با برگزاری اجلاس نظام مهندسی در گران ‌ترین هتل ایران موافق نبودم ادغام و تفکیک راه و مسکن

نظام‌مهندسی تحت تاثیر ادغام و تفکیک راه و مسکن

در جریان ابلاغ لایحه تفکیک مجدد وزارت راه و شهرسازی، که این روزها به یک سوژه داغ خبری در رسانه‌‌ها تبدیل گشته است، مباحث و اظهارات مختلفی از طرف دست اندرکاران و مسئولین مرتبط با حوزه راه و مسکن عنوان شده است و صاحب نظران ضمن تشریح مزایای تفکیک مجدد این 2 حوزه، نسبت به آسیبهای احتمالی و تبعات منفی آن نیز هشدار میدهند.

کد خبر: 960327003 تاریخ انتشار: شنبه ۲۷ خرداد ۹۶ - ۹:۳۶ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، در جریان ابلاغ لایحه تفکیک مجدد وزارت راه و شهرسازی، که این روزها به یک سوژه داغ خبری در رسانه‌‌ها تبدیل گشته است، مباحث و اظهارات مختلفی از طرف دست اندرکاران و مسئولین مرتبط با حوزه راه و مسکن عنوان شده است و صاحب نظران ضمن تشریح مزایای تفکیک مجدد این ۲ حوزه، نسبت به آسیبهای احتمالی و تبعات منفی آن نیز هشدار میدهند.نظام‌مهندسی تحت تاثیر ادغام و تفکیک راه و مسکن

نظام‌مهندسی تحت تاثیر ادغام و تفکیک راه و مسکن

مظاهریان

نظام‌مهندسی تحت تاثیر ادغام و تفکیک راه و مسکن

در این میان عده ای از مسئولین سازمان نظام مهندسی نیز با بیان این که از دیدگاه تخصصی، تصمیمگیری برای این مهم نیازمند آسیب شناسی تمامی ابعاد و زوایای آن است، به ارزیابی خود از تصویب و اجرای این لایحه پرداخته‌‌اند و تاثیرات احتمالی ادغام و تفکیک مجدد این ۲ وزارت خانه را بر وضعیت و عمل کرد سازمانهای نظام مهندسی تشریح کرده اند.
دوری از حرکت عجولانه در تفکیک مجدد
بهمین دلیل عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور در رابطه با لایحه تفکیک وزارت راه از مسکن بیان کرد: ادغام این ۲ وزارت خانه از ابتدا طبق یک اقدام کارشناسی نبود و همه کارشناسین، مسئولین و مدیران وزارت خانه‌‌های راه و مسکن اعتقاد داشتند که این ادغام دارای اشکال است.
محمدرضا جواهری با بیان این مطلب گفت: البته طی چند سال گذشته بعد از ادغام، سرمایه‌‌ گذاری بسیاری در وزارت راه و شهرسازی در راستای اصلاح ساختار وزارت خانه انجام گرفته و معلوم نیست که آیا این تفکیک مجدد حتما به‌‌ نفع مجموعه دولت و کشور است.
جواهری ادامه داد: بنظر میرسد برای تفکیک مجدد ۲ وزارت خانه نباید عجولانه حرکت کنیم و اتفاقی که با ادغام شتاب زده این ۲ وزارت خانه افتاد، دوباره تکرار گردد. چرا که در جریان کار کارشناسی و آسیب‌‌شناسیها ممکن است مسئولین ذی ربط حتی به نتایج دیگری مانند حفظ ساختار موجود، تقسیم آن به ۲ حوزه راه و مسکن، و یا حتی تفکیک بخشی از این وزارت خانه بدون نیاز به ایجاد یک وزارت خانه جدید برسند.
وی افزود: تجارب موجود و اظهارات مسئولین و کارشناسین ۲ وزارت خانه حاکی از آن است که باید تامل بیش تری برای آسیب ‌‌شناسی جدیتر این لایحه انجام شود.
آسیب ادغام برای نظام مهندسی
جواهری هم چنین در مورد تاثیرات ادغام وزارت راه و شهرسازی بر سازمان نظام مهندسی تصریح کرد: این ادغام یک اشکالی را در سازمانهای نظام مهندسی ایجاد کرد، از این نظر که چون ساختار وزارت خانه گسترده‌‌تر و دایره وظایف آن وسیعتر شد، هم راهی و هم گامی با سازمانهای نظام مهندسی و شناسایی مشکلات و آسیبهای آن ها و نیز حل به روز این مسائل انجام نشد.
به گفته وی، در سالهای نخست بعد از ادغام، وزارت خانه راه و شهرسازی درگیر این بود که ساختارهای داخلی خود را که خیلی عریض و طویل شده بود، درست کند و بمرور این وزارت خانه شکل گرفت و توانست دوباره خود را بازسازی کند. ولی در طول همین چند سال نخست سازمانهای نظام مهندسی هم از نظر کنترل نظارت بر آن ها و هم از نظر هم راهی و شناختی که باید داشته باشند، مورد غفلت واقع شدند.
جواهری تاکید کرد: درنهایت بسیاری از مجموعه‌‌های بیرونی از این فرصت و آب گل‌‌ آلود استفاده وعلیه نظامات مهندسی حرکت نمودند و سازمانهای نظام مهندسی را ناکارآمد نشان دادند و وزارت خانه خیلی فرصت پیدا نکرد که بطور کامل در این دوره بصحیح بودن و غیرصحیح بودن این مسائل پی ببرد. ولی در حال حاضر اشرافیت وزارت خانه بیش تر شده و بازسازی بیش تری در این حوزه انجام داده و وضعیت در آینده منوط به این است که کار کارشناسی جدی انجام گردد.
وی هم چنین درمورد تاثیرات تفکیک مجدد وزارت راه و شهرسازی بر سازمان نظام مهندسی اظهار داشت: اگر وظایف وزارت خانه کم تر و ساختار آن کوچک تر شود، تصور میکنم که امکان برقراری ارتباطات و تعامل بیش تری با سازمان نظام مهندسی فراهم گردد و از این نظر شاید برای خود سازمان نظام مهندسی شرایط بهتری ایجاد گردد.
وزارت راه و شهرسازی دچار تزلزل نشود
هم چنین عضو دیگر شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور در این رابطه عنوان کرد: اگر در ساختار درونی وزارت راه و شهرسازی، مشکلی برای این وزارت خانه ایجاد نگردد، قطعا تفکیک ۲ حوزه راه و مسکن می‌‌تواند اقدامی راه‌‌گشا و تخصصی باشد. چون امور بصورت تحقیقاتی‌‌تر و با تمرکز بیشتر توسط وزیر و معاونان وی پی گیری میشود.


