تخلف وزارت علوم و تعلل وزارت راه و شهرسازی در مورد کارشنان ناپیوسته گفتگوی اختصاصی با یکی از فعالان کمپین کارشناسان ناپیوسته

تخلف وزارت علوم و تعلل وزارت راه و شهرسازی

مهندس خسروبیگی، یکی از فعالان کمپین کارشناسان ناپیوسته، در در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، به برخی سوالات در رابطه با آخرین تصمیم گیری های مربوط به کارشناسی ناپیوسته با پیشوند تکنولوژی و علمی کاربردی توضیحاتی داد.

کد خبر: 970702019 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲ مهر ۹۷ - ۶:۴۸ ب.ظ

مهندس خسروبیگی، یکی از فعالان کمپین کارشناسان ناپیوسته، در در گفتگوی اختصاصی  با پایگاه خبری مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، به برخی سوالات در رابطه با آخرین تصمیم گیری های مربوط به کارشناسی ناپیوسته با پیشوند تکنولوژی و علمی کاربردی توضیحاتی داد.

تخلف وزارت علوم و تعلل وزارت راه و شهرسازی در مورد کارشنان ناپیوسته

تخلف وزارت علوم و تعلل وزارت راه و شهرسازی در مورد کارشنان ناپیوسته

تخلف وزارت علوم و تعلل  وزارت راه و  شهرسازی

 

مهندس خسروبیگی اظهار داشت: در روز بزرگداشت خواجه نصیرالدین طوسی)روزمهندس( ۵  اسفند سال ۱۳۹۶  دکتر آخوندی، وزیر راه

و شهرسازی و دکتر مظاهریان، معاون وزیر راه و شهرسازی طی یک ملاقات حضوری با نماینده های کمپین کارشناسان ناپیوسته اظهارکردند با دریافت نامه ای از وزارت علوم فناوری، تحقیقات مبنی بر همترازی مدارک کارشناسی ناپیوسته و پیوسته دررشته های هفتگانه ساختمان، وزارت راه در جهت حل مشکل این قشر از مهندسین، مساعدت و همکاری های لازم را خواهند داشت .مهندسین پیرو این درخواست و قول همکاری، پیگیری ها و اقدامات لازم را انجام داده و بعد از چندین بار تجمع مقابل ساختمان وزارت علوم درجهت احقاق حق خود موفق به اخذ نامه مورد نظر وزارت راه و شهرسازی شدند.

وی تصریح کرد: پس از اخذ نامه، پیگیری ها و مراجعات چندین باره به وزارت راه و شهرسازی، مسئول مربوطه اظهارکرد: این نامه و موضوعات مربوط به آن در جلسه کمیسیون تبصره دو ماده هفت بررسی می شود ولی متاسفانه تا به همین لحظه هیچ گونه جلسه ای در راستای حل مشکلات تشکیل نشده و جواب صریح  و دقیقی دریافت نکرده ایم.

 

این بخشنامه ها دردی از ما دوا نمی کند

خسروبیگی با بیان اینکه داوطلبان پس از قبولی و گذشتن از سدآزمون بسیار سخت طراحی و محاسبات در پایه ۳ فریز می شوند و عملا در این پایه امکان هیچ گونه فعالیت کاری نداشته و بیکار خواهند ماند.

وی اضافه کرد: در آبان ماه سال گذشته وزارتخانه بخشنامه ای ابلاغ کرد، مبنی براینکه برای افرادی که قبل از سال ۹۴ موفق به اخذ پروانه طراحی یامحاسبات شده اند امکان ارتقای پایه وجود دارد و این افراد مشمول بخشنامه جدید نمی شوند، حال این سوال مطرح می شود که واقعا چه تفاوتی بین داوطلبان قبل ازسال ۹۴ و بعد از آن وجود دارد؟

وی تاکید کرد: این بخشنامه ها به عنوان یک آرام بخش عمل می کند و به هیچ عنوان مشکلات ما را به صورت ریشه ای حل نخواهندکرد و مادامی که به دلیل یک اشتباه بزرگ و فاحش وزارت علوم در عنوان مدارک )اضافه کردن پیشوندهای غیرقانونی(، پروانه اشتغال به کار این افراد از سوی وزارت راه و شهرسازی کد مرتبط شناخته می شود و به سبب همین کد مرتبط کمیسیون تبصره دو ماده ۷ با بخشنامه هایی که  هرساله صادر می کند به راحتی اختیار هرگونه تصمیم گیری در رابطه با حدود صلاحیت این افراد خواهد داشت و در نهایت با پیگیری ها و اعتراضات مهندسین این بخشنامه های به صورت مقطعی لغو ولی بعد از گذشت چندین ماه اعمال این محدودیت ها دوباره آغاز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون تبصره دو ماده هفت متشکل از نماینده های وزارت علوم، شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و

وزارت راه و شهرسازی هستند، افزود: ما طی جلسه ای که با نماینده شورای مرکزی سازمان داشته و طبق صحبت های انجام شده ایشان معتقدند نباید هیچگونه تفاوتی بین تمامی افرادی که در آزمون شرکت می کنند وجودداشته وپیگیراین موضوع هستند.

