ما هیچ کار خلاف قانون مقررات انجام نداده ایم مصاحبه اختصاصی با قربانخانی بعد از تعلیق

ما هیچ کار خلاف قانون مقررات انجام نداده ایم

ما هیچ کار خلاف قانون مقررات انجام نداده ایم و ازهر چیزی که در جهت منافع مردم و اعضای ما باشد تبعیت می کنیم، انجام می دهیم ؛ از بلاتکلیفی ما را در بیاورند.

کد خبر: 970209012 تاریخ انتشار: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۹۷ - ۴:۲۰ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، مهندس حسن قربانخانی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مصاحبه اختصاصی با پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی درباره تعلیق پروانه خود توضیحاتی داد.

ما هیچ کار خلاف قانون  مقررات  انجام نداده ایم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران  گفت: دو سه موضوع وجود دارد، یکی اینکه  ماده ۲۴ آیین نامه  اجرایی ماده ۳۳ که تا کنون لغو نشده و مصوبه دولت است می گوید ناظر به هنگام صدور پروانه ساختمانی از طرف سازمان نظام مهندسی استان انتخاب و به مالک و مرجع صدور پروانه معرفی می گردد.

وی ادامه داد: پس این قانون وجود دارد و هیچکس آن را نقض نکرده، به قوت خود باقی است. در تبصره  ۲ آن آمده است که نحوه ارجاع، حق الزحمه و بقیه موارد را از طریق دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی طبق قانون تعیین می گردد، در دستورالعمل آن زمان این  موضوع واگذار شد به شورای مرکزی که آقای وزیر در ۲۳ اسفند  آن را لغو کرد و دستورالعمل های قبلی را جایگزین کرد.

قربانخانی افزود: بعد از آن  ابلاغیه، وزیر کشور نامه ای به وزیر راه و شهرسازی و استانداران نوشت و ادارات کل آن را ابلاغ کردند، همچنین نامه ای به آقای رجبی، رئیس شورای مرکزی نوشت. وزیر کشور اعلام کرد آقای آخوندی این ابلاغیه بدون هماهنگی بوده  و قانونا باید مشترک تنظیم می شد. دستورالعمل مغایرت های قانونی دارد و باید حل شود، بنابراین به استان داران اعلام کردند تا رفع مغایرت ها اجرا نکنید.

ما هیچ کار خلاف قانون مقررات انجام نداده ایم

ما هیچ کار خلاف قانون مقررات انجام نداده ایم

او تصریح کرد: آقای رجبی این موضوع را اعلام کرد، یعنی  دستورالعملی که گفتند مغایرت داشت. از یک طرف وزیر کشور اعلام کرد انجام ندهید از طرف دیگر رییس شورای مرکزی به عنوان مرجع به ما ابلاغ کرد انجام ندهید. این در حالی بود که در تهران مردم پول ریختند به حساب  سازمان و برای  معرفی ناظر  منتظر بودند باید کارشان انجام می شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران  گفت: سازمان استان تهران بر اساس قانونی که وجود دارد و لغو هم نشده کار مردم را راه انداخته است چون هر روز مردم معترض بودند که مصالح گران می شود ناظر معرفی کنید. طبق مصوبه دولت ناظر معرفی کردیم.

وی افزود: اگر قرار است ابلاغیه ای باشد که طبق قانون انجام شود باید با آقایان هماهنگ می شد. کار مردم را شهرداری انجام ندهد ما هم انجام ندهیم این که نمی شود. جز این نیست که براساس مصوبه قانونی عمل کردیم. اگر آقای آخوندی بخواهد پروانه ای را لغو کند باید پروانه آقای رجبی را لغو کند ایشان به ما ابلاغ کرد که نباید این دستورالعمل اجرا شود تا رفع مغایرت و اگر کسی اجرا کند باید به شورای انتظامی معرفی شود.

قربانخانی اظهار داشت: اگر قرار است دستورالعملی اجرا شود، مقامات باید دور یک میز بنشینند و موضوعات و اختلافات را حل کنند. این ابلاغیه که اعلام شد، بنده نامه ای به اداره کل نوشتم ماده ۲۴ چیز دیگری می گوید و هرچیزی که بخواهید اجرا کنید آمادگی و زیر ساخت نیاز دارد، شما به ما فرصت بدهید  مداکره کنیم بحث کارشناسی بشود، این چه روشی است که یک نفر ناگهانی دستوری بدهد و انتظار اجرا داشته باشید.

