نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی: ضعف اجرا بیش از ضعف قانون است نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی: ضعف اجرا بیش از ضعف قانون است

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی: ضعف اجرا بیش از ضعف قانون است

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی: ضعف اجرا بیش از ضعف قانون است ، مجتبی یوسفی با اشاره به دیدار نمایندگان با رهبر معظم انقلاب برخی اقدامات مجلس یازدهم را تشریح کرد

کد خبر: 010308015 تاریخ انتشار: یکشنبه ۸ خرداد ۰۱ - ۱۲:۵۸ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی: ضعف اجرا بیش از ضعف قانون است ، مجتبی یوسفی با اشاره به دیدار نمایندگان با رهبر معظم انقلاب برخی اقدامات مجلس یازدهم را تشریح کرد

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی: ضعف اجرا بیش از ضعف قانون است

نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی: ضعف اجرا بیش از ضعف قانون است
ضعف اجرا بیش از ضعف قانون است
نماینده اهواز در مجلس بیان کرد: در ماجرای متروپل می ‌بینیم تا اندازه‌ای ضعف قانون باید تقویت گردد، ولی ضعف اجرا بارزتر بود که شهرداری راحت شانه خالی می‌کند و آن را اجرا نمی ‌کند و اخطار‌های سازمان نظام مهندسی را نمی‌ پذیرد و فاجعه به بار می‌آید.
مجتبی یوسفی با اشاره به دیدار نمایندگان با رهبر معظم انقلاب برخی اقدامات مجلس یازدهم را تشریح کرد.
مشروح گفتگوی یاد شده به این شرح است:
نماینده اهواز: یکی از موضوعاتی که حتی در فرمایشات مقام معظم رهبری قریب یک دهه قبل مطرح شده بود در مورد بازنگری در نوع ساختار اداره کردن کشور بود که بحث‌هایی درباره پارلمانی یا نخست وزیری مطرح شد که ایشان این را به عنوان یک نظر قطعی نگفتند. گفتند کارشناسان بررسی کنند که ببیند در شرایط فعلی مجلس چه چیزی برای حل مشکلات اصلی کشور راهکار موثرتری است که مغفول واقع شده. الان نوع نگاه مردم در مطالبات خودشان به سه بخش بین المللی- ملی و منطقه‌ای تقسیم می‌شود. الان، ولی ملاک قضاوت مردم در حوزه انتخابیه بر می‌گردد به موضوعات منطقه‌ای یا صنفی برای قضاوت نمایندگان. اگر بخواهم از عملکرد مجلس یازدهم دفاع کنم که قطعا ما هم دور از اشکال نیستیم موضوعات اصلی که در دو سال مجلس یازدهم به آن پرداخته شد عمدتا موضوعات اقتصادی مردم به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بود. مثلا قانون جهش تولید مسکن یا قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که آرزوی بیش از یک دهه فعالین این حوزه بود.
صدور مجوز‌های کسب وکار، بحث پنجره واحد برای صدور مجوز‌های کسب وکار و برداشتن رانت‌ها و انحصارها، افزایش پذیرش دانشجو در رشته‌های خاص مثل پزشکی، اقدام راهبردی در برداشتن تحریم‌ها از این جنس قوانین که می‌شود گفت زیرساختی برای حل مشکلات اقتصادی و اشتغال مردم است. مجلس یازدهم به کرات این کار را انجام داد و محور مصوباتش عمدتا در این مسیر بود، ولی به دلیل عدم توجه همچنین جایجایی دولت‌ها را هم که داشتیم. دولت قبل با یک نگاه خاص به موضوعات کشور نگاه می‌کرد بیشتر نگاهش به خارج از کشور بود درحالی که کار‌های خوبی هم انجام شد، اما روی هم رفته نگاهی به درون کشور نداشت. ببینید چه اتفاقی افتاد. الان اگر از مردم بپرسید عملکرد یک نماینده چیست؟ می‌گویند برای راه و استخدام و تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی چه کرد؟ همه این‌ها به فرمایش رهبری که می‌فرمایند نمایندگان در انتصابات و اجرا دخالت نکنند، همه این‌ها وظایف دولتهاست. ما عمدتا در حوزه انتخابیه در کنار مردم هستیم اگر به مردم بگوییم آبرسانی به یک روستا که افتخار نماینده است که خدمتگراز باشد در حیطه اختیار دولت است به عنوان شانه خالی کردن از بار مسئولیت در نظر می‌گیرد.
از اآنطرف هم باید از این عملکرد هم دفاع کرد مثلا مسئولین محلی یا مردم در همان استان و شهرستان خیلی وقت‌ها به دلیل مشغله یا نوع نگاه دولت‌ها دستشان به مسئولین نمی‌رسد. مردم عادی که نمی‌توانند استاندار را ببیند، می‌گویند نماینده من باید این موضوع را دنبال کند. من این مثال‌ها را زدم که این کارکرد ملی و زیرساختی مجلس را تحت شعاع قرار می‌دهد از آنطرف هم بخشی از مسائل به خاطر انباشت مطالبات مردم است.
الان مشکلات خوزستان و استان‌های غربی را ببینید. تقریبا هر ماه یک بحرانی آنجاست این‌ها به دلیل ناکارآمدی سیستم اداری و دولتی است و مدیران ناکارآمد، مردم می‌گویند شما نماینده من هستید شما باید درخواست من را انتقال دهید. من این دو مثال را زدم که قطعا باید ساختار حکمرانی در حوزه قانونگذاری تغییر کند الان برخی معتقد به دو مجلسی هستند.
سوال: یعنی مجلس معتمدین و مجلس متخصصین؟
پاسخ: یعنی یک مجلس در تراز ملی و بین المللی باشد. در برخی موضوعات صنفی به نفع کشور و دولت نیست که آن موضوع تصویب شود، ولی چون پشت سرش صنفی هستند و آن نماینده دو سال بعد باید برود در حوزه انتخابیه اش رای بگیرد، اگرموضوعی به نفع نظام و به ضرر برخی صنوف باشد قطعا این نماینده با چالش در حوزه انتخابیه و موضوعاتی که مربوط به رای گیری ست مواجه می‌شود. باید این نکته مدنظر باشد. نکته دیگر اینکه متاسفانه حاکمیت قانون در کشور ضعیف است بسیاری از دولت ها- تفاوتی هم ندارد نگاه سیاسی شان – قانون را گزینشی عمل می‌کنند می‌گویند این قانون با اهداف وزیر یا دولت هم راستاست حتی فراتر از قانون عمل می‌کنند. یک قانونی مثل قانون‌های بر زمین آن‌ها به ضرر آنهاست و شفافیت بیشتری می‌خواهدکنار می‌گذارند وکسی هم مطالبه نمی‌کند مثل همین اتفاقات که در آبادان افتاد.

ما درقانون نظام مهندسی و قانون نظارت خلائی نداشتیم. البته باید اصلاحاتی شود و به روز شود. اینجا میایند شخصی با لابی یا هر کار، ساختمانی را می‌سازد. شهرداری به اخطار‌های صادر شده ظرف چندین سال در هر سال شاید به کرات توسط نظام مهندسی توجه نمی‌کند تا این اتفاق بیفتد. این نمونه بارز آن است مردم اینطور آسیب می‌بینند. مردم نگران شدند، اما ضعف قانون باید تقویت شود، اما ضعف اجرا بارزتر بودکه شهرداری راحت شانه خالی می‌کند و آن را اجرا نمی‌کند. اخطار‌های سازمان نظام مهندسی را نمی‌پذیرد و فاجعه به بار میاید. این موضوع بارزی است که در برخی از موضوعات خلل اجرایی هم وجود دارد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ خرداد ۰۱
324 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0