به گفته خسروبیگی؛ دکتر شیبانی معتقد است مهندسان نباید پیگیر این موضوع باشند که از مدرک مهندسی شان کسب درآمد کنند آنها باید کارآفرینی کنند! از طرفی دکتر رهایی که نماینده وزارت علوم درکمیسیون بود، اظهارداشت تنها راه حل مشکل افراد ناپیوسته شرکت دوباره درکنکور و تحصیل در دانشگاه به صورت پیوسته می باشد واقعا اگر نماینده وزارت علوم تحصیل به صورت ناپیوسته را به این اندازه بی ارزش می دانند پس دلیل وجود این مقطع در نظام آموزشی کشورچیست؟ ضمن اینکه عمر، زمان و هزینه یک شخص به این اندازه  بی ارزش است که بعد از گذشت حداقل چهارسال و گرفتن مدرک کارشناسی ناپیوسته خود دوباره درکنکور شرکت کند و دوباره چهارسال درس بخواند!

 

ریشه مشکل ما از وزارت علوم است

وی ادامه داد:  در چند ماه گذشته وزارت علوم و مسئولان مربوطه تعاملات و همکاری های لازم جهت پیشبرد موضوع بانماینده های کمپین را

داشتند ولی پس از برگزاری جلسه ای با وزارت راه این مساعدت ها به مرورکمرنگ شد، به گونه ای که در حال حاضر به سختی نماینده های کمپین جهت وقت ملاقات های حضوری قبول می کنند.

او اضافه کرد: وزارت علوم خلاف آیین نامه های خود، بدون اینکه سرفصل دروس تغییر یابند پیشوندی را به عنوان رشته های ما اضافه کرده است، همچنین باید یادآور شویم که تعداد کثیری از داوطلبان در چندین سال متوالی به دلیل پذیرش دانشگاه ها)اعم از دولتی، غیرانتفاعی، آزاد، پیام نور(  فقط در مقطع کاردانی برای رشته های هفت گانه مهندسی به صورت ناپیوسته ادامه تحصیل داده اند که این امر دال بر بی سوادی هیچ فردی نمی باشد.

وی با بیان اینکه دفتر برنامه ریزی وزارت علوم اعلام کردکه طی سال جاری این پیشوندها را از عنوان مدارک حذف خواهند شد، تاکیدکرد: افرادی که از سال ۹۷وارد دانشگاه شدند، پیشوند علمی کاربردی به عنوان رشته هایشان اضافه شد و طی اعتراضاتی با ابلاغ یک بخشنامه دیگر پیشوند علمی کاربردی عنوان خود را به تکنولوژی تغییرداد.

خسروبیگی گفت: باتوجه به اینکه وزارت علوم ادعا کرد در سال ۹۷ این پیشوندها حذف خواهند شد، پس از اعلام نتایج کنکور شاهد برخی کارنامه های قبولی داوطلبان بودیم که با این پیشوندها صادر شده اند، این موضوع مربوط به  همه دانشگاه ها می باشد یا خیر، روشن نیست.

 

مهندسان همکاری کنند

او  افزود:  در کمپین کارشناسان ناپیوسته پنج هزار نفر عضو وجود دارد ولی طبق آمار سازمان نظام مهندسی تهران، حداقل ۱۳ هزار نفر مهندس کدمرتبط در این سازمان عضو هستند )البته از تعداد مهندس کد مرتبط استان ها آماردقیق در دست نداریم ولی یقینا تعداد قابل توجهی هستند که قابل چشم پوشی نیست) که با این مشکل در عنوان رشته مواجه هستند، تعداد بسیار زیادی از این افراد در جریان کامل مشکل نیستند، و این عدم آگاهی موجب شده پی گیری های لازم جهت رفع مشکل از طریق تعداد بسیار معدودی افراد کمپین انجام شود و همین امر موجب طولانی شدن پروسه پیگیری ها شده لذا ما از تمامی مهندسان تقاضای همکاری داریم چرا که حل این مشکل یک حرکت جمعی می طلبد.

وی بیان کرد: با اینکه کمپین ما ثابت کرد این مشکل در واقع یک تخلف از سوی وزارت علوم بوده، مسئولان  پروسه را دشوار کرده و  ما از طریق دیوان عدالت هم پیگیر هستیم که قطعا مرحله ای  طولانی خواهد بود ولی این کمپین تا احقاق کامل حق خود از پای نخواهد نشست.

 

در پایان خسرو بیگی اظهار داشت: در خواست ما از وزارت علوم به عنوان تنها مرجعی که مدارک را ارزیابی می کند این است که نسبت به این

موضوع واکنش نشان دهد.  همچنین وزارت راه و شهرسازی که قول مساعدت با اخذ نامه داده بود پس از  ارائه نامه موضوع تشکیل کمیسیون را مطرح کردند هرچند طرح و تشکیل این کمیسیون خود به نوعی تخلف است چون در نامه وزارت علوم صراحتا مدارک کارشناسی ناپیوسته  همتراز با پیوسته ها اعلام شده است. حال ما چندین ماه است که در انتظارتشکیل یک کمیسیون متشکل از سه نفر هستیم تا وضعیت پروانه اشتغال به کارمان روشن شود ولی وزارت راه تشکیل این جلسه را نیز از ما دریغ می کند.

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲ مهر ۹۷
3799 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
1 0