لزوم گسترش همکاری‌های نظام مهندسی و مدیریت شهری برای ارائه خدمات بهتر به مردم

کد خبر: 980907008 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۷ آذر ۹۸ - ۷:۳۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در نشست شورای شهر قم تاکید کرد
گسترش همکاری‌های نظام مهندسی و مدیریت شهری برای ارائه خدمات بهتر به مردم الزامی است
امین مقومی در نشست شورای اسلامی شهر مقدس قم که با حضور اعضای هیات مدیره و اعضای شورای شهر برگزار گردید، گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همکاری خوبی با معاونت شهرسازی شهرداری قم دارد هر چند که در موضوعات تخصصی ممکن است اختلاف نظرهایی داشته باشیم.
مقومی با عنوان این که هم اکنون در رشته های هفت‌گانه مهندسی در سازمان عضو داریم، بیان کرد: ظرفیت‌های بومی مهندسی در استان قم بسیار است ولی متاسفانه برخی ضوابط و هم‌چنین دیدگاه برخی مدیران به سمت استفاده از مشاوران غیربومی است.
وی ادامه داد: برخی از سرمایه گذاران قوانین موجود در عرصه ساخت و ساز را مانع از انجام کار آن ها میدانند که این تصور درست نیست و در سازمان نظام مهندسی ساختمان قم نیز کمیته ای برای حمایت از سرمایه گذاری در استان راه اندازی شده است.
وی افزود: یکی از موضوعاتی که در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بر آن تاکید شده موضوع بهینه سازی مصرف انرژی است که به این حوزه کم‌تر پرداخته شده است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، به همکاریهای متقابل با شهرداری در بخش های معماری، شهرسازی و ترافیک اشاره کرد و افزود: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری، نظام مهندسی و ثبت اسناد از جمله اقدامات خوبی بوده که در سال‌های اخیر صورت گرفته است.
گسترش خدمات الکترونیکی و اصلاح فرآیندهای سازمانی در اولویت برنامه های سازمان
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم عنوان کرد: گسترش خدمات الکترونیکی و اصلاح فرآیندهای سازمانی در اولویت برنامه های سازمان بوده که ارسال الکترونیکی دستور نقشه و نیز ارسال گزارشات مرحله ای ناظران به مراجع صدور پروانه از مهم‌ترین برنامه های انجام گرفته در سال‌های اخیر بوده و امیدوار هستیم ارسال و کنترل نقشه ها نیز بزودی بصورت الکترونیکی گردد.
وی گفت: در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی، این سازمان آمادگی کاملی برای همکاری‌های متقابل با شهرداری قم را دارد.
مقدونی تصریح کرد: هم اکنون در استان قم بیش از صد دفتر مهندسی داریم و مالکان در طرح جدید از ماههای گذشته به یک دفتر ارجاع میشوند که این دفاتر مهندسی ظرفیت خوبی برای برون سپاری فعالیتهای حوزه خدمات شهرسازی را دارند .
وی ادامه داد: سازمان در زمینه کنترل های مضاعف ساخت و ساز در سطح استان برنامه های خود را گسترش و در همین راستا بازدیدها افزایش داشته است که شهرداری نیز میتواند از این ظرفیت نظارتی بهره برداری کند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: یکی از موضوعات مهم در عرصه ساخت و ساز را اجرایی نشدن موضوع مجری ذی صلاح برشمرد و گفت: متاسفانه در کشور و در استان این موضوع از طرف مراجع صدور پروانه جدی نگرفته نمیشود که در صورت اجرایی شدن الزام ساختمانها به داشتن مجریان ذی صلاح شاهد افزایش کیفیت ساختمان ها، استفاده از مصالح استاندارد و بومی و پاسخگو بودن سازندگان در قبال کار خود خواهیم بود.
وی افزود: مجریان ذی صلاح تنها مهندسان نیستند بلکه کاردانهای فنی، معماران تجربی، پیمان‌کاران ساختمانی و انبوه سازان نیز میتوانند در این حوزه فعالیت کنند که در صورت اجرایی شدن آن، تخلفات ساختمانی نیز کاهش خواهد یافت.
وی پیشنهاد داد تا با برگزاری نشست های مشترکی بین نظام مهندسی و شهرداری و شورای شهر ریشه های تخلفات ساختمانی در استان قم مشخص و راه‌کارهایی برای عدم تکرار آن اندیشیده شود.
مقدونی عنوان کرد: بنظر میرسد که فرآیند عملکرد کمیسیون ماده صد میبایست تغییر کند و مهندسان تخلفات ساختمانی را به موقع گزارش می دهند اما متاسفانه برخوردی با تخلفات نمی شود و به نظر می رسد حضور نمایندگانی از نظام مهندسی در کمیته های مختلف از جمله کمیسیون ماده صد میتواند موثر باشد و سازمان نیز همواره آماده برخورد با تخلفات احتمالی است و در این زمینه پیشنهاد می گردد، اگر شورای اسلامی شهر ردیف بودجه و درآمد کمیسیون ماده صد را حذف کند اتفاقاتی خوبی رخ خواهد داد.
وضعیت نما و سیمای شهری مطلوب شهر مقدس قم نیست
مقومی با اشاره به وضعیت نما و سیمای شهری در قم، گفت: این وضعیت مطلوب شهر مقدس قم نیست که در زمینه نما، مهندسان دارای صلاحیت ورود چندانی ندارند و در این بخش علاوه بر قانون نیازمند فرهنگ سازی نیز هستیم.
