شاید در آینده ی صنعت ساختمان، دیگران ما را نبخشند دبیر اجرایی شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان در گفتگوی اختصاصی با مهندسین نیوز

شاید در آینده ی صنعت ساختمان، دیگران ما را نبخشند

مهدی موذن، دبیر اجرایی شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان: ما حق نداریم با یک نوع نظریه پردازی، سازمان هایی که درچارچوب قانون تاسیس شده، وظایفشان را انجام می دهند را زیر سوال ببریم، شاید در آینده ی صنعت ساختمان، دیگران ما را نبخشند.

کد خبر: 970306007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۶ خرداد ۹۷ - ۸:۰۲ ب.ظ

مهدی موذن، دبیر اجرایی شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان، در گفتگوی اختصاصی با پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی: ما حق نداریم با یک نوع نظریه پردازی، سازمان هایی که درچارچوب قانون تاسیس شده، وظایفشان را انجام می دهند را زیر سوال ببریم، شاید در آینده ی صنعت ساختمان، دیگران ما را نبخشند.

شاید در آینده ی صنعت ساختمان، دیگران  ما را نبخشند

به گفته موذن، عضو هیات مدیره سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران، ارجاع کار در قانون نظام مهندسی طبق شیوه نامه ماده ۳۳ به سازمان نظام مهندسی سپرده شده و این شیوه نامه به تصویب هیات وزیران رسیده لذا هرگونه تغییری به خصوص محتوایی، باید با تصویب آنها باشد.

او افزود: متاسفانه وزارت راه و شهرسازی با نوعی رویکرد تغییر ساختاری، ابلاغیه هایی را به وزارت کشور و استانداری ها و نظام مهندسی اعلام کرده است که می توان گفت مشکلات اخیر را به وجود آورده است. باید این کار با هماهنگی وزارت کشور اتفاق میفتاد، چون اصل ماده ۳۳ با هماهنگی وزارت کشور بوده، به جای اینکه با وزیر کشور مکاتبه بشود راسا با استانداران مکاتبه شده که اکثر استانداران این دستور را اجرا نکردند چون وزیر کشور این طور خواسته بود.

شاید در آینده ی صنعت ساختمان، دیگران ما را نبخشند

شاید در آینده ی صنعت ساختمان، دیگران ما را نبخشند

آیا همه مهندسان خارج از محدوده وزارت راه و شهرسازی اشتباه می کنند؟

دبیر اجرایی شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان گفت: معاون عمرانی وزیر کشور که امروز شهردار تهران است؛ پیگیر دستور وزیر کشور بوده که مورد پرخاش اداری وزیر راه و شهرسازی قرار گرفته که مغایر با اخلاق حرفه ای است. دلیل این امر به راستی چیست؟ وزارت راه و شهرسازی اکنون فکر می کند وزرای سابق یا معاونین آنها در گذشته اشتباه کرده اند که چنین قانونی را به تصویب رسانده و ابلاغ  کردند، کمیسیون عمران، شورای مرکزی و هیات مدیره سازمان نظام مهندسی کل استان ها اشتباه می کنند. آیا همه مهندسان خارج از محدوده وزارت راه و شهرسازی اشتباه می کنند؟

وی تاکید کرد: امروز دستورالعملی را که بعد از ۲۰ سال در طی ۴ سال مدیریت لغو می کنیم، مدیریت بعدی وزارت راه و شهرسازی دستورالعمل امروز را لغو خواهد کرد. به جای این کار باید یک برنامه ریزی دراز مدت در وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم و هر وزیری پرونده ذهنی خود را در دوره ۴ سال عملیاتی نکند و وقتی رفت پرونده آن بسته شود.

موذن با بیان اینکه مالک، همان سرمایه گذار یا سازنده است و همه می دانیم  ۸۰ درصد آنها به دنبال کار ارزان و با صرفه جویی می گردند، گفت: این افراد به دنبال ناظر سختگیر و پیگیر نیستند، اگر به این مالک بگوییم خودش ناظر را انتخاب کند، کیفیت ساخت و ساز محقق خواهد شد و این تعارض منافع نیست؟

او ادامه داد: این روزها درواقع ترویج نگاه سلیقه ای و تحمیلی با بی احترامی به جایگاه مسئولان، مخدوش کردن چهره مسئولین در شورای مرکزی و سازمان نظام مهندسی که بسیاری از آنها جزو زحمت کشان این حوزه هستند را شاهدیم. ترویج نامه نگاری های توام با تهدید، تقابل دو وزارت خانه به شکل واضح که قبلا چنین چیزی بی سابقه بوده است.

