به بهانه انتخاب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان

عضو کمیسیون عمران مجلس ناجی سازمان نظام مهندسی ساختمان خواهد بود؟

با وجود همه حرف و حدیث‌ها جانشینی فرج‌الله رجبی در سازمان نظام مهندسی ساختمان سرانجام محقق شد و حالا جامعه بزرگ مهندسان انتظار دارند رجبی مشکلات این سازمان را که بخش عمده‌ای از آن مربوط به سهل‌انگاری نسبت به اجرای قانون است، سر و سامان بدهد. مهم‌ترین معضل، عدم اجرای کامل قانون در سازمان نظام مهندسی است و یکی از موارد مغفول مانده، مجری ذیصلاح است. احمدرضا سرحدی اشاره‌ای هم به تخلف 40 میلیارد تومانی در دوره قبل نظام مهندسی ساختمان استان تهران کرد و گفت: از آقای رجبی انتظار داریم از بسیاری اسرار فساد در سازمان نظام مهندسی پرده بردارند.

کد خبر: 5496 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۷ دی ۹۵ - ۳:۲۷ ب.ظ

روز گذشته با حکم رییس جمهور، فرج‌الله رجبی به جای اکبر ترکان بر صندلی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان؛ سازمانی که از دیرباز با مشکلات عدیده‌ای هم‌چون امضافروشی، نظارت‌های صوری، تخلفات مالی و عدم اجرای کامل قانون مواجه بوده است، تکیه زد.

عضو کمیسیون عمران مجلس ناجی سازمان نظام مهندسی ساختمان

ناجی سازمان نظام مهندسی ساختمان

عضو کمیسیون عمران مجلس ناجی سازمان نظام مهندسی ساختمان

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، با وجود همه حرف و حدیث‌ها جانشینی فرج‌الله رجبی در سازمان نظام مهندسی ساختمان سرانجام محقق شد و حالا جامعه بزرگ مهندسان انتظار دارند رجبی که از خانواده آن‌ها و اهل فن است بتواند مشکلات هزار و یک توی این سازمان را که بخش عمده‌ای از آن مربوط به سهل‌انگاری نسبت به اجرای قانون است، سر و سامان بدهد.

سازمان نظام مهندسی با تمام فوایدی که برای صنعت ساختمان کشور دارد، درگیر چالش‌هایی است که بخش عمده آن ناشی از مسائل درون سازمان است. از زمان تاسیس قرار بود سازمان نظام مهندسی ساختمان ناظر بر روند ساخت و سازها باشد تا بناها از کیفیت و دوام بیشتری برخوردار باشند. طبق قانون، مهندس ناظر به عنوان مجری ذیصلاح ناظر بر روند صحیح اجرای ساختمان است و در قبال این نظارت پول دریافت می‌کند. اما در بسیاری موارد شاهد ممانعت پیمانکاران و سازندگانی هستیم که معتقدند هزینه‌های نظام مهندسی، بار اضافه بر دوش آن‌هاست و این اولین قدم در سوق یافتن این سازمان به سوی نظارت‌های صوری و امضافروشی است. این روند به نوعی اپیدمی در بسیاری از استانها تبدیل شده است؛ کما اینکه در ماه‌های اخیر اخباری از تخلفات در نظام مهندسی استان‌های تهران، کرمان، اصفهان، آذربایجان، خراسان و مازندران شنیده شد.

در این شرایط، انتظار اعضا از فرج‌الله رجبی به عنوان نماینده و عضو کمیسیون عمران مجلس این است که دو اقدام فوری را در برنامه‌های خود قرار دهد؛ برخورد با فساد اداری و اجرای کامل قانون.

یک عضو سازمان مهندسی در این خصوص گفت: آقای رجبی اهل حرفه هستند ولی امیدواریم تداخلی بین مسوولیت نمایندگی ایشان و ریاست سازمان ایجاد نشود.

احمدرضا سرحدی همچنین درخصوص مشکلاتی که سازمان نظام مهندسی ساختمان با آن‌ها درگیر است اظهار کرد: مهم‌ترین معضل، عدم اجرای کامل قانون در سازمان نظام مهندسی است که همواره با آن مواجه بوده و شاید به جرأت بتوان گفت تا کنون بیش از ۲۰ درصد آن اجرا نشده است.

وی رسیدگی به مسائل آموزشی و ایجاد فرهنگ عمومی کار در نظام مهندسی را ضروری دانست و گفت: یکی از موارد مغفول مانده، مجری ذیصلاح است. همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها در این زمینه کم‌کاری می‌کنند؛ زیرا مجری، هزینه ایجاد می‌کند و سازنده‌ها فکر می‌کنند پولی که به مجری ذیصلاح می‌دهند از جیبشان می‌رود و بی‌فایده است. به همین دلیل آنقدر تعرفه‌ها را پایین آورده‌اند که نظارت صوری شده است و همین موضوع را مثل پتک بر سر مهندسان می‌کوبند؛ در حالی که اگر طبق قانون، مهندسان برای انجام کار حدود ۱۰ درصد قیمت ساخت را بگیرند زندگی‌شان تامین می شود و می‌توانند صبح تا شب بالای سر کار باشند.

سرحدی همچنین اشاره‌ای هم به تخلف ۴۰ میلیارد تومانی در دوره قبل نظام مهندسی ساختمان استان تهران کرد و گفت: به نظر می‌رسد برخی افراد قصد دارند این موضوع را به کلافی سردرگم تبدیل کنند، زیرا این مساله را وارد پروسه‌ای حقوقی کرده‌اند که احتمالا رسیدگی به آن سالها طول می کشد و بعد فراموش می‌شود. لذا از آقای رجبی انتظار داریم از بسیاری اسرار فساد در سازمان نظام مهندسی پرده بردارند.

این عضو سازمان نظام مهندسی با اشاره به صحبت‌های معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مبنی بر اینکه ۱۰ میلیون متر مربع کار را تنها ۲۰ شرکت در اختیار گرفته‌اند افزود: به نظر من سازمان نظام مهندسی از نظر فساد اداری در شرایط بحرانی قرار دارد. این فساد آنقدر عمیق شده که برخورد با آن بسیار سخت شده و به کل کشور تسری یافته است. از رییس جدید انتظار می‌رود شأن و جایگاه نظام مهندسی را به این سازمان برگرداند.

عضو کمیسیون عمران مجلس ناجی سازمان نظام مهندسی ساختمان

منبع: ایسنا

 

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ دی ۹۵
1228 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0