عبدالله جلالی، ریاست شورای اسلامی شهر مقدس قم در جمع اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، گفت: مشترکات بسیاری در بین فعالیتهای مدیریت شهری و سازمان نظام مهندسی وجود دارد که برگزاری این جلسه مشترک نیز در راستای بحث و تبادل در مورد موضوعات مورد دغدغه طرفین است.
جلالی تصریح کرد: در مورد تخلفات ساختمانی همه ی دستگاه‌های مسئول می‌بایست پای کار باشند تا این معضل در شهر قم از میان برود و نهادهای دخیل در این امر باید پاسخگو باشند.
وی افزود: انتظار داریم تا از متخصصان و مهندسان استان در عرصه های مختلف اجرا و مشاوره استفاده گردد که این امر میتواند به اشتغال مهندسان و استان نیز کمک کند.
موضوع نقشه های اجرایی که از دلایل تخلفات ساختمانی است
جلالی گفت: موضوع نقشه های اجرایی که یکی از دلایل تخلفات ساختمانی است باید تعیین تکلیف گردد و مالکان نیز باید تنها نقشه مصوب را اجرا کنند چرا که نقشه های اجرایی محل اختلاف و سوء استفاده است.
وی گفت: بنظر میرسد فرآیندها در عرصه صدور پروانه ساختمان باید در راستای کاهش زمان صدور پروانه اصلاح گردد که در سال‌های اخیر اقداماتی در جهت الکترونیکی شدن فرآیندها صورت گرفته که البته کافی بنظر نمیرسد.
وی از مهندسان خواست تا مشکلاتی که در شهر با آن روبرو هستند را به مدیریت شهری هشدار و تذکر دهند و باید بیان کرد که امروز وضعیت شهر قم در عرصه ساخت و ساز نگران کننده است.
در ادامه اعضای هیات مدیره نیز به بیان نظرات خود پرداختند.
کاوه نوری، نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، بیان کرد: معتقد هستیم ساخت و ساز می‌بایست طبق قوانین و و ضوابط باشد و سازمان این آمادگی را دارد که بعنوان بازوی فنی استان، یاری گر دستگاه‌ها باشد.
نوری به موضوع نظارتها و بازدیدهای آتش نشانی اشاره کرد و افزود: برای انجام این بازدیدها هزینه های زیادی دریافت می گردد و حتی برای ساختمان‌های قدیمی نیز این موضوع اجباری شده که در این میان اقدامات صوری برای تایید نظارت صورت می‌گیرد که جز تحمیل هزینه های اضافی کارکردی ندارد.
ناصرالاسلامی، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: از جمله اقدامات مشترک خوب صورت گرفته بین نظام مهندسی و شهرداری تفاهم‌نامه تهیه نقشه های تفکیک آپارتمانها است که این نقشه ها ملاک عمل شهرداری و هم‌چنین اداره ثبت اسناد و املاک قرار میگیرد.
محمدی، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم تصریح کرد: انتظار میرود کمیته ای مشترک برای بررسی اثرات فنی برخی از پروژه ها در سطح شهر با حضور کارشناسان نظام مهندسی و شهرداری تشکیل شود تا بعد از بررسی این کمیته، تصمیمات نهایی اتخاذ گردد.
محمدی گفت: در سال‌های گذشته بازدیدهای میدانی خوبی از پروژه های ساختمانی در قم با همکاری شهرداری و نظام مهندسی صورت میگرفت ولی ادامه نیافت.
قربانی، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم گفت: هم اکنون شهر قم سیما و منظر شهری خوبی ندارد که تقصیر بخشی از این معضل به عهده مهندسان و بخشی نیز ناشی از عدم فرهنگ سازی در بین مردم است که در این راستا کمیته سیما و منظر شهری باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرد.
وی ادامه داد: جانمایی فروشگاه‌های بزرگ در سطح شهر آسایش منطقه را بهم ریخته که باید تمهیداتی برای این معضل اندیشید.
وحید معماریان، نایب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم بیان کرد: قم شهری در حال توسعه است که ساختمان‌ها برای هر شهر در حال توسعه ای می‌بایست دارای پیوست ترافیکی نیز باشد و باید توجه داشت که ساختمان‌های بزرگ اثرات نامطلوبی بر زندگی شهری و شهرسازی خواهند داشت.
معماریان با عنوان این که باید مطالعات ترافیکی برای پروژه های شهری در نظر گرفت، گفت: اگر این شرایط رعایت نشود باید در سال‌های آینده چندین برابر هزینه برای از میان برداشتن گره های ترافیکی در سطح شهر انجام داد که در این راستا طرح‌های سرمایه گذاری نیز باید پیوست ترافیکی داشته باشد.
وی ادامه داد: مهندسان ترافیک خوبی در استان قم داریم که انتظار میرود از این ظرفیت استفاده گردد.
خودکار، خزانه دار سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم افزود: تونل مشترک تاسیسات شهری باید در قم ایجاد گردد که در این زمینه کمبود قانون نیز وجود ندارد.
خزانه دار سازمان، با انتقاد از ساخت و سازها در صحن جوادالائمه (علیه السلام) حرم مطهر حضرت معصومه (سلام الله علیه) ادامه داد: این امر سبب مخدوش شدن نمای حرم میشود که باید در این زمینه اقداماتی صورت گیرد که خوشبختانه برخی از اعضای شورای شهر نیز موضع گیریهای خوبی داشته اند لکن نباید به همین میزان بسنده کرد.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آذر ۹۸
451 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0