معرفی نرم‌افزار دیزاین بیلدر Design Builder

معرفی نرم‌افزار دیزاین بیلدر

نرم‌افزاری است که برپایه‌ی Energy Plus کار می‌کند: یکی از قوی‌ترین و جامع‌ترین نرم‌افزارهای شبیه‌سازی انرژی ساختمان در سراسر دنیا که در اوایل سال 1996 توسط دپارتمان انرژی ایالات متحده طراحی شده و به طور مداوم بهبود یافته است.

کد خبر: 980207016 تاریخ انتشار: شنبه ۷ اردیبهشت ۹۸ - ۷:۳۴ ب.ظ

نرم‌افزاری است که برپایه‌ی Energy Plus کار می‌کند: یکی از قوی‌ترین و جامع‌ترین نرم‌افزارهای شبیه‌سازی انرژی ساختمان در سراسر دنیا که در اوایل سال ۱۹۹۶ توسط دپارتمان انرژی ایالات متحده طراحی شده و به طور مداوم بهبود یافته است.

معرفی نرم‌افزار دیزاین بیلدر

معرفی نرم‌افزار دیزاین بیلدر

معرفی نرم‌افزار  دیزاین بیلدر

 

در حال حاضر نیز به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. هدف نرم‌افزار انرژی پلاس، مدل‌سازی جریان‌های گرمایش، سرمایش، روشنایی، تهویه مطبوع و سایر جریان‌های انرژی است. این نرم‌افزار بر اساس محبوب‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های BLAST و DOE-2 (دو برنامه‌ی شبیه‌سازی انرژی ساختمانی به صورت ساعتی که به مدت بیش از دو دهه در آمریکا مورد حمایت بود) ساخته شده است اما در عین حال، دارای ویژگی‌های نوآورانه‌ی دیگری است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: شبیه‌سازی در مدت زمانی کمتر از یک ساعت، شبیه‌سازی انتقال حرارت تعادلی، طراحی سیستم تهویه‌ی چند منطقه‌ای، توجه به مساله‌ی راحتی حرارتی و سیستم‌های انرژی خورشیدی.

اما نرم‌افزار دیزاین بیلدر اولین و جامع‌ترین برنامه‌ای است که یک رابط گرافیکی با محیطی زیبا و اسفاده‌ی آسان‌تر برای موتور شبیه‌سازی حرارتی دینامیکی خود، یعنی انرژی پلاس ایجاد می‌کند. این رابط گرافیکی باعث شده که طراحی ساختمان‌ها، عملکرد انرژی و شبیه‌سازی CFD به صورت سه بعدی ارائه شود که این امر، بررسی‌های بیشتر و جزئی‌تر را امکان پذیر می‌سازد.

آزمون نظام مهندسی مکانیک سیالات

نظام مهندسی مکانیک جامدات

دیزاین بیلدر از آخرین نسخه‌ی موتور شبیه‌سازی انرژی پلاس برای محاسبه‌ی عملکرد انرژی ساختمان‌ها استفاده می‌کند و به گونه‌ای توسعه یافته تا توسط طیف گسترده‌ای از افراد متخصص مانند معماران، مهندسان، کارکنان خدمات ساختمانی، مشاوران انرژی و بخش‌های مرتبط در دانشگاه‌ها قابل استفاده باشد. این نرم‌افزار برای اندازه‌گیری و کنترل موارد مختلفی همانند انرژی، روشنایی، میزان کرین تولیدی و آسایش ساکنان ساختمان به کار می‌رود و هدف آن ساده کردن پروسه‌ی شبیه‌سازی انرژی است. همچنین نرم‌افزاری یکتا برای ساخت و ارزیابی طرح‌های ساختمانی است که به شیوه‌ای سریع و اقتصادی، طرح‌های ساختمانی مختلف را که می‌توانند جایگزین هم شوند، به کمک روش‌های گوناگون تجزیه و تحلیل می‌کند و سپس بر اساس میزان عملکرد و کارایی گزینه‌های موجود، آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌نماید. از آن جایی که استفاده از نرم‌افزار دیزاین بیلدر ساده است و رابط کاربری خوبی هم دارد، به کمک آن می‌توان بدون نیاز به کاربر متخصص، حتی ساختمان‌های پیچیده را نیز با صرف حداقل زمان و انرژی مدل‌سازی کرد. دیزاین بیلدر با تعداد پارامترهای کافی که در اختیار کاربر می‌گذارد رنج وسیعی از آپشن‌هایی را که برای دستیابی به طراحی با جزئیات بیشتر لازم هستند، فراهم می‌کند.

لازم به ذکر است که داده‌های حاصل می‌توانند به دلخواه کاربر فیلتر شوند و در قالب نمودار یا جدول برای استفاده در نرم‌افزارهای دیگر ارائه گردند. بنابراین نرم‌افزار قادر است طیف گسترده‌ای از خروجی‌ها و گزارش‌ها را در اختیار کاربر بگذارد که این امر، مقایسه‌ی کارایی گزینه‌های طراحی را امکان‌پذیر می‌سازد.

معرفی نرم‌افزار دیزاین بیلدر

در ادامه به برخی از ویژگی‌ها و کاربردهای این نرم‌افزار اشاره می‌شود:

  • ارزیابی گزینه‌های مختلف نمای خارجی از لحاظ گرمایش بیش از حد، انرژی مصرفی و پارامترهای سایه.
  • ارزیابی استفاده‌ی بهینه از نور روز، مدل‌سازی سیستم‌های کنترل روشنایی و تعیین نرخ صرفه جویی در برق.
  • محاسبه‌ی ساختمان‌ها حول دما، سرعت و توزیع فشار با استفاده از ماژول CFD (Computational Fluid Dynamic یا دینامیک سیالات محاسباتی که به کمک حل معادلات ریاضی و با استفاده از فرآیندی عددی به پیش‌بینی جریان سیال، انتقال حرارت، انتقال جرم، واکنش‌های شیمیایی و پدیده‌های وابسته به آن می‌پردازد.)
  • تصویرسازی پلن سایت و سایه.
  • شبیه‌سازی حرارتی ساختمان‌هایی که با تهویه طبیعی تهویه می‌شوند.
  • تعیین ظرفیت تجهیزات گرمایش و سرمایش مناسب شامل مسائل مربوط به طراحی HVAC.
  • بهینه‌سازی ساختمان در هر مرحله از طراحی بر اساس اهداف مشتری.
  • ایمپورت داده‌های طراحی موجود در قالب فایل‌های BIM و CAD که باعث می‌شود ورود اطلاعات سریعتر رخ دهد.
  • تولید تصاویر و فیلم های قابل تفسیر.
  • ارائه‌ی ساده‌تر شبیه‌سازی گرماییِ انرژی پلاس.
  • مدل‌سازی سریع سه بعدی ساختمان و شبیه‌سازی انرژی به صورت دینامیکی
  • داشتن نمونه‌های استاندارد (ماژول‌های) توسعه یافته به منظور استفاده‌ی موثر در هر مرحله از طراحی.

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ اردیبهشت ۹۸
2742 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0