انتقاد از لغو هزینه صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان توسط دیوان عدالت اداری انتقاد از لغو هزینه صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان توسط دیوان عدالت اداری

انتقاد از لغو هزینه صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان توسط دیوان عدالت اداری

انتقاد از لغو هزینه صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان توسط دیوان عدالت اداری ، صورت گرفت. نظام مهندسی استان تهران هم‌چنان صدور شناسنامه مذکور را رایگان صادر می‌ کند

کد خبر: 010530002 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳۰ مرداد ۰۱ - ۴:۳۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، انتقاد از لغو هزینه صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان توسط دیوان عدالت اداری ، صورت گرفت. نظام مهندسی استان تهران هم‌چنان صدور شناسنامه مذکور را رایگان صادر می‌ کند

انتقاد از لغو هزینه صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان توسط دیوان عدالت اداری

انتقاد از لغو هزینه صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان توسط دیوان عدالت اداری
انتقاد سازمان نظام مهندسی از دیوان عدالت اداری/ هزینه احداث مسکن متری ده میلیون تومان شد؟
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با انتقاد از لغو هزینه صدور شناسنامه فنی ملکی ساختمان توسط دیوان عدالت اداری، افزود: نظام مهندسی استان تهران هم‌چنان صدور شناسنامه مذکور را رایگان صادر می‌ کند.
رامین کرمی در نشست خبری گفت: یکی از دغدغه‌ های اصلی سازمان نظام مهندس ساختمان بیمه مهندسان است. این موضوع را از کمیسیون اجتماعی مجلس پی‌گیری کرده‌ایم و امیدوار هستیم این موضوع را به سرانجام برسانیم.
کرمی با عنوان این‌ که می‌ خواهیم بیمه مهندسان به‌ صورت سازماندهی شده انجام شود، گفت: در بحث شناسنامه فنی ملکی ساختمان، یک ضعف است. دیوان عدالت اداری ماه گذشته رای به لغو دریافت هزینه شناسنامه فنی ملکی داد که لطمه بسیار بزرگی به ساختمان‌سازی و کیفیت ساخت و سازها وارد خواهد کرد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه داد: در همه دنیا شناسنامه فنی و ملکی هویت ملک است، سازه،‌ تاسیسات،‌ قدمت، مباحث انرژی و … در شناسنامه آمده و طبق آن قیمت ملک تعیین میشود. در مجموع ما نباید صورت مسئله را پاک کنیم و این کار به سرمایه‌های مملک صدمه خواهد زد.
وی با تاکید بر این‌ که شناسنامه فنی و مهندسی هم‌چنان صادر می گردد، تصریح کرد: این کار را رایگان انجام میدهیم گرچه این فرآیند برای ما هزینه‌بر است. به‌ عنوان یک NGO که بودجه‌ای از دولت دریافت نمی‌کنیم قطعا در آینده نزدیک با مشکل روبرو خواهیم شد.
وی با بیان این‌که قیمت‌ های اعلام شده برای ساخت و ساز واقعی نیست، گفت: هزینه تمام شده نهضت ملی مسکن در زمان حاضر حدود هفت میلیون تومان اعلام می‌شود،‌ اما قیمت تمام شده واحدها به ازای هر مترمربع به نرخ امروز حدود ده میلیون تومان خواهد بود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در ادامه با اشاره به این‌ که دریافتی مهندسان در کشور به نیم درصد قیمت تمام شده ساخت و سازها نمی رسد،‌ گفت: یکی از خواسته‌ های ما از ارگان‌ های دولتی، این است که بر خروجی کمی و کیفی مهندسان نظارت کنند تا بر اساس نیاز کشور به این حرفه وارد شوند.
کرمی با تاکید بر این‌ که باید ساخت‌وسازها توسط افراد دارای صلاحیت ساخته شود،‌ افزود: متاسفانه الان قصاب،‌راننده، پزشک و… با یک درخواست وارد حوزه ساخت و ساز می‌شود که این رویه سرمایه‌ های ملی را بر باد می‌ دهد.
وی با اشاره مصوبه هیئت مدیره برای ایجاد واحد انرژی در سازمان نظام مهندسی گفت: سی و پنج درصد سرمایه ملی مربوط به بخش مسکن است و باید برنامه‌های دقیقی در این بخش تدوین و اجرایی گردد. بحث دانش‌بنیان‌ ها باید در بخش مسکن مورد توجه ویژه قرار گیرد. شرکت‌ های دانش‌بنیان می‌ توانند ارزش‌افزوده برای بخش ساختمان کشور بهمراه آورند،‌ ضمن این‌که این شرکت‌ها می‌توانند اثرات تحریم بر کشور را کاهش دهند.
وی با یادآوری این‌ که موافق ورود فناوری‌ های جدید ساخت و ساز به کشور هستیم،‌ تصریح کرد: در این رابطه باید در داخل کشور خط تولید مربوط به فناوری ساخت و ساز ایجاد گردد.
کرمی با اشاره به کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی به یک هفته از سوی شهرداری‌ ها،‌ گفت: طبق طرح پیشنهادی شهرداری قرار است صدور پروانه ساختمان دو مرحله‌ای شود. براساس این طرح که در کمیته پنج نفره شهرداری در حال بررسی است در مرحله اول پروانه ساختمانی با هدف جذب سرمایه‌گذاری صادر شده و در مرحله دوم مجوز ساخت و ساز آغاز می گردد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، هم‌چنین با اشاره به این‌که در نهضت ملی مسکن استان تهران شاهد صدور پروانه ساختمان زیادی بوده‌ایم، گفت: حدود نه سال قبل حدود چهل میلیون مترمربع در شهر تهران صدور جواز ساختمانی داشته‌ایم. این عدد در دولت روحانی به یک چهارم کاهش یافت و در عین تعداد مهندسان در کشور تقریبا دو برابر شد!
وی با رد امضافروشی توسط مهندسان، گفت: شدیدا از سیاست‌ ها برای انتخابات شورای مرکزی نظام مهندسی گلایه دارم. استان تهران با صد و بیست هزار عضو یک نفر در شورای مرکزی دارد و استان اردبیل با دوازده هزار عضو دو نماینده در شورای مرکزی دارد. در هشت دوره قبلی نظام مهندسی ساختمان تهران پنج تا هشت عضور در شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان داشته است.
وی گفت: حدود هفتاد درصد هزینه‌های شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان را سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تامین می‌شود و باید به تناسب این هزینه‌ ها، سهم ما در شورای مرکزی بیشتر می‌ شد که به علت رایزنی برخی نمایندگان مجلس این کار عملیاتی نشد. در زمان حاضر از هر چهل و پنج هزار تومان حق عضو اعضا سی هزار تومان به شورای مرکزی پرداخت می‌شود.
منبع: خبرگزاری تسنیم

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۰ مرداد ۰۱
260 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0