تعیین تکلیف پاساژ کویتی‌ها

در مرحله اول نیازی به تخریب پاساژ کویتی‌ها نیست

با همکاری شهرداری تهران دوربین‌هایی را در چهار نقطه ساختمان کویتی‌ها و پاساژ پلاسکو مستقر کردیم تا فاصله هر 10 دقیقه نقاط مختلف ساختمان بررسی شود. به شهردار اطمینان دادیم که این ساختمان در حال حاضر برای عملیات امدادرسانی نیاز به تخلیه ندارد. بعد از تکمیل آواربرداری، کارشناسان را به محل اعزام می کنیم تا انجا که بتوانیم با ترمیم و تقویت سازه، ساختمان را حفظ کنیم. در زمان ساخت پلاسکو همانطور که برج اصلی جدا از راهرو بوده است، راهرو در هر 20 متر درز انقطاعی دارد که اگر تخریب نیاز داشته باشد فقط چند مغازه اول تخریب می‌شود. ساختمان پلاسکو در آن زمان از وسایل محافظت از اتش استفاده نکرده بود. متاسفانه ساختمان پیش‌بینی استفاده از این حجم بهره‌برداری و دپوی پارچه‌ها نشده بود. ساختمان از زمان بهره‌برداری باید مسئول تامین و نگهداری داشته باشد و بازرس نظام مهندسی نیز تاییدیه کار دهد.

کد خبر: 6445 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۶ بهمن ۹۵ - ۳:۰۹ ب.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران گفت: ۴۸ ساعت بعد از پایان عملیات آواربرداری پلاسکو؛ تکلیف تخریب یا حفظ پاساژ کویتی‌ها مشخص می‌شود. بعد از حادثه و ریزش پلاسکو از سازمان نظام مهندسی درخواست شد به منظور بررسی استحکام ساختمان‌های مجاور و نحوه آواربرداری و چگونگی عملیات امداد و نجات از ساختمان‌ها در محل حضور یابد. ساختمان پاساژ کویتی‌ها که مجاور ساختمان پلاسکو است و پاساژ پلاسکو که در امتداد برج پلاسکو است مورد بازدید قرار گرفت که در مرحله اول برای عملیات آواربرداری نیاز به تخریب این دو پاساژ نیست.در مرحله اول نیازی به تخریب پاساژ کویتی‌ها نیست

در مرحله اول نیازی به تخریب پاساژ کویتی‌ها نیست

در مرحله اول نیازی به تخریب پاساژ کویتی‌ها نیست

در مرحله اول نیازی به تخریب پاساژ کویتی‌ها نیست

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران افزود: با همکاری شهرداری تهران دوربین‌هایی را در چهار نقطه ساختمان کویتی‌ها و پاساژ پلاسکو مستقر کردیم تا فاصله هر ۱۰ دقیقه نقاط مختلف ساختمان بررسی شود. در روز اول حادثه، ادامه ساختمان پلاسکو مورد بازبینی قرار گرفت ونظر کارشناسی تخلیه را اعلام کردیم تا جان آتش‌نشان‌ها حفظ شود.

وی بیان کرد: در ساعات اولیه آواربرداری ساختمان کویتی‌ها مورد بازبینی قرار گرفت و به شهردار اطمینان دادیم که این ساختمان در حال حاضر برای عملیات امدادرسانی نیاز به تخلیه ندارد و از انجا شروع به حفاری دیوار برای رسیدن به موتورخانه پلاسکو کردند تا از آن نقطه عملیات نجات انجام شود.

خطیبی اشاره کرد: با بازدید کارشناسان از پشت بام ساختمان کویتی‌ها در این چند روز حرکت‌های آنچنانی در ساختمان کویتی‌ها ملاحظه نشده است. تا پایان آواربرداری‌ها به هیچ وجه ورود به ساختمان کویتی‌ها صلاح نیست و بعد از اعلام تکمیل امدادرسانی و اواربرداری از سوی سازمان آتش‌نشانی و ستاد مدیریت بحران، تیم بازرسی کارشناسی به محل اعزام می‌شود.

خطیبی افزود: ستون‌های ساختمان پلاسکو به طور دقیق بررسی شد و در آن زمان ساختمان پلاسکو از بهترین سازه تشکیل، طراحی و اجرا شده است. برج اصلی کاملا مجزا از ادامه پاساژ پلاسکو طراحی شده بود و آوار می‌توانست خطرات زیادی داشته باشد اما در جای خود تخریب شده بود که نکته مثبت سازه‌ای این ساختمان است.

