مطالبات اعضا نظام مهندسی ساختمان از رئیس جدید

اقدام در صورت صلاحدید

با صدور حکم دکتر فرج الله رجبی از سوی رئیس جمهوری روحانی به عنوان رئیس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و با توجه به سوابق کم نظیر این مهندس شیرازی، مروری به اصلی ترین مطالبات و خواسته های مهندسان خواهیم کرد.

کد خبر: 6505 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۷ بهمن ۹۵ - ۹:۰۱ ق.ظ

پس از چند روز گمانه زنی، بالاخره دکتر فرج الله رجبی به مقام ریاست بزرگترین مجموعه صنفی-تخصصی ایران از سوی رئیس جمهور روحانی منصوب شد. مهندس خوشنام شیرازی با سالها تجربه همسو با سمت جدیدش، اکنون سکاندار سازمانی با قدمت بیش از دو دهه ای و بالغ بر ۳۶۰ هزار عضو شده که قطعا یکی از برنامه های محوری اش پاسخ به خواسته های اعضا خواهد بود. در یادداشت پیش رو، پایگاه اخبار مهندسی (akhbarmohandesi.ir) به مرور مهمترین و محوری ترین این مطالبات می پردازد.اقدام در صورت صلاحدید

اقدام در صورت صلاحدید

اقدام در صورت صلاحدید

اقدام در صورت صلاحدید

۱- حمایتهای صنفی

۱-۱منابع رفاهی

به نظر می رسد بهبود و ارتقا امکانات و تسهیلات رفاهی از سوی سازمان، امری مغفول در سنوات قبل بوده است. در غالب استانها، سازمان اقدام و اراده جدی برای حمایت رفاهی از مهندسان نداشته و سقف این تسهیلات تا حد تخفیف در بلیط استخر و سالن های ورزشی پایین آماده است. سازمان چه از نظر تعدد اعضا و چه از جهت وجود افراد ذی نفوذ، قابلیت جذب حمایت های دولتی برای پرداخت تسهیلات مناسب بانکی، ایجاد تعاونی های مسکن و … را داراست.

 

۱-۲ بیمه بیکاری

شاید مهمترین دغدغه گروهی از اعضای سازمان که دارای پروانه اشتغال به کار بوده و فاقد بیمه بیکاری هستند، استفاده از پروانه اشتغال سازمان برای استفاده از منافع بیمه بیکاریست. از آنجاییکه غالب مهندسان دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی شاغل در ادارات و سازمانهای دولتی و غیردولتی بوده و مشکلی از نظر بیمه بیکاری ندارند؛ از این رو، حل مشکل بیمه بیکاری بخش کوچکی از اعضا بار مالی چندانی را به سازمان و دولت تحمیل نخواهد کرد.

 

۱-۳ بیمه مسئولیت

براساس قانون فعلی، بیمه مسئولیت حرفه مهندسی تنها تا سه سال بعد از تایید نقشه در سازمان اعتبار داشته و پس از این سه سال در صورت بروز مشکل یا حادثه ای که در آن مهندسان طراح، ناظر و یا مجری در وقوع آن دخیل شناخته شوند، بیمه حمایتی از مهندسان نخواهد کرد. طبیعیست که با توجه به عمر چند ده ساله ساختمانها، محدود کردن چتر حمایتی به چند سال اول برای مهندسان منصفانه نبوده و می توان گسترده زمانی این بیمه را تا پایان عمر مفید ساختمان تعمیم داد.

 

۲- تخصصی

۲-۱ بازبینی و به روزرسانی مباحث ۲۲گانه

مباحث ۲۲گانه مقررات ملی ساختمان، منابع اصلی برای مهندسان سازمان نظام مهندسی ساختمان قبل و بعد از اخذ پروانه اشتغال است. با توجه به سرعت پیشرفت علوم مهندسی مرتبط با ساختمان، نیاز به روزرسانی مداوم مباحث موجود و حتی تعریف مباحث جدید مبتنی بر نیازهای واقعی و کاربردی صنعت ساختمان به شدت احساس می شود. برخی مباحث بدلیل عدم لحاظ شدن نوآوری های اخیر عملا کارایی چندانی نداشته و عمر مفید آنها، سالهاست که به اتمام رسیده است؛ از جمله مبحث ۱۳ (طرح و اجرای تاسیسات برقی ساختمانها) با بیش از ۱۳ سال قدمت.