احمدرضا طاهری اصل تصریح کرد: ولی بهر حال چند سالی از تبدیل سیستم درون‌‌ سازمانی ۲ وزارت خانه به وزارت راه و شهرسازی گذشته و این وزارت خانه با سیستم فعلی رشد پیدا کرده و در حال فعالیت است. پس باید توجه گردد که با تفکیک، اشکالی برای این وزارت خانه پیش نیاید.
طاهری اصل با اشاره به این که در صورت فعالیت ۲ وزارت خانه با دو وزیر قطعا هم وزیران و هم معاونین و مدیران کل نهادهای زیرمجموعه میتوانند با دیدگاه عمیق‌‌ تر، فنی‌‌ تر و تخصصی‌‌ تر وظایف خود را انجام دهند ادامه داد: لازمه تفکیک آن است که از نظر ساختار درون‌‌ سازمانی، وزارت راه و شهرسازی دچار تزلزل نگردد.
وی هم چنین با اعلام این که چه تفکیک و چه ادغام ۲ وزارت خانه تاثیرات خاصی بر سازمان نظام مهندسی ندارد افزود: نظام مهندسی هرچند تحت نظارت وزارت راه و شهرسازی فعالیت میکند، ولی سازمان از نظر حقوقی ساختار مستقل دارد و بعنوان یک سازمان مردم نهاد، فعالیتهای آن کلا منفک است که این فعالیتها توسط خود سازمان کنترل میشود.
مزایای تفکیک از دید تخصصی
هم چنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان در همین رابطه با اعلام این که تفکیک مجدد وزارت راه از مسکن، یک موضوع حاکمیتی است و سازمان نظام مهندسی جایگاه خاص حاکمیتی ندارد اذعان کرد: ولی از دیدگاه تخصصی بدلیل این که درصورت تفکیک وزارت راه و شهرسازی، موضوع مسکن و ساختمان به اولویت اول یک وزارت خانه تبدیل میشود؛ این موضوع میتواند مفید باشد.
مهدی رضایی تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر عنوان وزارت مسکن و شهرسازی به وزارت خانه راه و شهرسازی تبدیل شده است. یعنی بحث شهرسازی حتی در اسم آن، اولویت دوم را دارد و مسکن هم ‌‌بطور کلی از نام وزارت خانه حذف شده است.
او افزود: اگر این وزارت خانه مجددا به وزارت مسکن و شهرسازی تبدیل شود، قطعا حوزه مسکن و نیز شهرسازی به اولویت اول وزارت خانه تبدیل میشود که این اقدام قطعا به‌‌نفع سازمانهایی ازجمله سازمان نظام مهندسی خواهد بود که در این حوزه خاص فعالیت تخصصی انجام می‌‌دهند.
این مسئول سازمانی با اشاره به تاثیرات ادغام ۲ وزارت خانه بر سازمان نظام مهندسی ادامه داد: بدلیل این که مسکن در یک وزارت خانه بسیار بزرگ قرار گرفت و به بخشی از وزارت خانه تبدیل شد که اهمیت آن حتی در نام هم لحاظ نشد، این موضوع قطعا در رسیدگی به برخی امورات سازمانهای نظام مهندسی حتی در استانها اثرگذار بود.
منبع: سازه نیوز

 

اطلاعات عمومی تاسیسات برقی و الزامات آن، مراجع علمی و فنی معتبر

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۷ خرداد ۹۶
1145 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0