بهره گیری از ظرفيتهاي مغفول جامعه مهندسي برای باز پس گیری جایگاه مهندسی بهره گیری از ظرفيتهاي مغفول جامعه مهندسي برای باز پس گیری جایگاه مهندسی

بهره گیری از ظرفيتهاي مغفول جامعه مهندسي برای باز پس گیری جایگاه مهندسی

بهره گیری از ظرفيتهاي مغفول جامعه مهندسي برای باز پس گیری جایگاه مهندسی ، اين واقعيت قابل کتمان نيست که سرمايه و سرمايه گذار همواره حوزه هائي را مورد توجه قرار ميدهد

کد خبر: 990609005 تاریخ انتشار: یکشنبه ۹ شهریور ۹۹ - ۱۰:۳۸ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، بهره گیری از ظرفيتهاي مغفول جامعه مهندسي برای باز پس گیری جایگاه مهندسی ، اين واقعيت قابل کتمان نيست که سرمايه و سرمايه گذار همواره حوزه هائي را مورد توجه قرار ميدهد

بهره گیری از ظرفيتهاي مغفول جامعه مهندسي برای باز پس گیری جایگاه مهندسی

بهره گیری از ظرفيتهاي مغفول جامعه مهندسي برای باز پس گیری جایگاه مهندسی

آرش بهار بیان کرد: از ظرفيتهاي مغفول جامعه مهندسي بايد براي باز پس‎گيري جايگاه مهندسي بهره برد
عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان با اشاره به شيوع بيماري کوويد ۱۹ و رعايت الزامات بهداشتي متعاقب آن گفت: متاسفانه به اين علت برنامه ريزي هاي صورت گرفته در ارتباط با برگزاري جلسات آموزشي سازمان که بنا بود بصورت منظم در استان اجرائي گردد، دچار وقفه گشته است.

آرش بهار افزود: با رفع اين معضل هرچه زودتر شاهد بازگشت شرايط عادي جامعه باشيم تا سازمان هم بتواند هرچه بهتر، رسالت خود را در آگاهي بخشي به اعضا ايفا کند.
وی در ادامه اظهارات خود افزود: مايلم توجه همکاران گرامي را به فضاي جامعه مهندسي و ميزان اثرگذاري مهندسان در اين فضا جلب کنم. در حال حاضر بحث تعرفه خدمات مهندسي از موضوعات روز و مهم اعضاي سازمان به شمار مي
رود که جمع کثيري از اعضا و شايد هم همه، نسبت به آن انتقاد دارند.
وی ادامه داد: در عين حال که کاملا با اين نظر همراه هستم که تعرفه هاي فعلي با ميزان مسئوليتي که بر عهده مهندسان است هيچ تناسبي ندارد اما بايد توجه دوستان را به اين مهم نيز جلب کنم که نحوه تعيين تعرفه خدمات مهندسي در قوانين جاري، مشخص و روشن است و طي آن هيات مديره هاي وقت سازمان توان تحرک محدودي دارند. از اين منظر امسال حداکثر تلاش صورت خواهد گرفت تا از اين ظرفيتهاي قانوني براي اصلاح تعرفه، بيشترين استفاده صورت گيرد.
عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان گيلان گفت: از طرف ديگر بايد نگاهي دقيق تر به فضاي ساخت و ساز داشت و از ظرفيتهاي مغفول جامعه مهندسي براي باز پس‎گيري جايگاه مهندسي بهره برد. اين پرسش بزرگ همواره مطرح بوده که خودمان به تعرفه هاي جاري چقدر پاي بنديم؟! و چه ميزان با مسئوليتهاي خود آشنا بوده و آن را انجام ميدهيم؟
وی در تشريح جايگاه مهندسان تصریح کرد: اين واقعيت قابل کتمان نيست که سرمايه و سرمايه گذار همواره حوزه هائي را مورد توجه قرار ميدهد که بازدهي مالي قابل توجه داشته باشد. ولی اين سود طلبي (و نه اصطلاح منفي “سودجويي” آن) نميتواند و نبايد به بهاي انحراف از اصول و بديهيات عقلي، وجداني و اخلاقي باشد که گاها در فضاي ساخت و ساز شاهد هستيم. متاسفانه امروزه بخش قابل توجهي از محصول نهائي اين حوزه که ساختمان باشد به دست کساني و از مسيرهايي شکل ميگيرند که تنها مفهومي که در شکل گيري آنها نقشي نداشته، دانش مهندسي ساختمان است! و ظاهرا صرفا نماي قابل رويتي دارند!
بهار با اشاره به اين که بخش قابل توجهي از توان مراکز سياست گذاري و حتي مصوبه هاي سازمان، صرف تصويب دستورالعملها، مقررات و بايد نبايد هائي ميشود که جلوي انحرافات عده معدودي را بگيرد، اضافه کرد اگر همين ميزان انرژي صرف سياستگذاري و پرداختن به حوزه هاي مغفول و گسترش دانش روز مهندسي ميشد چه بسا اثرات درخشاني به همرا مي داشت.
وی اظهار داشت: بايد به اين حقيقت باور داشته باشيم مادامي که خودمان قدر و اهميت نقشي را که مي ‎توانيم در فضاي ساخت وساز ايفا کنيم ندانيم بيشتر بازيچه دست سودجوياني خواهيم بودکه از عدم انسجام و غفلت ما بهره برداري کرده و با استفاده از اعتبار ما همه درآمدهاي حاصل از ساخت و ساز را کسب کرده و در عوض همه مسئوليت ها را براي ما خواهند گذاشت!
عضو هيات مديره سازمان تاکيد کرد: همگان آگاهيم که سکوتمان و گاه مشارکت ناخواسته‎مان در فرآيندهاي متداول کارجوئي چگونه به بي عدالتي موجود دامن ميزند. مسيرهاي نامتعارف توزيع کار، رانتهاي مشخص در حوزه هاي شهري و روستائي، دلالان در سايه اي که همه قوانين را به سخره ميگيرند، کمبود هاي اعتباري شهرداريها و بسياري عوامل از اين دست، آفتهائي هستند که آرمان و اخلاق مهندسي را مورد هجمه قرار داده اند.
وی در خاتمه اظهارات خود افزود: اخيرا شاهد برخي تلاشهاي پراکنده اي بوده ايم که در اعتراض به جو موجود، در بدنه مهندسي استان شکل گرفته است، چه خوب است که اين صداها تقويت گردد و منجر به حرکت اصلاحي شده که يک بار و براي هميشه دامان جامعه مهندسي را از لوث وجود اين ناهنجاريها پاک گرداند. بايد اعتبار نام “مهندس” را پس بگيريم. براي استاني که در بسياري از زمينه ها، خصوصا مسائل فرهنگي، در کشور از دير باز “اول” بوده است، اين آرزوي محالي نيست! به اميد آن روز

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ شهریور ۹۹
541 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0