معرفی آسیاب فکی

کد خبر: 990627001 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۷ شهریور ۹۹ - ۸:۱۷ ق.ظ

آسیاب فکی از جمله انواع آسیاب ها و سنگ شکن های اولیه است که از گذشته های دور تا به امروز در انواع صنایع تولیدی کاربرد دارد. این سنگ شکن با توجه به ساختار سیستماتیکی که دارد از جمله سنگ شکن های مقاوم شناخته شده و همچنین بسیار کاربردی در حوزه صنعت و معدن می باشد.

شرکت کاویان جم سازنده فک در سایز های مختلف

www.kavianjam.ir

کاربرد انواع آسیاب ها در صنایع مختلف

استفاده از انواع آسیاب ها و سنگ شکن ها رسمی است که از گذشته تاکنون در انواع صنایع کاربرد داشته و دارد. در واقع همانطور که می دانید در هر صنعتی برای تسریع در روند انجام فرآیندهای تولیدی گاهی لازم داریم که مواد اولیه را در قطعات کوچک تر خرد کنیم یا اینکه مواد اولیه را در ابعاد و اندازه های یکدست تری به کار ببریم، به همین منظور از گذشته تاکنون آسیاب ها و سنگ شکن های مختلفی برای انجام این عملیات استفاده می شود که از جمله آن ها می توان به آسیاب سپراتور، آسیاب چکشی، آسیاب فکی و انواع دیگری از سنگ شکن ها و آسیاب ها اشاره کرد.

انواع مختلف آسیاب ها براساس عملکردی که در زمینه خردایش مواد دارند، در صنایع مختلف استفاده می شوند. به عنوان مثال آسیاب چکشی در صنایع غذایی و کشاورزی بیشترین کاربرد را دارد و این در حالی است که آسیاب سپراتور علاوه بر صنایع غذایی و کشاورزی در حوزه صنایع دارویی و معدنی نیز کاربرد دارد؛ بنابراین می توان گفت که هر کدام از انواع مختلف آسیاب ها و سنگ شکن ها در یکی از صنایع کاربردی تر عمل می کنند، به طوری که آسیاب فکی در حوزه صنعت و معدن بیشترین کاربرد را دارد و در واقع باید بگوییم که آسیاب فکی از جمله مهم ترین ابزار استخراج سنگ از معادن شناخته می شود.

اگر شما هم با آسیاب فکی و چگونگی عملکرد این دستگاه در صنایع مختلف آشنا نیستید، به شما پیشنهاد می کنیم در مطالعه این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با آسیاب فکی، چگونگی عملکرد آن در زمینه خردایش مواد و کاربرد آن در صنایع مختلف آشنا کنیم.

 

آسیاب فکی

 

معرفی آسیاب فکی و چگونگی عملکرد آن در زمینه خردایش مواد

آسیاب فکی که از آن با نام سنگ شکن فکی نیز یاد می شود، از جمله سنگ شکن های اولیه می باشد که در ابتدا به منظور استخراج سنگ از معادن توسط بشر ابداع و اختراع شد. این آسیاب در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، معدنی و آزمایشگاهی کاربرد فراوانی دارد؛ اما با توجه به سیستم خاص این آسیاب در خصوص خردایش مواد و کاربرد فراوان آن در حوزه معدن، آسیاب فکی را اغلب تحت عنوان سنگ شکن می شناسند و عموما از آن برای خرد کردن سنگ ها و کانی های استخراج شده از معادن بهره می برند.

بنابراین می توان گفت که آسیاب فکی بیشتر یک سنگ شکن می باشد و بیشترین کاربرد آن در زمینه خردایش سنگ های کوچک و بزرگ استخراج شده از معادن دیده می شود. اگر به طراحی آسیاب فکی نگاه کنید و عملکرد آن را در خصوص آسیاب سنگ ها و مواد گوناگون ببینید، شما نیز متوجه می شوید که این آسیاب یک نوع مهم و پرکاربرد از انواع مختلف سنگ شکن ها می باشد.

در خصوص طراحی سیستم سنگ شکن فکی باید بگوییم که آسیاب یا سنگ شکن فکی همواره از یک فک ثابت و یک فک متحرک تشکیل شده است و همانطور که می دانید فک متحرک برای حرکت خود به انرژی نیاز دارد که این انرژی به وسیله موتور آسیاب تامین می شود به این صورت که فک متحرک را به وسیله یک شافت خارج از مرکز و نوعی تسمه به موتور دستگاه متصل می کنند تا انرژی مورد نیاز برای تحرک فک تامین گردد.

بنابراین با توجه به سیستم ساختاری آسیاب های فکی می توان گفت که فرآیند خردایش مواد توسط حرکت فک متحرک و تحت نیروی فشاری و ضربه ای که به وسیله این فک به مواد وارد می شود، عملیات خردایش مواد به انجام می رسد؛ اما این نکته نیز حائز اهمیت است که سنگ شکن های فکی عملیات خردایش مواد را به طور یکدست و یک اندازه انجام نمی دهند و همچنین سنگ ها و کانی های استخراج شده را نمی توان به وسیله این دستگاه به ذرات بسیار ریز تبدیل کرد، به همین جهت همواره گفته می شود که این سنگ شکن تنها در مرحله اول خردایش مواد مناسب عمل می کنند و لذا از آسیاب های فکی عموما در همان مراحل ابتدایی استخراج سنگ ها از معادن استفاده می کنند.

سنگ شکن فکی

ویژگی ها و قابلیت های آسیاب فکی

همانطور که گفتیم آسیاب های فکی عموما در حوزه صنایع معدنی کاربرد دارند و همچنین از این سنگ شکن ها عموما در مراحل اولیه استخراج سنگ معادن استفاده می کنند؛ اما توجه داشته باشید که سنگ شکن های فکی بر اساس کاربردی که در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، آزمایشگاهی، کشاورزی و … دارند، همواره در انواع مختلفی ساخته و تولید می شوند، بر همین اساس می توان گفت که این دسته از انواع مختلف آسیاب ها در سایر صنایع نیز قابل استفاده می باشند.

سپراتور

بنابراین بررسی ویژگی ها و قابلیت های متنوع آسیاب فکی شاید بتواند در خصوص کاربرد این آسیاب در صنایع مختلف توضیحات بهتری را ارائه دهد، به همین منظور در ادامه به چند مورد از ویژگی ها و قابلیت های این آسیاب می پردازیم تا شما کاربرد این دستگاه را در صنایع مختلف بهتر درک کنید:

  • قدرت و ظرفیت بالا در خردایش انواع مختلف سنگ ها و کانی های معدنی
  • برخورداری از طراحی سیستماتیک و مستحکم در برابر انواع فشار
  • قابلیت تنظیم دهانه خروجی
  • طراحی زیبا و عملکرد مناسب و ایده آل در زمینه خردایش مواد
  • تعویض سریع و راحت قطعات آسیب دیده و یدکی
  • فرسایش کمتر و مقاومت بیشتر نسبت به سایر سنگ شکن ها
  • بازدهی بالا
  • کاهش هزینه های نگهداری به دلیل برخورداری از سیستم روغن کاری

 

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ شهریور ۹۹
506 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0