استفاده از اختیارات قانونی برای عزل رئیس هیت انتخابات نظام مهندسی ریاست نظام مهندسی کشور بیان کرد:

برنامه‌ های نظام ‌مهندسی و مجلس برای به کارگیری مجریان ذی ‌صلاح

 ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با انتقاد از ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی در مورد واگذاری امر کنترل و بازرسی به شهرداری ‌ها و متعاقب آن انتخاب بازرس توسط شهرداری و انتخاب ناظر توسط مالک عنوان کرد: این ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی بمعنای ارتقای کیفیت ساخت و سازها نیست.

کد خبر: 970122008 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۲ فروردین ۹۷ - ۶:۳۶ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با انتقاد از ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی در مورد واگذاری امر کنترل و بازرسی به شهرداری ‌ها و متعاقب آن انتخاب بازرس توسط شهرداری و انتخاب ناظر توسط مالک عنوان کرد: این ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی بمعنای ارتقای کیفیت ساخت و سازها نیست.

برنامه‌ های نظام ‌مهندسی و مجلس برای به کارگیری مجریان ذی ‌صلاح

برنامه‌ های نظام ‌مهندسی و مجلس برای به کارگیری مجریان ذی ‌صلاح

برنامه های نظام مهندسی و مجلس برای به کار گیری  مجریان ذی صلاح

فرج الله رجبی با بیان این مطلب گفت: آن چه که وزیر راه و شهرسازی از طریق این ابلاغیه دنبال می ‌کند، قسمتی از آیین نامه کنترل ساختمان است که البته بمعنای ارتقای کیفیت ساختمان سازی نیست و بمعنای آنست که مسئولیت را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می‌ کنیم.
واگذاری بازرسی به شهرداری بمعنی ارتقای کیفیت ساخت نیست
رجبی ادامه داد: این که کنترل بر ساخت و سازها توسط شهرداری و یا هر نهاد دیگری انجام گیرد، اقدام خیلی خوبی است، ولی موضوع اینست که در حیطه مسئولیتهایی که شهرداریها بعهده دارند، وظایفی هم بعهده آن ها گذاشته شده است.
وی هم چنین با طرح این سوال که آیا مهم اینست که ما این مسئولیت را برای آرامش خودمان از یک نقطه به نقطه دیگری منتقل کنیم، افزود: یعنی آیا اگر از فردا هر کسی در این شهر با مشکل روبرو گردید، باید به شهرداریها چنگ بزنیم؟ یا هدف ما این است که کیفیت ساختمانها را بالا ببریم و اطمینان خود را از فرآیند ساخت افزایش دهیم؟
رجبی تصریح کرد: آن چه مسلم است با تعریفی که از بازرسی ساخت شده، شهرداریها نمیتوانند از عهده انجام این کار برآیند و این تعاریف از عهده شهرداریها بر نمی آید.
وزارت راه، مرجع تشخیص صلاحیت سازندگان ذیصلاح
رجبی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اهمیت بکارگیری مجریان ذیصلاح در ساخت و سازها خاطر نشان کرد: در حوزه ساخت و سازها، بحث ما اینست که باید چرخه تولید ساختمان را بدست افراد دارای صلاحیت بسپاریم.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که اگر سازنده صاحب صلاحیت نباشد، نمیتوانیم انتظار داشته باشیم که محصول نهایی خوب و باکیفیت باشد، اظهار داشت: همان طور که اگر طراح ساختمان متخصص نباشد، نمیتوانیم انتظار محصول با کیفیت را داشته باشیم.
رجبی با عنوان این که چرخه تولید ساختمان و مسکن باید در اختیار افراد صاحب صلاحیت قرار بگیرد عنوان داشت: مجریان ذیصلاح یکی از این گروهها هستند. البته ممکن است که بخواهیم تغییراتی در شرح خدمات مجریان ذیصلاح ایجاد کنیم و اصلاحاتی در این بخش انجام دهیم که ایرادی ندارد.

برنامه‌ های نظام ‌مهندسی و مجلس برای به کارگیری مجریان ذی ‌صلاح

وی گفت: ولی به هر حال باید یک فرد متخصص این کار را انجام دهد و اسم آن را میتوانیم مجری، پیمانکار یا سازنده ذیصلاح بگذاریم که تفاوتی ندارد. به هر حال این سازندگان باید از یک مرجع تخصصی صلاحیت گرفته باشند و در حوزه ساخت و سازهای مسکونی و غیردولتی فعالیت کنند.
ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با عنوان این که مرجع اعطای صلاحیت و تشخیص صلاحیت سازندگان ذیصلاح، وزارت راه و شهرسازی است، در مورد برنامه های سازمان نظام مهندسی و مجلس شورای اسلامی در زمینه واگذاری امر ساخت و ساز به افراد ذیصلاح افزود: در این راستا اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در دستور کار است.
رجبی یاد آور شد: سعی داریم که در اصلاح قانون نظام مهندسی از تجربیات بیست ساله خود استفاده کنیم و تغییرات تاثیرگذاری در آن اعمال کنیم.
منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی عمران

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ فروردین ۹۷
893 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0