زیر تیغ روزهای نه چندان خوش رجبی

زیر تیغ

با وجود خوش بینی های اولیه که با استعفای عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی برای بهبود اوضاع آشفته سازمان نظام مهندسی ساختمان وجود داشت، این سازمان همچنان درگیر تنش ها و اختلاف بسیار زیاد در رأس هرم خود است‌. هنوز معلوم نیست که رجبی را باعنوان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خطاب کنیم یا رئیس سابق!

کد خبر: 970915001 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۵ آذر ۹۷ - ۱۰:۳۸ ق.ظ

با وجود خوش بینی های اولیه که با استعفای عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی برای بهبود اوضاع آشفته سازمان نظام مهندسی ساختمان وجود داشت، این سازمان همچنان درگیر تنش ها و اختلاف بسیار زیاد در رأس هرم خود است‌. هنوز معلوم نیست که رجبی را باعنوان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خطاب کنیم یا رئیس سابق!

زیر  تیغ

با انتخاب محمد اسلامی :

به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی و همچنین دستور رفع تعلیق پروانه اشتغال به کار فرج‌الله رجبی به نظر می‌رسید، آسمان نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی آبی تر از همیشه است چراکه توانسته با تاثیری که در بین نمایندگان مجلس داشته راه را برای طرح موضوع استیضاح عباس آخوندی در مجلس فراهم آورده و در نهایت منجر به استعفای آخوندی از مقام وزارت شود. هرچند دستور وزیر راه و شهرسازی سابق برای تعلیق پروانه اشتغال به کار رجبی باعث شد که دست او از عضویت در هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس کوتاه شود اما باز هم او خود را صدرنشین شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی فعلی دانسته و با اعتماد به نفس نامه‌های مربوط به این سازمان را با عنوان رئیس سازمان امضا می کند.

زیر تیغ

زیر تیغ

با رفع تعلیق پروانه اشتغال به کار حرفه ای رجبی، ایرادات قانونی نسبت به بازگشت او به پست های ریاست شورای مرکزی و سازمان نظام مهندسی از طرف برخی از اعضای شورای مرکزی و کارشناسان، مطرح شده که همین گفته ها و استنادها به قانون نظام مهندسی، تردیدهایی را در مورد اعتبار جایگاه رجبی در مقام ریاست سازمان نظام مهندسی ایجاد کرد. تا اینکه اسلامی در نامه‌ای به معاون خود، حامد مظاهریان، خواستار برگزاری جلسه هیئت عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان شد.

با توجه به اینکه از ۲۵ عضو فعلی شورای مرکزی تعدادی از اعضاء در انتخابات مهرماه ۹۷، بدلیل رد صلاحیت و یا عدم کسب آرای لازم، نتوانستند عضویت مجدد در هیئت مدیره های استان ها را کسب کنند، شرایط لازم برای ایجاد تغییرات احتمالی در شورای مرکزی سازمان ایجاد نمود. در صورت تمایل هیات عمومی برای انتخاب شورای مرکزی جدید به احتمال بسیار زیاد مهندس فرج الله رجبی جایی در شورای جدید نخواهد داشت.

مشکلات اصلی رجبی با وزارت راه و شهرسازی با رفتن عباس آخوندی از ساختمان شیک میدان آرژانتین به طور کامل حل نشده چرا که مسئول مستقیم سازمان نظام مهندسی ساختمان در وزارت راه و شهرسازی یعنی حامد مظاهریان، معاون امور مسکن و ساختمان، همچنان در جایگاه قبلی خود بوده و همچنان همان رویکرد انتقادی نسبت به عملکرد سازمان نظام مهندسی ساختمان و به ویژه خود رجبی را دارد.

چنین به نظر می رسد با توجه به ترکیب هیئت مدیره های جدید استانی مجموعه وزارت راه و شهرسازی به این جمع‌بندی رسیده که می تواند با یک حرکت نرم و کاملا قانونی و دموکراتیک فرج الله رجبی را از ریاست شورای مرکزی برکنار کند چراکه تنش های بسیار زیادی که در دوساله اخیر بین وزارت راه و شهرسازی و فرج الله رجبی رخ داده باعث شده حتی در بین اعضای شورای مرکزی و روسای سازمان‌های نظام مهندسی های کشور دو دستگی ایجاد شده و حرکت سازمان دارای اصطکاک های بسیار زیاد شود.

زیر تیغ

با وجود آنکه فرج الله رجبی ادعا دارد حکم ریاست سازمان او توسط رئیس جمهور روحانی امضا شده و صرفاً روحانی می‌تواند او را از سمت ریاست سازمان برکنار کند اما با توجه به عدم حضور او در هیئت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس عملا عمر عضویت او در شورای مرکزی هم بسیار کوتاه خواهد بود، پس منطقی است که وزارت راه و شهرسازی تلاش کند دوران مدیریتی رجبی را در این سمت کوتاهتر از تصورات و توقعات رجبی بکند.

زیر تیغ

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۵ آذر ۹۷
2105 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0