غفلت مدیران شهری از اجرای مبحث نوزدهم ساختمان کارشناس ارشد واحد انرژی سازمان نظام مهندسی استان اصفهان بیان کرد:

غفلت مدیران شهری از اجرای مبحث نوزدهم ساختمان / ساختمان‌ هایی که عایق نیست

کارشناس ارشد واحد انرژی و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با عنوان این که تا زمانیکه ساختمان ‌ها عایق بندی نباشد مصرف انرژی حدود چهل درصد افزایش می ‌یابد، تصریح کرد: متاسفانه در هیچکدام از ساختمان‌ ها مبحث نوزدهم اجرا نشده است و این ناکارآمدی مسئولان شهری را نشان میدهد.

کد خبر: 970502011 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲ مرداد ۹۷ - ۲:۴۲ ب.ظ

به گزارش پایگلاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،کارشناس ارشد واحد انرژی و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با عنوان این که تا زمانیکه ساختمان ‌ها عایق بندی نباشد مصرف انرژی حدود چهل درصد افزایش می ‌یابد، تصریح کرد: متاسفانه در هیچکدام از ساختمان‌ ها مبحث نوزدهم اجرا نشده است و این ناکارآمدی مسئولان شهری را نشان میدهد.

غفلت مدیران شهری از اجرای مبحث نوزدهم ساختمان

غفلت مدیران شهری از اجرای مبحث نوزدهم ساختمان

غفلت مدیران شهری از اجرای مبحث نوزدهم  ساختمان / ساختمان‌ هایی که عایق نیست

نوید در مورد وضعیت بحران انرژی و قطعی برق در کشور، افزود: ساختمانهای جدید الاحداث باید حداقل استانداردها و الزامات قانونی را برای بهینه سازی مصرف انرژی رعایت کنند.
کارشناس واحد انرژی و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با عنوان این که در بحث ساختمان، مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان وجود دارد، گفت: در این مبحث مهندسان طراح و ناظر که با شهرداری همکاری میکنند باید در بحث اجرا و نظارت این مبحث را رعایت کنند، طبق این اساس پوسته ساختمان باید عایق احداث گردد و الزامات بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان رعایت گردد.
نوید مسائلی با اشاره به این که متاسفانه در اصفهان به مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان پرداخته نمی ‌شود، ادامه داد: عدم رعایت این مبحث سبب پرت انرژی ساختمان میشود، ولی اگر ساختمانها از ابتدا بگونه ای عایق احداث میشدند مصرف کولرهای آبی و برقی بشدت امروز، نیاز نبود و ما پرت حرارتی کم تری داشتیم.
مسائلی با عنوان این که برای پیگیری این موضوع خطاب به شهرداری و استانداری، فرمانداری و اداره راه و شهرسازی و …. نامه زده شد که این موضوع اجرا گردد، تصریح کرد: متاسفانه هنوز که هنوز است در هیچکدام از ساختمانها مبحث نوزدهم اجرا نشده است و این ناکارآمدی مسئولان شهری را نشان میدهد.
وی با تاکید بر این که براساس قانون شهرداری میتواند پروانه پایان ساخت را برای ساختمان‌ هایی که این مبحث را رعایت نمیکنند، صادر نکند، اظهار داشت: متاسفانه شهرداریها براحتی این مبحث را نادیده میگیرند و نظام مهندسی نیز این موضوع را جدی نمیگیرد.
کارشناس واحد انرژی و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان تصریح کرد: علاوه بر این تفاهم نامه ای بین شرکت آبفا استان اصفهان و نظام مهندسی ساختمان در مورد بهینه سازی مصرف آب منعقد گردید که متاسفانه این موضوع نیز مسکوت مانده و به مرحله اجرا نرسیده است.
وی در مورد این که چرا نظام مهندسی قدرتی برای پیگیری اجرای این مبحث ساختمانی ندارد، بیان داشت: نظام مهندسی ساختمان زیر مجموعه اداره کل راه و شهرسازی است که باید به نوعی بر اجرای این مبحث نظارت کند و بر مجموعه نظام مهندسی برای اجرای این قانون فشار وارد کند.


مسائلی در پاسخ به این پرسش که آیا قوانین مربوط به ساختمان نیازمند بازبینی نیست؟ گفت: متاسفانه امروز برخی خود را درگیر مباحثی هم چون آب خاکستری میکنند که حتی در کشورهای اروپایی نیز زیاد استفاده نمیشود، ولی ما از عایق کاری ساختمان به دور هستیم.
وی خاطر نشان کرد: زمانیکه ساختمان عایق بندی نباشد مصرف انرژی حدود چهل درصد افزایش می یابد که بدنبال آن مصرف برق، آب و همچنین کولرهای آبی افزایش می یابد.
کارشناس واحد انرژی و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان با عنوان این که مبحث شانزدهم مقررات ملی مواردی را بصورت اقدامی و پیشنهادی عنوان میکند، اظهار داشت: موارد توصیه ای مربوط به انرژیهای تجدید پذیر و مصرف بهینه آب است، که باید اقدام گردد. اگر مبحث نوزدهم در سال نود و پنج برای ساختمانهای جدید الاحداث اجرا میشد، تاثیر قابل ملاحظه ای در کاهش آلودگی هوا، قدرت خرید مردم، کاهش مصرف انرژی داشت که هنوز اجرایی نشده است.
وی گفت: بعنوان نمونه شهرداری جلساتی برگزار می ‌کند که در ساختمانها انرژی ‌های تجدید پذیر نصب گردد، ولی زمانیکه پوسته ساختمان معیوب و الزامات قانونی در بحث بهینه سازی مصرف انرژی لحاظ نمی گردد، عملا انرژی خورشیدی تبدیل به برق و برق تولیدی در کولر گازی وارد میشود که سرمای ناشی از آن از دیوارهای ساختمان خارج میشود.
مسائلی خاطر نشان کرد: متاسفانه موارد قانونی و پایه ساختمانها رعایت نمی گردد و تنها به برخی موارد هم چون انرژیهای تجدیدپذیر، آب خاکستری و … میپردازیم. وقتی به پوسته ساختمان توجهی نمیشود لزومی ندارد که به مباحثی هم چون انرژی تجدید پذیر بپردازیم.

منبع : ایسنا

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ مرداد ۹۷
985 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0