ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان مطرح کرد:

فرسوده سازی در بافتهای فرسوده

قربان خانی بیان کرد : بیش از دو میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی میکنند که به علت رعایت نکردن مقررات ملی این بافتها فرسوده سازی میشوند.

کد خبر: 960519010 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۱۹ مرداد ۹۶ - ۹:۲۵ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (https://www.akhbarmohandesi.ir)،قربان خانی بیان کرد : بیش از دو میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی میکنند که به علت رعایت نکردن مقررات ملی این بافتها فرسوده سازی میشوند.فرسوده سازی در بافتهای فرسوده

 

فرسوده سازی در بافتهای فرسوده

فرسوده سازی در بافتهای فرسوده

فرسوده سازی در بافتهای فرسوده

وی ، با اعلام این که در بالا رفتن سطح کیفیت ساخت و ساز نظام مهندسی ،شهرداریها و وزارت راه و شهرسازی درآن نقش دارند اظهار داشت: مسئول کیفیت ساختمان در کشور مشخص نیست و اگر این نهادها هماهنگی کامل ایجاد نکنند سازمان نظام مهندسی به تنهایی نمیتوانند تاثیر گذار باشد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران عنوان کرد: در مقررات ملی ساختمان ،ایمنی، بهداشت، صرفه جویی در مصرف انرژی و… امده است که توجه ای به آن نمیشود.

وی گفت: بطور میانگین ما پنج برابر مصرف جهانی مصرف انرژی داریم و میلیاردها دلار انرژی بی علت هدر میرود که اگر بخواهیم صرفه جویی در مصرف انرژی داشته باشیم موظفیم مقررات ملی را رعایت کنیم.

او ادامه داد: کیفیت ساخت و ساز نتیجه فرایند طراحی،نظارت و اجراست که اگر فرد فاقد صلاحیت به ساخت و ساز ورود پیداکند سبب کاهش عمر ساختمان ها میشود.

وی افزود: در بحث مصالح استاندارد و روشهای اجرایی جدید، اگر فرآیندها درست اجرا گردد منتج به شناسنامه فنی میشود.

رییس سازمان نطام مهندسی ساختمان استان تهران عنوان کرد: شخصی که در فرایند تولید است موظف به دریافت بیمه تضمین کیفیت است ولی با توجه به ضرورت قوانین مقررات ،تضمین کیفیت در ساختمان سازی نیست .

وی تاکید کرد: یکی از حقوق مصرف کننده این است که وقتی آپارتمانی را خریداری کرد باید از کیفیت ان مطمئن گردد.

قربانخانی مطرح کرد: بیمه تضمین کیفیت قانون است که شهرداریها باید بعد از دریافت بیمه تضمین کیفیت، پایانکار صادر کنند متاسفانه این موارد خوب هم به عللی رعایت نمیشود.

او از علل استفاده نکردن از بیمه تضمین کیفیت در ساختمان ها اظهارداشت: برخیها معقتدند که هزینه ساخت و ساز بالا میرود و اما اگر در ساختمانها افراد دارای صلاحیت حضور داشته باشند و از مصالح با کیفیت استفاده کنند این ها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است تا ثروت کشور حفظ گردد.

او گفت: طبق آمار میانگین عمر ساختمان در کشور سی سال است و در جهان نود سال است ما یک سوم میانگین عمر مفید در جهان داریم . اگر یک سال به سی سال اضافه گردد چهار هزار میلیارد ثروت حفظ میشود و اگر از ۱ سال کیفیت کار را به نحوی ارتقاء دهیم که عمر ساختمانها بیش تر است هزاران میلیارد تومان ثروت کشور حفظ میشود.

قربانخانی خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین موضوعات که در ساختمان ها وجود دارد ایمنی است، در شهر تهران هزاران هکتار بافت فرسوده داریم که قابلیت بهره برداری را از دست داده است یعنی حدود دو میلیون نفردر کشور در بافتهای فرسوده زندگی میکنند.

او ادامه داد: اگر حادثه ای روی دهد هزاران نفر در معرض خطر هستند.

قربانخانی افزود: بسیاری از ساختمانهایی که امروز میسازیم به علت عدم توجه به مقررات دست خوش همین موضوع شده است در استان تهران متاسفانه فرسوده سازی میکنیم.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران عنوان کرد: وقتی ایمنی و کیفیت را در یک ساختمان نتوانیم بیابیم به نوعی فرسوده سازی شده است و نباید اجازه دهیم مسکنهای بی کیفیت تولید گردد.

وی با بیان این که بسیاری از محصولاتی که پای ساختمان هستند استاندارد نیست، گفت: اگر فردی که ساختمان را میسازد مطابق مجوزهای لازم و هویت تعریف شده اقدام به ساخت کند و درصورتیکه محصول بی کیفیت بکار ببرد میتوانیم سازنده را باز خواست کنیم.

او اضافه کرد: بیمه تضمین کیفیت از مهم ترین شاخصهایی است که کشورهای پیشرفته استفاده میکنند و اگرساختمانها ازجانب افراد دارای صلاحیت ساخته گردد با نرخ کم تری بیمه میکنند.

او بیان کرد: اگر شرکت بیمه گر از کیفیت اطمینان پیدا نکند بیمه نمیکند و تولید کننده هم برای این که نرخ بیمه پایین بیاید همه ضوابط را رعایت میکند.

وی اشاره کرد: نقش بیمه ها در کنترل ساخت خیای مهم است زیرا بسیاری از ساختمانهای کشور اگر عملکرد خوبی نداشته باشد باید خسارت پرداخت کند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران افزود: حضور ناظر به تنهایی تضمین کننده کیفیت نمیشود.
منبع :  خبرگزاری صدا وسیما

 

بهترین کتاب برای آزمون نظام مهندسی برق

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ مرداد ۹۶
1187 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0