همچنین، وی در ادامه بیان کرد: با اینکه مجوز تخریب برای عملیات آواربرداری وجود داشت و بعد از نظرات کارشناسی، شهرداری تمکین کرد و از تخریب پاساژ کویتی‌ها و ادامه پلاسکو منصرف شد. برای اولین بار کار ترکیب دانش مهندسی با عوامل اجرایی انجام شده است.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران تاکید کرد: بعد از اینکه عملیات آواربرداری به سطح پایین رسید ما در ساختمان پلاسکو که مشرف به حوزچه است، تیر اولیه عرضی دارای خیز بسیار زیادی را مشاهده کردیم. یکی از تیرهای فرعی خیز زیادی داشته که ممکن است یکی از دهانه‌های پاساژ پلاسکو را از دست بدهیم ولی تمام تلاش ما این است که حتی یک دهنه را از دست ندهیم.

خطیبی گفت: بعد از تکمیل آواربرداری، کارشناسان را به محل اعزام می کنیم تا انجا که بتوانیم با ترمیم و تقویت سازه، ساختمان را حفظ کنیم.

وی تشریح کرد: ساختمان پلاسکو در طول به صورت درزهای انقطاعی ساخته شده و هر بخش را از بخشهای دیگری جدا کرده است. در زمان ساخت پلاسکو همانطور که برج اصلی جدا از راهرو بوده است، راهرو در هر ۲۰ متر درز انقطاعی دارد که اگر تخریب نیاز داشته باشد فقط چند مغازه اول تخریب می‌شود.

و در ادامه بیان کرد: نگرانی جدیدی بعد از چند روز آواربرداری بوجود آمده که بدلیل استفاده زیاد آب در زمان اطفاء حریق، ممکن است این اب زیر پی ساختمان رفته باشد و البته با حرارت۴۸۲ درجه سانتیگراد که سازمان اتش‌نشانی اعلام کرده، امید است که آب‌ها بخار شود.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران گفت : تاکنون در ساختمان کویتی‌ها نشستی ملاحظه نکرده‌ایم. برای مهندسی بناها هزاران راه وجود دارد و آخرین راه، نظریه تخریب است. مالکان و بهره‌برداران ساختمان کویتی‌ها نگران تخریب بودند و اعتراض کردند که به انان اطمینان دادیم اولویت اول ما ایمنی افراد است و تا انجا که بتوانیم ساختمان را تخریب نمی کنیم.

خطیبی توضیح داد: در علم مهندسی بخشی به عنوان تخریب پیش روند وجود دارد و فلزها نسبت به درجه حرارت ساختمان‌ها ۳ تا ۲ ساعت بیشتر در مقابل حریق مقاومت دارد. ساختمان پلاسکو در آن زمان از وسایل محافظت از اتش استفاده نکرده بود. متاسفانه ساختمان پیش‌بینی استفاده از این حجم بهره‌برداری و دپوی پارچه‌ها نشده بود که خود بمب آتش زاست.

در ادامه افزود: وقتی یک طبقه تخریب می‌شود طبقات بعدی مانند دومینو تا پایین تخریب می‌شود.

عضو هیئت مدیره نظام مهندسی استان تهران بیان کرد: در قانون مقرارات ملی ساختمان امده است که مالکان باید از مجری ذی صلاح در ساخت بنا استفاده کنند که ساختمان ضمانت اجرایی داشته باشد. مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان درباره تعمیر و نگهداری ساختمان است و باید مردم از مالک و بهره‌بردارها بخواهند ایمنی ساختمان‌ها را رعایت کنند. ساختمان از زمان بهره‌برداری باید مسئول تامین و نگهداری داشته باشد و بازرس نظام مهندسی نیز تاییدیه کار دهد. در قانون آمده است در نقل و انتقال یک واحد، مالک باید به مالک بعدی گواهی ایمنی دهد که در کشور ما صورت نمی‌گیرد و قانون اجرا نمی‌شود.در مرحله اول نیازی به تخریب پاساژ کویتی‌ها نیست

منبع: آریا نیوز

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ بهمن ۹۵
1233 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0