پنل «برچسب انرژی ساختمان» همزمان با برگزاری دومین همایش ملی اجرای قوانین انرژی در ساختمان برگزار شد.

غفلت از یک موضوع تخصصی در بخش ساختمان/ اصلاح قیمت انرژی بدون ایجاد زیرساخت ها ناکارآمد است/ مردم هیچ دغدغه‌ای درباره بهینه‌سازی ندارند/کارکرد ضعیف متولیان در بخش کاهش مصرف انرژی

در این پنل بهروز محمدکاری، به عنوان رئیس پنل و رئیس بخش انرژی آکوستیک و نور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی- سیدعباس صفوی، معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل سپاه- محمدرضا نجیمی، رئیس کنترل و ساختمان شهرداری شیراز- عباس صالحیان، رئیس گروه فنی مهندسی دفتر استانداردهای معاونت برق و انرژی وزارت نیرو- محمدرضا اسلامی از شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت- تورج فرهادی، قائم مقام معاونت شهرسازی شهرداری تهران- خانم نجفی، کارشناس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران- حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران و احمدرضا طاهری، رئیس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان حضور داشتند.

کد خبر: 1213 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۲ آبان ۹۵ - ۶:۵۷ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، در این پنل بهروز محمدکاری، به عنوان رئیس پنل و رئیس بخش انرژی آکوستیک و نور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی- سیدعباس صفوی، معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل سپاه- محمدرضا نجیمی، رئیس کنترل و ساختمان شهرداری شیراز- عباس صالحیان، رئیس گروه فنی مهندسی دفتر استانداردهای معاونت برق و انرژی وزارت نیرو- محمدرضا اسلامی از شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت- تورج فرهادی، قائم مقام معاونت شهرسازی شهرداری تهران- خانم نجفی، کارشناس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران- حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران و احمدرضا طاهری، رئیس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان حضور داشتند. غفلت از یک موضوع تخصصی در بخش ساختمان

سهم بالای یارانه ها، مهم‌ترین مانع در بخش انرژی

رئیس پنل «برچسب انرژی نظام مهندسی ساختمان» با انتقاد از مصرف بالای انرژی در کشور بالا گفت: یکی از مسایل جدی کشور در حال حاضر بحث انرژی و محیط زیست است و در حال حاضر ایران بیشترین سهم یارانه را در بخش انرژی دارد که یکی از مهم‌ترین موانع در بخش انرژی است.

بهروز محمدکاری با بیان اینکه اصلاح ناکارآمد قیمت در کشور، آلودگی و عدم رعایت مصرف را به دنبال داشته است افزود: معماری ساختمان باید طوری طراحی شود که انسان حداکثر بهره را از روشنایی طبیعی ببرد.

غفلت از یک موضوع تخصصی در بخش ساختمان:

وی با اشاره به اینکه قانون، اصلاح الگوی مصرف را الزامی کرده و باید آیین‌نامه‌هایی نوشته شود که در جهت صرفه‌جویی مصرف انرژی ساختمان ها باشد، یکی از مهم‌ترین راه حلها برای رفع مشکلات بخش انرژی را برچسب انرژی دانست و گفت: اگر این کار به صورت درست و اصولی انجام نشود، به یک مشکل تبدیل می‌شود.

کاری تصریح کرد: بسیاری از انگیزه‌های صرفه‌جویی به دلیل قیمت‌گذاری غلط در کشور کمرنگ شده و همچنین بحث انرژیهای پاک نیز به دلیل ارزش‌گذاری نادرست انرژی، مغفول مانده است و در کشور پا نگرفته است.

 غفلت از یک موضوع تخصصی در بخش ساختمان/ اصلاح قیمت انرژی بدون ایجاد زیرساخت ها ناکارآمد است/ مردم هیچ دغدغه‌ای درباره بهینه‌سازی ندارند/کارکرد ضعیف متولیان در بخش کاهش مصرف انرژی

غفلت از یک موضوع تخصصی در بخش ساختمان

نگه‌داری ساختمان، یک اصل فراموش شده

در این پنل معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل سپاه با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی در پادگان‌ها گفت: در سازمان‌های دولتی و نظامی چندان به بحث کاهش مصرف انرژی توجه نمی‌شود.

در این پنل بهروز محمدکاری، به عنوان رئیس پنل و رئیس بخش انرژی آکوستیک و نور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی- سیدعباس صفوی، معاونت مهندسی و پدافند غیرعامل سپاه- محمدرضا نجیمی، رئیس کنترل و ساختمان شهرداری شیراز- عباس صالحیان، رئیس گروه فنی مهندسی دفتر استانداردهای معاونت برق و انرژی وزارت نیرو- محمدرضا اسلامی از شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت- تورج فرهادی، قائم مقام معاونت شهرسازی شهرداری تهران- خانم نجفی، کارشناس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران- حسام عقبایی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران و احمدرضا طاهری، رئیس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان حضور داشتند.

