز طول می‌کشید. ولی اکنون تلاش کرده ایم این شناسنامه را بصورت الکترونیکی و بدون دخالت دست صادر کنیم؛ در واقع وقتی کار ساخت ملک تمام می گردد، عملا شناسنامه فنی و ملکی آن نیز هم صادر شده است.

برگزاری نشست هم اندیشی حول موضوع شناسنامه فنی و ملکی ساختمان

وی به نیاز سازمان برای هماهنگی و همکاری شهرداری، شورای شهر و وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: شناسنامه فنی و ملکی مهم‌ ترین حقوق بهره برداران است که باید تحویل آنها گردد.
رییس سازمان استان، به سامانه صدور شناسنامه در سازمان نظام مهندسی نیز اشاره کرد و افزود: اگر هر فرد یا نهادی وارد سامانه شود میتواند علاوه بر محتویات شناسنامه، ضمائم شناسنامه اعم از تأییدیه های مختلف مثل آتش نشانی و بیمه تضمین کیفیت را هم در دسترس داشته باشد.
وی با اشاره به ماجرای ساختمان پلاسکو بیان داشت: ما در زمان بروز حادثه هیچ اطلاعاتی از ساختمان و محلهای حادثه خیز یا نحوه ساخت آن نداشتیم؛ بدتر این که در حال حاضر هم اگر برای هر یک از برجهای نوساز استان تهران هم اتفاقی بیفتد، نتیجه مثل پلاسکو خواهدبود.
در ادامه نشست، رادفرما معاون برنامه ریزی و سیستمهای سازمان آماری از بکارگیری مجریان و سازندگان ذی صلاح در سالهای گذشته و مقایسه آن با ۳ ماهه سال جاری ارائه داد که براساس این آمار در سه ماهه اول سال نود و هشت، ۶۳۶ ساختمان در شهر تهران صاحب مجری ذی صلاح بودند که نسبت به سالهای گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار است.
رادفرما به مکاتبات سازمان نظام مهندسی با شهرداری و ناظران ساختمانها در استان اشاره و بیان کرد: متاسفانه هشتاد و هشت درصد این مکاتبات بدون پاسخ مانده است.
رادفر با اشاره به این که سامانه صدور شناسنامه فنی و ملکی به نشانی Technicalidentity.tceo.ir در اختیار مردم و سازمانهاست، گفت: شهروندان با ثبت شماره پروانه و اطلاعات درخواستی سامانه میتوانند نسبت به پیگیری وضعیت شناسنامه ملکی خود اقدام کنند.
معاون برنامه ریزی و سیستمهای سازمان، هم‌چنین به احیای بازرسی سازمان در ۳ ماهه اول سال جاری اشاره کرد و افزود: در این مدت ۳۲۶۶ بازرسی صورت گرفته که نسبت بمدت مشابه سال پیش رشد قابل ملاحظه ای داشته است.
در ادامه زهرا نژادبهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که در حال حاضر با حجم کثیری از ساختمانهایی که نمیتوانیم به کیفیت شان اعتماد کنیم مواجه هستیم، افزود: متاسفانه علت این بی اعتمادی بعضا تخلفات متعددی است که از طرف کسانیکه قراراست ضامن کیفیت ساختمانها باشند رخ میدهد.
نژادبهرام، با اظهار تاسف از این که قانونگذار برای تضمین کیفیت ساختمانها نتوانسته نقش خود را ایفا کند، گفت: زمانبر بودن صدور شناسنامه، امکان ناپذیر بودن تخلف به علت صدور شناسنامه، مغفول ماندن نقش و حضور نهادهایی که باید در این زمینه اظهارنظر کنند، نداشتن بیمه برای تضمین کیفیت و عدم اتصال سامانه شناسنامه سازمان نظام مهندسی به سامانه های مرتبط شهرداری از جمله عواملی است که باید بررسی و واکاوی گردند.
وی ضمن تاکید بر این که باید شورایی راهبردی در جهت صدور این شناسنامه ایجاد گردد، تصریح کرد: باید در این شورا نمایندگانی از دفاتر ثبت اسناد و املاک حضور داشته باشند تا تکلیف این نهاد برای ثبت هم‌زمان شناسنامه فنی و ملکی همراه با پایان کار یا سند، مشخص گردد.
نژادبهرام با اشاره به ضرورت استفاده نظام مهندسی از ابزارهای ویژه خود نیز بیان کرد: مهندسین ناظر باید مکلف شوند شناسنامه فنی و ملکی را ارائه دهند. ضمن این که این سازمان میتواند از توان تخصصی خود برای آموزش و ارتقای فرهنگ مردم در این زمینه استفاده کند.
وی در پایان اظهارات خود به مساله ایمنی سازی و توجه به مساله بهره برداری ساختمان‌های موجود در کنار ساخت آن اشاره کرد و افزود: تلاش هیات مدیره جدید قابل احترام است و نباید با اختلال روبرو گردد.
