بیکاری هزاران مهندس با ابلاغیه جدید وزیر راه جمعی از مهندسان ساختمان بیان کردند:

بیکاری هزاران مهندس با ابلاغیه جدید وزیر راه

جمعی از مهندسان ساختمان در واکنش به ابلاغیه جدید وزیر راه که انتخاب مهندس ناظر ساختمان را در اختیار کارفرما قرار می ‌دهد، انتقاد کرده و آن را سبب بیکار شدن مهندسان ساختمان دانستند.

کد خبر: 970202004 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲ اردیبهشت ۹۷ - ۹:۴۹ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، جمعی از مهندسان ساختمان در واکنش به ابلاغیه جدید وزیر راه که انتخاب مهندس ناظر ساختمان را در اختیار کارفرما قرار می ‌دهد، انتقاد کرده و آن را سبب بیکار شدن مهندسان ساختمان دانستند.

بیکاری هزاران مهندس با ابلاغیه جدید وزیر راه

بیکاری هزاران مهندس با ابلاغیه جدید وزیر راه

ابلاغیه جدید وزیر راه  هزاران  مهندس  را بیکار می ‌کند

در روز‌های پایانی سال نود و شش، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی اقدام به ابلاغ «شیوه نامه جدید تبصره دو ماده بیست و چهار آئین ‌نامه اجرایی ماده سی و سه قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب هشتاد و سه» نمود. براساس قانون تا به حال انتخاب ناظر در اختیار سازمان نظام مهندسی بوده است، ولی طبق شیوه نامه جدید، انتخاب مهندس ناظر ساختمان به کارفرما محول شده است. در همین رابطه مهندسان ساختمان با برگزاری نظرسنجی و ارائه نظر، تصمیم جدید وزارت راه و شهرسازی را نقد کرده‌اند.
عاطفه امانی، مهندس پایه سه عمران در شهر تهران معتقد است: وزیر بدنبال آنست که انتخاب مهندس ناظر ساختمان بعهده مالکان یا در اصل بساز و بفروش‌ ها باشد که این امر سبب افت کیفیت ساختمان‌ ها و از بین رفتن ماهیت وجودی نظام مهندسی میگردد.
وی گفت: در صورتیکه سازنده، خود ناظر ساختمان را انتخاب کند، مهندس ناظر مستقلی که در گذشته می‌ توانست ایراداتی از ساختمان گزارش کند باید تبدیل به ماشین امضای مالک گردد تا در نهایت بتواند امرار معاش کند. وزیر مرفه و سرمایه ‌دار درد معیشت مهندسان را درک نمی ‌کند و با اقداماتش بدنبال بیکاری ۳۵ هزار نفر از مهندسان عضو سازمان است.
وحید شهرزاد هم با تأکید بر این که نظر شیوه ‌نامه جدید وزیر راه سبب تضعیف جایگاه مهندس در کشور، بسته شدن سازمان نظام مهندسی و بیکار شدن نزدیک به پنج هزار نفر بصورت مستقیم و بیست هزار نفر بصورت غیرمستقیم می ‌شود، عنوان داشت: این شیوه نامه بقدری مضحک و نادرست است که با عکس‌العمل وزیر کشور مواجه گردید، اما با این حال آقای وزیر بر تصمیم خود مصمم است و به گفته خودشان کسی نمی ‌تواند جلوی شیوه نامه را بگیرد!
فرشاد امیرخانی، عضو هیئت مدیره دوره ‌های پنجم و ششم سازمان نظام مهندسی تهران هم در این رابطه بیان داشت: آخوندی خیلی راحت می ‌گوید قانون موجود برای بررسی ساختمان ایراد دارد و این قانون فسادپرور است، اما نمی ‌گوید این قانون را خودش تصویب کرده و تا زمانیکه مسئولیت داشت این قوانین بسیار خوب بود، ولی زمانیکه رای نیاورد این قانون بد شده است.
وی ادامه داد: آخوندی ۵ دوره عضو هیئت‌رئیسه سازمان نظام مهندسی بوده است چطور به قوانینی که مصوب خودش است، قوانین فسادپرور می ‌گوید؟
وحید اقتصادی، کارشناس رسمی دادگستری نیز عنوان داشت: مهندس ناظر نقش بازرس را دارد و امین مردم و حکومت است، پس نباید انتخابی باشد. مالک باید در تعیین مجری ذی صلاح مختار باشد، اما ناظر خیر.
اقتصادی در در اثبات ادعای خود خاطر نشان کرد: اگر ناظر انتخابی باشد، دلالی و باندبازی و رانت بوجود می ‌آید، اشخاصی بعنوان دلال و کار چاق کن، برای دفاتر کار جور می کنند و درصد گرفته و جیبشان را از حق مهندسان ناظر، پر پول می کنند و یا برخی از مهندسان ناظر با پست و یا نفوذی که دارند، کار‌های بزرگ را مال خود کرده و خدمات مطلوب هم نخواهند داد.


البته برخی از مخاطبان تصمیم جدید وزارت راه، معاونت مسکن و ساختمان، آخوندی را عامل این تصمیمات می ‌دانند. فردی به نام موسوی در این رابطه می‌ گوید: عامل اصلی مشکلات ایجاد شده برای جامعه پانصد هزار نفری مهندسی کیست او کسی نیست جز دکتر حامد مظاهریان … بی ‌برنامگی و عدم تسلط و آشنایی مظاهریان با امور مسکن و ساختمان سبب بحرانی شدن رکود در این بخش شده است.
موسوی با اشاره به این که بزرگ ‌ترین سابقه ایشان تحصیل در رشته معماری لندن می ‌باشد، نسبت به بحران زایی تحصیل کرده‌های خارج از کشور و حضور پررنگ این افراد در ارکان تصمیم‌ گیری هشدار می ‌دهد.
لازم به ذکر است سخنان این فرد در مورد معاون وزیر راه، به سابقه تحصیلی وی بازمی‌ گردد که دکتری خود را از دانشگاه لندن اخذ کرده است. با توجه به ابهاماتی که حول سوابق و نگاه تحصیل کردگان در غرب به ویژه کشور انگلستان در جامعه علمی کشور وجود دارد، تصمیمات و عملکرد این افراد در جایگاه‌ های مدیریتی حساس کشور همواره مورد بحث بوده است.
مظاهریان دکتری خود را با گرایش «معماری اسلامی» گذرانده، اما بعنوان مثال راهنمای پایان‌ نامه‌ ای با عنوان «طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد روانشناسی یونگ» در دانشگاه تهران بوده است. هر چند این قبیل مطالعات به خودی خود اتفاق عجیبی نیست، ولی برخی رویکرد‌های مطالعاتی تحصیل کردگان غرب به معماری را روشن می ‌کند.
منبع : دانشجو

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تحلیلی بر آزمون نظام مهندسی نظارت تاسیسات برقی-اسفند ۹۵

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ اردیبهشت ۹۷
2746 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0