غفلت از یک موضوع تخصصی در بخش ساختمان

سیدعباس صفوی با اشاره به اقدامات متعددی که در حوزه توجه به زیرساخت‌های فنی و مهندسی صورت گرفته است گفت: بخشی از این اقدامات شامل تهیه استانداردهای سازمان بوده است و در این حوزه تهیه برچسب انرژی ساختمان برای ساختمان‌های موجود و تعیین رتبه این ساختمان‌ها را با سیستم خاص پیگیری کرده‌ایم.

وی همچنین نکته بسیار مهم اما فراموش شده در بخش علمی و تخصصی ایران را بحث نگه‌داری و تعمیرات ساختمان دانست و گفت: در دنیا این موضوع مهم به بحث حفظ انرژی گره خورده است، در حالی که عقب‌ماندگی در این حوزه در کشور ما بسیار بالاست.

صفوی با تاکید بر اینکه باید حداقل ۸ رشته تخصصی را در بین رشته‌های مهندسی داشته باشیم گفت: در کشورهای پیشرفته بازسازی ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های دولتی نکته بسیار مهمی است و غفلت از این مباحث موجب می‌شود تا به صورت جزیره‌ای موضوعات نگاه کنیم و از علم روز عقب بمانیم.

اجرای طرح ساختمان‌های ممتاز

همچنین رئیس کنترل و ساختمان شهرداری شیراز با اشاره به اینکه شهرداری شیراز به دنبال اجرایی کردن طرحی به نام ساختمان‌های ممتاز است و مقدمات طرح مذکور نیز فراهم شده است گفت: ایده اعطای گواهی ممتاز از سوی شهرداری شیراز به ساختمان‌ها به سال ۶۸ و قبل از تاسیس سازمان نظام مهندسی برمی گردد که مردم اصطلاحا به دنبال خرید خانه‌های مهندس ناظری بودند و چشم‌انداز ما این است که مردم برای ساختمان‌ها گواهی ممتاز از شهرداری بگیرند.

محمدرضا نجیمی با تاکید بر لزوم اجرای مقررات ملی در  نظام مهندسی و ساخت‌وسازها عنوان کرد: ساختمان‌ها باید به دست مجریان نظام مهندسی و پیمانکاران ذی‌صلاح انجام شود و عملکرد ما در شهرداری کنترل دقیق ساخت‌وسازها است.

وی با بیان اینکه تمامی نیروها و افراد فعال در ساخت‌وسازها باید دارای گواهی صلاحیت باشند تصریح کرد: در پی صدور گواهی ممتاز به ساختمان‌ها، اخیرا عده‌ای از سازندگان با مراجعه به شهرداری شیراز، خواستار احداث این گونه ساختمان‌ها شده‌اند.

اصلاح رفتار مصرف‌کننده‌ها، از اهداف برچسب انرژی

علاوه بر این، رئیس گروه فنی مهندسی دفتر استانداردهای معاونت برق و انرژی وزارت نیرو با اشاره به اقدامات این وزارتخانه در حوزه تهیه برچسب انرژی برای لوازم خانگی از سال ۷۵ گفت: تهیه برچسب انرژی را از یخچال‌ها شروع کردیم و بعد از آن با توجه به پتانسیل‌های موجود به تجهیزات تهویه مطبوع رسیدیم و سپس استانداردهای چیلرهای تراکمی تدوین شد ولی به دلیل اینکه اجرای آن در اختیار سازمان ملی استاندارد است، به واسطه نبود آزمایشگاه‌های فنی نتوانستیم آن را اجباری اعلام کنیم؛ اما در صورت اجباری شدن آن ساختمان‌ها می‌توانند راندمان بالاتری داشته باشند.

عباس صالحیان در ادامه افزود: مقایسه سرانه مصرف انرژی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که مصرف انرژی در همه کشورها روند صعودی دارد و در ایران نیز مصارف بخش‌های عمومی در حال رشد است.

وی با تاکید بر لزوم اصلاح رفتار مصرف‌کنندگان، یکی از اهداف برچسب انرژی، اصلاح تفکر و رفتار مصرف‌کننده‌ها دانست و افزود: بحث اصلاح قیمت انرژی بدون ایجاد زیرساخت و سیاست‌های هماهنگ ناکارآمد است.

صالحیان در عین حال با تاکید بر لزوم اصلاح قوانین مدیریت مصرف و ارتقای فناوری‌های موجود در بخش انرژی گفت: یکی از شاخص‌های مهم در برچسب انرژی ارتقای تکنولوژی‌ها و فناوری‌های موجود است.

