تلاش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم برای ساماندهی ساخت و سازها

کد خبر: 980908004 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۷ آذر ۹۸ - ۸:۳۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی
تلاش سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم برای ساماندهی ساخت و سازها
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در نشست شورای اسلامی مرکز استان که با حضور اعضای هیات مدیره و اعضای شورای شهر برگزار گردید، بیان کرد: برخی از سرمایه گذاران قوانین موجود در عرصه ساخت و ساز را مانع از انجام کار آن ها میدانند که این تصور درست نیست و در سازمان نظام مهندسی ساختمان قم کمیته ای برای حمایت از سرمایه گذاری در استان راه اندازی شده است.
امین مقومی گفت: یکی از موضوعاتی که در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بر آن تاکید شده موضوع بهینه سازی مصرف انرژی می باشد که به این حوزه کم‌تر پرداخته شده است.
مقومی به همکاریهای متقابل با شهرداری در بخشهای معماری، شهرسازی و ترافیک اشاره کرد و ادامه داد: انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری، نظام مهندسی و ثبت اسناد از جمله اقدامات خوبی بوده که در سال‌های اخیر صورت گرفته است.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، عنوان کرد: گسترش خدمات الکترونیکی و اصلاح فرآیندهای سازمانی در اولویت برنامه های سازمان بوده که ارسال الکترونیکی دستور نقشه و نیز ارسال گزارشات مرحله ای ناظران به مراجع صدور پروانه از مهم‌ترین برنامه های انجام گرفته در سال‌های اخیر بوده و امیدوار هستیم ارسال و کنترل نقشه ها نیز بزودی بصورت الکترونیکی گردد.
وی اظهار داشت: در حوزه ارائه خدمات الکترونیکی، این سازمان آمادگی کاملی برای همکاریهای متقابل با شهرداری قم را دارد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، عنوان کرد: هم اکنون در استان قم بیش از صد دفتر مهندسی داریم و مالکان در طرح جدید از ماه‌های گذشته به یک دفتر ارجاع می گردند که این دفاتر مهندسی ظرفیت خوبی برای برون سپاری فعالیت‌های حوزه خدمات شهرسازی را دارند.
مقومی تصریح کرد: سازمان در زمینه کنترل‌های مضاعف ساخت و ساز در سطح استان برنامه های خود را گسترش داده و در همین راستا بازدیدها افزایش داشته است که شهرداری نیز می‌تواند از این ظرفیت نظارتی بهره برداری کند.
عبدالله جلالی، رییس شورای اسلامی شهر مقدس قم در جمع اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم، بیان کرد: انتظار می‌رود از متخصصان و مهندسان استان در عرصه های مختلف اجرا و مشاوره استفاده گردد که این امر میتواند به اشتغال مهندسان و استان نیز کمک کند. موضوع نقشه های اجرایی نیز که یکی از دلایل تخلفات ساختمانی است باید تعیین تکلیف گردد و مالکان نیز باید تنها نقشه مصوب را اجرا کنند چرا که نقشه های اجرایی محل اختلاف و سوء استفاده است.
وی ادامه داد: بنظر میرسد فرآیندها در عرصه صدور پروانه ساختمان باید در راستای کاهش زمان صدور پروانه اصلاح گردد که در سال‌های اخیر اقداماتی در جهت الکترونیکی شدن فرآیندها صورت گرفته که البته کافی بنظر نمیرسد.
وی از مهندسان خواست تا مشکلاتی که در شهر با آن روبرو هستند را به مدیریت شهری هشدار و تذکر دهند و باید بیان کرد که امروز وضعیت شهر قم در عرصه ساخت و ساز نگران کننده است.
در ادامه اعضای هیات مدیره نیز به بیان نظرات خود پرداختند.
منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان شورای مرکزی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ آذر ۹۸
455 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0