او گفت: در آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی بندج ماده ۲۳ آمده است که وزیر می تواند پروانه ای را تعلیق کند که به نظر من خلاف قانون است. ایشان بدون محدودیت زمانی  پروانه مرا تعلیق کرده است؛ مگر کسی می تواند پروانه ای که زندگی حرفه ای یک مهندس است را ابلاغ این گونه بکند.

وی با بیان این  که اقدام حقوقی خواهم کرد گفت: من چه کاره ام که بخواهم به اعضا بگویم از شیوه نامه تبعیت کنند یا نه، وزیر کشور می گوید مغایرت قانونی دارد انجام ندهید رییس شورای مرکزی می گوید انجام ندهید. ناگفته نماند روی شیوه نامه ۱۵ نکته ابهام مطرح کردم مثلا پیمان کار ساخت کار را انجام بدهد که تا به امروز پروانه برای پیمانکار ساخت صادر نشده این کدام شخصیت است.

ما هیچ کار خلاف قانون مقررات انجام نداده ایم

ما هیچ کار خلاف قانون مقررات انجام نداده ایم

قربانخانی افزود: گفته اند مهندس عمران و معماری پول را بگیرند با مالک قرارداد ببندند خودشان مهندس برق و مکانیک را انتخاب کنند، مهندسان عمران یا معماری به مالک تعهد دارند یا مهندسان؟ اگر پول را به مهندسان دیگر ندادند تکلیف چیست.

وی با اشاره به اینکه آقای رجبی نامه زدند که شما ریاست استان تهران هستید و این موضوع به قوت خود باقی است، گفت: ما پی گیری می کنیم از مراجع قضایی  و در محل کارم حاضر هستم تا تعیین تکلیف شود. من منتخب اعضا هستم، این تعلیق کردن توهین به رای دهندگان است و دموکراسی را از بین می برد. به نظرم با این روش ها نه تنها مشکلات ساخت و ساز حل نمی شود قطعا بدتر خواهد شد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: مالک ناظر را انتخاب کند. می گویند شرکتی داریم که ۴ میلیون متر مربع ظرفیت دارد اگر از فردا روزی ۴۰۰ پروژه را گرفت می توانیم بگوییم بگیر یا نگیر، محدودیتی نوبتی چیزی نداریم؟ در  تهران سال گدشته ۱۳ میلیون متر مربع جواز صادر شد اگر این ۱۳ میلیون را ۴ شرکت انجام بدهد ۳۴ هزار مهندس در رشته عمران داریم چه کاری بکنند بیکار شوند.

وی افزود: پیشنهادم این است که رییس شورای مرکزی، روسای استان ها و وزیر کشور باید دستورالعملی طبق قانون تنظیم کنند که قابل اجرا باشد ما مقاومتی نداریم؛ نه اینکه دستورالعملی بدهند یکی می گوید انجام بدهید، یکی می گوید انجام ندهید. تکلیف ما چیست

ما هیچ کار خلاف قانون مقررات انجام نداده ایم

من طبق قانون عمل کردم، ماده ۱۱۶ آیین نامه اجرایی می گوید ابلاغیه وزارت راه و شهرسازی جزو وظایف رییس شورای مرکزی است . ایشان نه تنها ابلاغ نکرد بلکه گفت انجام ندهید.

قربانخانی افزود: من نماینده و مدافع حقوق اعضا و مردم هستم چون بهره بردار از ساختمان ها مردمند. اگر بهره بردارناظر انتخاب می کرد درست بود ولی ۹۰ درصد از سازندگان تولید کنندگان مسکن هستند نمی توانند خودشان بسازند خودشان ناظر انتخاب کنند. این مغایرت با قانون است و اتفاقا تضاد منافع بهره بردار این جاست.

وی  در پایان تاکید کرد: ما هیچ کار خلاف قانون و مقررات انجام نداده ایم؛ از هر چیزی که در جهت منافع مردم و اعضای ما باشد تبعیت می کنیم و انجام می دهیم، بنابراین از بلاتکلیفی ما را در بیاورند.

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

بهترین کتاب آزمون نظام مهندسی شهرسازی

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ اردیبهشت ۹۷
1580 بازدید
3 نظر
امتیاز به این خبر:
0 0