وی با تاکید بر اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان و قانون اصلاح الگوی مصرف، خواستار برقراری همکاری و تعامل در ارگان‌های ذی‌ربط شد.

غفلت از یک موضوع تخصصی در بخش ساختمان

دولت، بزرگترین ذی‌نفع در بهینه‌سازی مصرف انرژی

همچنین کارشناس شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با تاکید بر لزوم ارتقای کیفیت ساختمان‌ها گفت: در سال اقدام و عمل به تکرار به مقوله دستورالعمل‌های مربوط به کیفیت ساختمان‌ها پرداخته‌ایم و اهمیت ارتقای کیفیت ساختمان‌ها موجب شد، تا شهرداری و ارگان‌های مختلف، گواهی‌های مختلفی مانند ساختمان سبز یا ممتاز تدوین کنند و به دنبال کیفیت ساختمان‌ها باشند.

محمدرضا اسلامی افزود: سه سال قبل برچسب انرژی مصوبه گرفته و دارای شماره استاندارد است که تا دو ماه آینده استاندارد ملی برچسب انرژی ساختمان که توسط وزارت راه و شهرسازی تدوین شده است، به سرانجام می‌رسد.

وی بزرگترین ذی‌نفع در مبحث انرژی را دولت دانست و گفت: دولت در قانون سرمایه‌گذاران را دعوت کرده تا در مبحث انرژی سرمایه‌گذاری کند و شرکت بهینه‌سازی نیز سرمایه‌گذاری در بخش موتورخانه‌‌ها انجام داده است.

اسلامی ذی‌نفعان دیگر در این بخش را مجریان، طراحان و دانست و طراحان دانست و با تاکید بر شفاف‌سازی حق‌الزحمه‌ها گفت: متاسفانه مردم هیچ دغدغه‌ای در مورد بهینه‌سازی مصرف انرژی ندارند.

سازمان‌های متولی تولی‌گری نمی‌کنند

رئیس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی اصفهان نیز گفت: در حال حاضر کشورهای دنیا پا را از بهینه‌سازی مصرف انرژی فراتر گذاشته و وارد مباحث محیط‌زیست شده‌اند.

احمدرضا طاهری اظهار داشت: اگرچه قوانین و متولیان زیادی در بخش کاهش مصرف انرژی وجود دارد، اما کارکرد خوبی تاکنون شاهد نبوده‌ایم و در واقع هیچ کدام تولی‌گری نمی‌کنند.

پیشنهادات شهرداری تهران در حوزه انرژی

علاوه بر این، قائم مقام معاونت شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه شهرداری تهران با اهتمام خاصی به اجرای مقررات ملی ساختمان نگاه می‌کند گفت: شهرداری تهران امکانات خوبی را در کنترل نقشه‌های نظام مهندسی ساختمانی برای صدور پروانه انجام داده است گفت: همچنین سامانه هوشمند را برای پروانه‌های ساخت‌وساز پی‌ریزی کرده‌ایم و از طریق این سامانه پروانه‌ها را به صورت پایه به پایه رصد می‌کنیم.

غفلت از یک موضوع تخصصی در بخش ساختمان

تورج فرهادی با بیان اینکه چشم‌انداز شهرداری پایتخت، دستیابی به اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی در سطح تهران است گفت: شهرداری مطالعات خاصی را در نگرش به شهر داشته و الزام مجریان  نظام مهندسی ساختمانی با نماسازی الگوی ایرانی مطابق با مبحث ۱۹ یکی از فعالیت‌ مثبت شهرداری تهران است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، وی در ادامه گفت: برای کاهش مصرف انرژی، شهرداری تهران پیشنهاد واقعی کردن قیمت انرژی، ایجاد مدیریت واحد شهری و جلوگیری از موازی‌کاری‌ها، صنعتی‌سازی ساختمان، کمک به تولید انبوه مصالح و برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارکنان شهرداری و مهندسان نظام مهندسی را جهت استفاده از انرژی‌های پاک، ارائه کرده است.

اقدامات عملی در بخش بهینه‌سازی

غفلت از یک موضوع تخصصی در بخش ساختمان

در پایان این پنل کارشناس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: باید به دنبال اقدامات عملی در بخش بهینه‌سازی مصرف انرژی باشیم.

نجفی افزود: از بین ۷ کاربری در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری، آموزشی، ورزشی، بهداشتی و سوله‌های بحران، برای ۵ کاربری نخست طرح برچسب‌گذاری انرژی را انجام داده‌ایم و برای دو کاربری باقی مانده امکان برچسب‌دار کردن وجود نداشت.

مشروح این پنل در شماره آذرماه مجله ساختمان چاپ خواهد شد .

غفلت از یک موضوع تخصصی در بخش ساختمان

منبع: صما

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۲ آبان ۹۵
1196 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0