دبیر اجرایی شورای مرکزی سازمان نظام کاردانی ساختمان ایجاد تفرقه و دو دستگی بین مهندسین را بیشترین ضایعه دانست و افزود: ایجاد وحشت بین مسئولان نظام مهندسی که نمیدانند باید دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی را اجرا کنند یا شورای مرکزی؛ چون هر دو طرف تهدید می کنند همانگونه که رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران را خلع پروانه کردند.

بهایی که تا حالا برای این قضیه داده شده بیشتر از دستاورد آن است

موذن تعلیق مهندس قربانخانی را اینگونه ارزیابی کرد: آیین نامه به وزیر چنین اجازه ای را زمانی می دهد که فرد دستورالعمل قانونی را رعایت نکند ولی دستورالعملی که هنوز قانونی نشده و مخالفانی به ویژه وزیر کشور دارد، در این صورت رئیس سازمان کدام را اجرا کند. یادمان باشد مهندسین و سازمان نظام مهندسی با پشتوانه عظیمی که دارند برای کارهای عمرانی و آبادانی کشور به آنها نیاز داریم و حق نداریم به خاطر یک تئوری آنها را تخریب کنیم. تصور می کنم بهایی که تا حالا برای این قضیه داده شده بیشتر از دستاورد آن است.

شاید در آینده ی صنعت ساختمان، دیگران ما را نبخشند

او تصریح کرد: حوزه ساختمان متعلق به من و ما نیست بلکه متعلق به طول تاریخ صنعت ساختمان است. بهتر است وزارت راه و شهرسازی و مدیرانش انرژی خود را در بخش های مهمتری بگذارند و فریاد را جایی بزنند که ۵۰۰ هزار نفر مهندس در کنار ۴۰ هزار نفر کاردان فنی داریم، آینده نشان خواهد داد این ضایعه چه زیان هایی به دنبال دارد.

موذن با بیان اینکه به نظر می رسد این تز از سوی دفتر تشکل های حرفه ای بوده و از دو سال پیش حمله به سازمان ها را آغاز کرد و رئیس سازمان استان تهران را مجبور به استعفا کرد، اظهار داشت: متاسفانه با عملکرد آن دفتر به گفته رئیس شورای مرکزی، تمام سازمان های نظام کاردانی تعطیل شده یا در شرف تعطیلی هستند، اکنون با شکل دیگر وارد حوزه سازمان نظام مهندسی شده اند.  ما حق نداریم با یک نوع نظریه پردازی، سازمان هایی که درچارچوب قانون تاسیس شده، وظایفشان را انجام می دهند را زیر سوال ببریم، شاید در آینده ی صنعت ساختمان، دیگران ما را نبخشند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام کاردانی ساختمان استان تهران گفت: دو شیوه در ساخت و ساز کشور وجود دارد؛ یک شیوه که در ساختار وزارت راه و شهرسازی و زیر مجموعه آن سازمان نظام مهندسی که شامل ساخت و سازهای شهری و مسکونی است، شیوه دوم که ساختمان های دولتی با برخورداری از بودجه های عمرانی ساخته می شوند توسط پیمانکارانی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی تایید صلاحیت می شوند که پروژه های عظیم را بسیار قانونمند و اصولی انجام می دهند.

فرصت خدمت محدود است کاش قدر قلم هایتان را بدانید

وی افزود: اگر سازمان نظام مهندسی را زیر مجموعه سازمان مدیریت و برنامه ریزی بدانیم دو گروه ساخت و ساز را به یکدیگر و به یک شیوه واحد ساخت و ساز در کشور نزدیک کرده ایم. اگر تحت نظر معاونت های لازم در ریاست جمهوری قرار بگیرد با توجه به اینکه رئیس شورای مرکزی هم حکم خود را از رئیس جمهور دریافت خواهد کرد، عاقبت بهتری خواهد داشت. این همه داد و ستد گونه مسئولان ذیربط انجام نخواهد شد و نوعی مداخله های بی منطق به مقابله با سازمان های نظام مهندسی برنخیزند.

موذن در پایان گفت: مسئولی که ۴ سال  فرصت داری، فرصت خدمت محدود است کاش قدر قلم هایتان را بدانید، بیایید زیر ساختی فکر کنیم، ساختمان سازی در کشور مشکلات اساسی دارد و مستقیم جان و مال انسان ها را نشانه گرفته حداقل در زلزله های اخیر تجربه کردیم.

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

هزینه ثبت نام آزمون نظام مهندسی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ خرداد ۹۷
1250 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0