۲-۲ دوره های آموزشی

مهندسانی که بعد از قبولی در آزمون ورود به حرفه مهندسی، موفق به اخذ پروانه اشتغال به کار از سوی سازمان می شوند، بدون هیچگونه آموزشی وارد فضای طراحی و نظارت می گردند. واقعیت آنکه، نه دروس و سرفصلهای دانشگاهی الزاما در راستای تربیت نیروی فعال در صنعت ساختمان بوده و نه آزمون ورود به حرفه مهندسی، دقیقا مهندسی که توانایی و تجربه مکفی برای کار حرفه ای دارد را گزینش می کند. از سوی دیگر، اطلاع رسانی و آموزش مفاهیم جدید و حتی مرور و تاکید بر مبانی سابق حرفه، یک نیاز ضروری است. به همین دلیل، نیاز به برگزاری دوره های آموزشی مبتنی بر اهداف و نیازهای صنعت ساختمان در بدو اخذ پروانه و حتی تعریف دوره کارورزی برای این دسته از مهندسان به شدت احساس می شود.

 

۳- نظارت

۳-۱ شفاف سازی

یکی از بنیادی ترین دغدغه های مهندسان، بحث نحوه ارجاع نقشه ها به اعضا دارای پروانه است. با وجود نص صریح قانون در تعریف مهندس ذی صلاح و تعیین سقف متراژ هر فرد، که همگی از سوی یک سازمان واحد اجرا و نظارت می شود، همچنان یک سامانه واحد و مشخصی برای ارجاع نقشه، دسترسی مستقیم و بی واسطه به سوابق فعالیت هر فرد و در نتیجه شفاف سازی در مورد میزان درآمد اعضا، تعریف نشده و مورد استفاده قرار نمی گیرد. هر چند تهیه چنین نرم افزاری به راحتی قابل انجام بوده و حتی در برخی از استانها به صورت پراکنده از چنین نرم افزارهایی استفاده می شود اما همچنان خلا یک سامانه جامع و واحد برای کل کشور به شدت احساس می شود. همچنین نیاز به نظارت بر عدم فعالیت اعضا هیات مدیره سازمانهای استان در زمینه امضا و اجرای نقشه ضروری به نظر می رسد.

 

۳-۲ مبارزه با امضافروشی

ابلاغ آئین نامه اخلاق مهندسی و تاکیدات چند باره وزیر راه و شهرسازی و رئیس جدید سازمان نظام مهندسی در مورد لزوم برخورد با پدیده شوم امضافروشی خود گویای عمق فاجعه امضافروشی است. هر چند چنین روندی نشان از گرایش بزرگان سازمان به پاکی حرفه مهندسی دارد، اما برخورد واقعی و استفاده از ابزارهای صحت سنجی رفتار حرفه ای توسط اعضا یک مطالبه محوری توسط اعضای شریف و زحمت کش سازمان است.

 

۴- جمع بندی

سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور این ظرفیت بالقوه را دارد که با تامین نیازهای مادی و فنی بخش قابل توجهی از فارغ التحصیلان دانشگاهی، نقش حمایتی در کنار رسالت اصلی خود داشته باشد، هرچند اشتغالزایی جز وظایف ذاتی سازمان نیست اما امید گروهی از جوانان این مملکت تنها به همین پروانه اشتغال از سازمان نظام مهندسی است. تعریف و اجرای دوره های بدو ورود به حرفه و ارتقا پایه، تاثیر بسزایی در بهبود کیفیت ساختمان و کاهش حوادث ناشی از سهل انکاری حرفه ای خواهد داشت. در انتها نیز، شفافیت تخصیص نقشه ها و نظارت بر سلامت کاری اعضا، می تواند منجر به افزایش شادابی در فضای کاری سازمان گردد. دکتر رجبی، به عنوان کسی که چه در داخل سازمان و چه در مهمترین ارگانی که ارتباط کاری با سازمان دارد-شهرداری- سوابق کاری کم نظیری در بالاترین سطوح مدیریتی داشته و الان نیز در کسوت نمایندگی مردم شیراز، توانایی تاثیر در قانونگذاری و نظارت با لحاظ کردن دغدغه ها و مشکلات سازمان نظام مهندسی را دارد. از این رو، مطالبات مهندسی مذکور علاوه بر ضرورت ذاتی خود، مبتنی بر توانایی فردی و مدیریتی ایشان است.

محمد کریمی

مدیرمسئول پایگاه اخبار نظام مهندسی

 

 

سایت شخصی مهندس کریمی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ بهمن ۹۵
2773 بازدید
2 نظر
امتیاز به این خبر:
0 0