خزان مهندسی با تعیلق پروانه رئیس سازمان

خزان مهندسی

پاییز 97 قرار بود بهار همدلی مهندسین کشور، بدلیل برگزاری هشتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان، شود؛ اما به نظر می رسد، اختلاف بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان، نشان داد که این دو ارگان فعلا پاییز را به بهار ترجیح می دهند.

کد خبر: 970708001 تاریخ انتشار: یکشنبه ۸ مهر ۹۷ - ۶:۵۶ ق.ظ

پاییز ۹۷ قرار بود بهار همدلی مهندسین کشور، بدلیل برگزاری هشتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان های نظام مهندسی ساختمان، شود؛ اما به نظر می رسد، اختلاف بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان، نشان داد که این دو ارگان فعلا پاییز را به بهار ترجیح می دهند.

خزان  مهندسی

۱) استضاح آخوندی

در آخرین روزهای تابستان، با پرده برداری از احتمال اپیزود چهارم استیضاح آخوندی، طوفانی به راه افتاد، چرا که یکی از فعالان انجام استیضاح وزیر، کسی نبود جز فرج الله رجبی، نماینده مردم شیراز، که به صورت اتفاقی رئیس سازمان نظام مهندسی و صدالبته مخالف سرسختش در زمینه نظام مهندسی هست. در سومین استیضاح وزیر راه و شهرسازی در واپسین روزهای سال ۹۶، رجبی گفت که طرح استیضاح را امضا نکرده و موضعی به ظاهر منفعلانه ای در مقابل استیضاح داشت، اما حتما از ته قلب راضی به رفتن آخوندی بود. رجبی اما این روزها، پیشگام کنار گذاشتن آخوندی از صدر وزارت شده، هر چند که در مصاحبه ها، مسائل را فراتر از سازمان نظام مهندسی معرفی کرده و با هوشمندی نخواسته داستان استیضاح را تا حد یک تسویه حساب صنفی تنزل دهد.

 

۲) تعویق انتخابات

خزان مهندسی

خزان مهندسی

اولین روز پاییز ۹۷، مصادف شد با احتمال تعویق انتخابات نظام مهندسی ساختمان؛ نامه رئیس دفتر رئیس جمهور به آخوندی که در آن از توصیه رئیس جمهور به آخوندی برای تعویق انتخابات پرده برداشت، نشان داد که رقبا و منتقدان عملکرد آخوندی در مورد نظام مهندسی، بویژه در زمینه بررسی صلاحیت ها برای انتخابات، تا کجا جلو رفته اند. آخوندی نیز در پاسخ به این نامه، ضمن تاکید بر برگزاری انتخابات در زمان مقرر، با انتقاد از اکبر ترکان، رئیس سابق سازمان و مشاور رئیس جمهور، صریحا از او به عنوان فردی نام برد که «زیرپاگذارنده اخلاق، پناهگاه امضافروشان و حیف کننده امول مردم» است. همین ادبیات نشان می دهد که آخوندی منشا، این توصیه رئیس جمهور را شخص اکبر ترکان می داند. سکوت مشاور صریح الهجه در قبال این حمله، آن هم در یک نامه رسمی و مهم، عجیب به نظر می رسد.

 

۳) تعلیق رجبی

تعلیق پروانه اشتغال به کار قربانخانی، رئیس سابق نظام مهندسی تهران، را اگر «شوک» تلقی می کردیم، تعلیق پروانه رئیس شورای مرکزی سازمان، را باید «بحران» بدانیم. عباس آخوندی، در یک اقدام بسیار عجیب، پروانه اشتغال به کار رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور را بدلیل تعارض منافع (همزمان ریاست سازمان و نمایندگی مجلس) لغو کرد تا علاوه بر برکناری از ریاست سازمان، عملا امکان شرکت در انتخابات را نداشته باشد تا دستش از هیات مدیره آتی استان فارس کوتاه شود.

در مورد این تعلیق باید گفت که اولا قانون، موارد تعلیق پروانه اشتغال به کار مهندسی را به صراحت مشخص کرده که در هیچ یک اشاره به تعارض منافع نشده است. در ثانی، روند انتخاب رئیس سازمان کاملا مشخص است. ۳ نفر از سوی شورای مرکزی برای معرفی به وزیر راه و شهرسازی انتخاب می شوند و وزیر یکی از این سه نفر را به رئیس جمهور برای دریافت حکم ریاست سازمان، معرفی می کند؛ به بیان ساده تر، رجبی از سوی آخوندی به روحانی معرفی شده و در زمان معرفی نیز نماینده مجلس بود. حال که به ادعای آخوندی، با اعلام سازمان بازرسی، رجبی نمی تواند همزمان رئیس سازمان و نماینده مجلس باشد، رئیس جمهور باید حکم ریاست او را لغو کند.

هر چند آخوندی بعد از تعلیق پروانه، دکتر محمدرضا جواهری را به عنوان سرپرست سازمان و مهندس امین مقومی را به عنوان جایگزین رجبی در شورای مرکزی معرفی کرد، اما رجبی ادعا کرده به عنوان رئیس شورا به کارها رسیدگی می کند. به نظر می رسد، پایان این تنش، فقط یک راه حل دارد، حذف یکی از دو طرفین دعوا: رجبی و آخوندی.

خزان مهندسی

۴) جمع بندی

واقعیت اینکه دخالت های هر روزه وزارت راه و شهرسازی در امور سازمان نظام مهندسی، ارائه بخشنامه ها و شیوه نامه هایی که انتقادات جدی به ماهیت و کارکرد آن وارد است و انفعال رئیس سازمان و مشغله نمایندگی او تنها یک نتیجه داشته، تضعیف شخصیت سازمان و مهندسین عضو آن. آنچه در روزهای اخیر رخ داده نشان می دهد که برای سازمان نظام مهندسی کشور، فعلا آرامشی تعریف نشده و مهندسین باید هر روز شاهد نامه، مصاحبه و … از دو سوی دو جبهه وزرات و سازمان باشند و طبیعی است که مطالبات آنها فعلا در اولویت نیست. قطعا دور باطل دیگری نیز شروع خواهد شد، تهدید به شکایت به دیوان عدالت اداری، ارجاع به مجلس، استناد به انواع نامه و شیوه نامه و …

 

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

پاسخ تشریحی آزمون نظام مهندسی شهرسازی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ مهر ۹۷
3716 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0