شفافیت و پاسخگویی در NGO ها و تشکل های مردم نهاد مصاحبه اختصاصی با رئیس نظام مهندسی تهران

شفافیت و پاسخگویی در NGO ها و تشکل های مردم نهاد

مهندس احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مصاحبه اختصاصی با پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، استقبال برای کاندیداتوری در دوره هشتم انتخابات سازمان های نظام مهندسی کمتر بود.

کد خبر: 970513010 تاریخ انتشار: شنبه ۱۳ مرداد ۹۷ - ۹:۲۹ ب.ظ

مهندس احمد خرم، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در مصاحبه اختصاصی با پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، استقبال برای کاندیداتوری در دوره هشتم انتخابات سازمان های نظام مهندسی کمتر بود.

شفافیت و پاسخگویی در NGO ها و تشکل های مردم نهاد

شفافیت و پاسخگویی در NGO ها و تشکل های مردم نهاد

شفافیت و پاسخگویی در NGO ها و  تشکل های  مردم نهاد

مهندس خرم با اشاره به اینکه در دوره هشتم انتخابات سازمان های نظام مهندسی، استقبال برای کاندیداتوری کمتر بود، گفت: چون شرایط کاندید شدن را سخت تر کردند و دو سال سابقه کار با پایه یک ملاک بود.

وی با بیان اینکه بخشنامه تضاد منافع بخشی از جامعه مهندسی را حذف کرد، اظهار داشت: درمجموع تعداد داوطلبان به زیر نصف رسیده است وعامل موثر دیگر در عدم استقبال کاندیداتوری مناقشات بین دولت و سازمان نظام مهندسی است و تلاش شد در این مناقشات سازمان مسائل منفی که دارد بزرگنمایی شود  چون این چالش به بدنه مهندسی لطمه می زند.

خرم افزود: امیدواریم در روز رای گیری این عواملی که اعلام شد از جامعه مهندسی ما رخت ببندد چون نهادهای مدنی غیر دولتی هستند که توسعه و آینده کشور را رقم می زنند. با حضور حداقل ۵هزار مهندسی که اکثرشان جوان هستند در صحنه انتخابات، مجموعه ۲۵ نفری مورد نیاز هیات مدیره و ۷ نفر علی البدل انتخاب شوند.

او با بیان اینکه شفافیت و پاسخگویی دو اصلی است که هر دستگاهی به خصوص NGO ها و تشکل های  مردم نهاد و غیردولتی باید به آنها توجه کنند، تصریح کرد: مساله مهم در سازمان نظام مهندسی و پیرامونش، شفافیت در حرکت و هزینه ها و درآمدهاست و اگر شفاف نباشد مسائل مناقشه برانگیز مطرح خواهد شد.

به اعتقاد خرم سازمان نظام مهندسی را باید بهتر از بقیه سازمان ها، دولتی، عمومی و تشکل های مردمی شفاف کرد و فساد، تخلف و تقلب را باید از درون آن بیرون آورده و سالم سازی کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: جامعه مهندسی کشور جامعه ای است که از بقیه جوامع باهوش تر بوده، مستعد تر برای سلامت و انجام وظیفه و همچنین آگاه تر در راه های  مبارزه با تبعیض و فساد هست.

این سازمان حرفه ای باید از طرف جامعه مهندسی حمایت شود

او گفت: از ۷۰ سال پیش که دانشگاه های فنی و مهندسی راه اندازی شده همواره پیشتاز مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین مسولیت ها در ابعاد اقتصادی به خصوص موارد اجرایی، مهندسین بوده اند و در دنیا نیز اساس توسعه بر شانه مهندسین و افراد فنی قرار دارد و این سازمان حرفه ای باید از طرف جامعه مهندسی حمایت شود.

خرم ادامه داد: این سازمان باید با صنوف، دولت، مجلس، قوه قضاییه، شوراها و شهرداری ها و همچنین شورای عالی استان ها که اختیار لایحه دادن به مجلس را دارند تعامل داشته باشد؛ شورای عالی استان ها درواقع پارلمان بخش خصوصی است که متاسفانه در این ۵ دوره هیچ توجهی به آن نشده است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی بسیاری از اصلاحات قانونی، نیازها و تاثیرگذاری هایش را در برنامه ریزی کشور می تواند از طریق شورای عالی استان ها پیگیری کند، افزود: داشتن برنامه برای اشتغال فارغ التحصیلان رشته های مهندسی و فنی  نکته مهمی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به تعداد ۵۳۰ هزار مهندس در سطح کشور اظهار داشت: بستر و ابزار کار و اشتغال فقط برای ۱۰۰ هزار نفر مهندس تامین شده است. دولت و مجلس در این باره وظیفه سنگینی دارند که بستر و ابزار اشتغال را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: نمی گویم فرصت شغلی ایجاد کنند، از کارآفرینان و نوآوران رشته های ساختمان حمایت کنند تا نوآوری و ایده هایشان را تجاری سازی کنند و روی هر موضوعی استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان پا بگیرد و به حرکت روزآمد و نوآورانه خود ادامه بدهند؛ با این حمایت مساله اشتغال حل خواهد شد.

دود اصلی تقابل و حرکات مناقشه برانگیز به چشم مهندسین خواهد رفت

خرم درباره مناقشات اخیر بین وزارتخانه و سازمان نظام مهندسی گفت: دود اصلی تقابل و حرکات مناقشه برانگیز به چشم مهندسین خواهد رفت و دولت نیز نصیبی نخواهد برد، بنابراین با دو نفر از اعضای هیات مدیره سازمان استان تهران که عضو شورای مرکزی هم هستند به دیدار وزیر رفتیم و خواهش کردیم یک هیات ۵ نفره از شورای مرکزی و وزارتخانه معرفی و مسیر تعاملی پیش گرفته شود.

او در پایان افزود: تریبون مظهر تقابل و تخاصم  است، به جای تریبون از میز، گفتگو و تعامل استفاده شود که خوشبختانه مسیر حرکت به این مسیر افتاده و این کمیسیون یا هیات ۵+۵ کار خود را انجام می دهد و امیدواریم مطالب مناقشه برانگیز مطرح نشود.

خرم با بیان اینکه برای آموزش کار چندانی در این بیست و چند سال نکردیم، گفت: آموزش را باید راه انداخت، آموزش های مهارتی و موردی. آموزش هایی برای روزآمد کردن دانش و تکنیک های کار برای مهندسان و برای سازماندهی و برنامه ریزی این کار، ایجاد یک پژوهشکده را در نظر گرفتیم.

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۳ مرداد ۹۷
2780 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0