صالحی، مدیر کل اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران نیز در این نشست به مساله حضور سازنده و مجری ذی صلاح اشاره کرد و افزود: برای این که شناسنامه فنی و ملکی بتواند اطلاعات درستی ارائه کند باید سازنده ذی صلاح برای ساخت ساختمان حضور داشته باشد و این حضور تا تحقق تضمین کیفیت محصول، رصد گردد.
صالحی با اشاره به اینکه شناسنامه فنی و ملکی باید به ارزش افزوده ساختمان تبدیل گردد نه تنها یک الزام قانونی بیان کرد: الزام قانونی راه گریز متخلف را فراهم میکند ولی تبدیل شدن به ارزش افزوده سبب میشود این شناسنامه یک فرهنگ گردد و مورد مطالبه عموم مردم.
عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران هم در این جلسه به حادثه آتش سوزی ساختمان برق حرارتی وزارت نیرو در اواخر سال نود و شش اشاره کرد و توضیح داد که برای خاموش کردن حریق این حادثه، چند تن از متخصصان سازه را درون ساختمان آتش گرفته فرستادیم تا بتوانیم راه شناسایی اطفای حریق را بررسی کنیم.
گلپایگانی با اشاره به این که وقوع حادثه در ساختمانهای عمومی مساله ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت، افزود: در هر سینما تقریبا هر دو ساعت، پانصد نفر وارد و خارج میشوند و اگر حادثه ای رخ دهد، میزان آسیب غیر قابل تصور خواهدبود.
وی افزود: ما برنامه ای برای ورود به حوادث نداریم، حتی نقشه ساختمانها را هم نداریم که کجا راه پله است و کجا درب است و… و این مساله باید اول در ساختمانهای مهم و دولتی که محل مراجعه مردم است پی‌گیری گردد.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با عنوان این که لازم است برای ساختمانهای موجود هم شناسنامه فنی و ملکی صادر گردد، گفت: باید ورود به ساختمانهای دولتی برای تهیه شناسنامه با جدیت پی گیری گردد تا مردم راحت تر این مساله را بپذیرند.
احمدی، معاون فناوری اطلاعات شهرداری تهران ( فناوران ) نیز در ادامه برای تشریح فعالیتهای این سازمان به اتصال سامانه های سازمان نظام مهندسی به سازمان فناوری اطلاعات شهرداری از سال نود و یک اشاره کرد و افزود: متاسفانه از سال نود و پنج این اتصال قطع شده و قطعا بهمین علت، سازمان نظام مهندسی برای ورود اطلاعات ساختمانها در سامانه شناسنامه فنی و ملکی، باید خودش اقدام کند در حالیکه میتواند از اطلاعات شهرداری در این مورد استفاده کند.
در ادامه جلسه، نوبت به محمد سالاری، عضو شورای اسلامی شهر تهران رسید. این عضو شورا با اشاره به این که شناسنامه فنی و ملکی باید در تراز قانون باشد، عنوان کرد: مردم باید به جایی برسند که موقع نقل و انتقال ساختمانها در مورد مهندس ناظر و این شناسنامه سوال کنند. ولی متاسفانه شاهد این مساله هستیم که در تهران برندهایی برای طراحی نما وجود دارد که با اسم آن ها قیمت ساختمانها چند برابر میشود و حتی این برندها برای افزایش قیمت هر ساختمان، اجاره داده میشود.
سیدافشين حبيب زاده، از ديگر اعضای شورا بود که در این نشست سخن گفت.
حبیب زاده، مهمترین مساله را بکارگیری مجری ذی صلاح برای ساخت ساختمانها دانست و گفت: تا زمانیکه مجری ذی صلاح تعیین نگردد و ساختمان بیمه نشود، قطعا صدور شناسنامه فنی و ملکی بی جهت و بی فایده است.
حبیب زاده با اعلام آمادگی شورا برای اجرایی کردن بکارگیری مجری ذی صلاح با همکاری شهرداری و نظام مهندسی تصریح کرد: میتوانیم این مساله را بصورت پایلوت در یک محله تهران اجرایی کنیم. باید برای این مساله تفاهنامه ای پیش نویس شده و برای اجرا آماده گردد.
در خاتمه نشست، هم محمد طاهری با اشاره به این که ما ادعا نداریم که قصور در سازمان وجود ندارد، یاد آور شد: وقتی متوجه قطع واریز هزینه صدور شناسنامه فنی و ملکی شدیم، با توجه به این که این هزینه ها دست نخورده، در حساب سازمان باقی مانده است این تهدید را به فرصت تبدیل کردیم تا شناسنامه با بهترین کیفیت، بصورت الکترونیکی در سامانه ارائه گردد.
طاهری با عنوان این که بیمه تضمین کیفیت باید منطبق بر قانون انجام شود، افزود: باید قانون اصلاح گردد تا این مشکلات حل گردد.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ تیر ۹۸
959 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0