ساماندهی افراد فعال در حوزه ساخت و ساز ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

ساماندهی افراد فعال در حوزه ساخت و ساز

ساماندهی افراد فعال در حوزه ساخت و ساز، تضامین لازم برای اجرای قوانین را در پی دارد.

کد خبر: 971004015 تاریخ انتشار: سه شنبه ۴ دی ۹۷ - ۴:۰۹ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ساماندهی افراد فعال در حوزه ساخت و ساز، تضامین لازم برای اجرای قوانین را در پی دارد.

ساماندهی افراد فعال در حوزه ساخت و ساز

ساماندهی افراد فعال در حوزه ساخت و ساز

ساماندهی افراد فعال در حوزه  ساخت و ساز

ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی، در جلسه مشترک با مدیرعامل شرکت توزیع برق استان، با عنوان اینکه افراد فعال در حوزه ساخت و ساز ساماندهی می گردند، گفت: بخشی از عدم اجرای قوانین به علت ورود افراد غیر متخصص به حوزه ساخت و ساز است، بنابراین بدنبال شناسایی و ساماندهی افراد فعال در حوزه ساخت و ساز هستیم تا ضمن ارائه شناسنامه برای فعالان تضامین لازم برای اجرای قوانین نیز اخذ گردد.
رمضانی ادامه داد: در نظر داریم با هماهنگی اداره کار، سازمان فنی و حرفه ای، اتاق اصناف و سایر ادارات و نهادهای مرتبط، دورههای آموزشی برای این فعالان برگزار کنیم تا افراد دارای صلاحیت با دانش و آگاهی در این حوزه فعالیت کنند.
وی افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بدنبال اینست که قوانین را به سمت و سویی ببرد تا بناهایی با سطح ایمنی بالا در همه ابعاد برای بهره برداران احداث گردد.
وی، با عنوان اینکه برای بررسی موارد مربوط به حوزه برق نیازمند تشکیل کارگروهی تخصصی هستیم، گفت: رعایت همه مسائل ایمنی از جمله حریم شبکه های برق از دغدغه های نظام مهندسی ساختمان است بنابراین متولیان این امر میبایست حریمها را برای مهندسان و عوامل دخیل در ساخت و ساز تعریف کرد ولی این امر بطور کلی باید جزئی از سیستم کنترلی باشد تا قابلیت اجرایی مطمئنی پیدا کند.
عالی ترین مقام نظارتی بر ساخت و ساز در استان گفت: متاسفانه قوانین در جامعه پیوند درستی ندارد و این امر منجر به عدم بازدهی لازم شده است، ولی در موضوع مطرح شده در مورد حریم شبکه های توزیع این سازمان در بخش طراحی، نظارت و اجرا طی تعریف فرایند قابل اجرا، میتواند همکاریهای لازم را انجام دهد.
عضو هیأت رئیسه شورای مرکزی، با عنوان اینکه همبندی الکتریکی و سیم «ارت» باید در تمام ساختمانها رعایت گردد، اظهار داشت: ایمنی در حوزه برق در همه ساختمانها باید رعایت گردد.
این مقام مسئول، با عنوان اینکه آمادگی همکاری در حوزه تامین ایمنی برق در ساختمانها وجود دارد، گفت: با حمایت نهادهای حاکمیتی و آمادگی تمام دستگاههای خدمات رسان امنیت برق در ساختمانها ساماندهی می گردد.
رمضانی با اشاره به عدم رغبت سرمایه گذاران بخش ساختمان به نصب کانال کولرهای آبی افزود: پرت شدن فضا در «داکتها» و مشکلاتی که برای ساختمانها از نظر نما و آلودگی صوتی ایجاد می گردد، ۲ مشکل موجود هستند که منجر به عدم استفاده از این سیستم سرمایشی شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: بهینه سازی مصرف انرژی در بخش ساختمان موضوع مهم دیگری است که اخیراً در نورپردازی و نماسازی ساختمان از نورهای فانتزی استفاده می گردد که میبایست به صورت جدی تر به آن پرداخت و به آن اهمیت ویژه ای داد و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیز در جهت حمایت از اقتصاد ملی کشور همکاریهای لازم را در این مورد انجام میدهد.
افزایش چهارده درصدی مصرف برق در بجنورد
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان نیز با عنوان اینکه سازمان نظام مهندسی و شرکت توزیع نیروی برق دو نهاد فنی و دارای اصول یکسان هستند، گفت: خواسته ما پیش برد برنامه ها با رعایت اصول فنی است و قرار گیری این ۲ نهاد در کنار یک دیگر منجر به کسب آرامش و آسایش بیش تر برای مالکان و شهروندان و کاهش هزینه های ساخت و ساز می گردد.

ساماندهی افراد فعال در حوزه ساخت و ساز

«علی رضا صبوری» با اشاره به رعایت حریمها در ساخت و ساز، گفت: شبکه های توزیع برق متناسب با سطوح ولتاژ دارای حریمی هستند که این حریمها به علت اینکه مصوبه هیئت ویزران است، قابلیت تغییر ندارند، اما دیده میشود که این حریمها در ساخت و سازها رعایت نمی گردد و منجر به حوادث جانی می گردد.
صبوری با عنوان اینکه ناظران برق باید مالکان را توجیه کنند و استعلام برق از شهرداری دریافت گردد، افزود: در برخی موارد علی رغم گرفتن استعلام، حریمها در هنگام ساخت رعایت نگردیده است و این امر از مشکلات موجود است از این رو شرکت برق توانایی همکاری جهت رعایت حریم و ارائه آموزشهای لازم را دارد.
صبوری در بخش دیگری از اظهارات خود به همبندی الکتریکی در ساختمانها اشاره و بیان کرد: در برخی از ساختمانها این امر انجام نشده و حوادث زیادی به این علت در ساختمانها ایجاد شده است.
مدیرعامل شرکت توزیع برق استان پیشنهاد کرد هیچ ساختمانی بدون در نظر گرفتن موارد مطرح شده برق دارد نشود.
وی با عنوان اینکه مصرف برق در استان بشدت افزایش پیدا کرده است، گفت: رشد مصرف برق در شهرستان بجنورد چهارده درصد بوده است در صورتیکه میانگین ۱۰ ساله رشد مصرف برق در کشور حدود پنج درصد است.
این مسئول با عنوان اینکه علت این امر هجوم بی رویه به سمت کولرهای گازی است، گفت: بخشی از این مشکل به ساخت و سازها باز میگردد زیرا در ساخت و سازهای کنونی در استان کانال های کولر آبی تعبیه نمی گردد و از کولرهای گازی استفاده میشود این امر موجب خاموشیهای طولانی مدت می گردد.
صبوری از سازمان نظام مهندسی درخواست کرد تا با حمایت و همکاری شرایط را برای اجرای بهتر قانون فراهم کنند.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۴ دی ۹۷
744 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0