تکالیف مالیاتی مهندسان بعد از دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی تعریف واژه ها

تکالیف مالیاتی مهندسان بعد از دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی

واحد مالیاتی: کوچک‌ترین جزء تقسیمات اداری است که طبق محدوده جغرافیایی، منابع مالیاتی، نوع مؤدیان یا حسب وظیفه مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم از سوی سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می گردد و مسئولیت تشخیص و مطالبه مالیات را به عهده دارد.

کد خبر: 980320002 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸ - ۹:۲۶ ق.ظ

تعریف واژه ها

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،  ۱- مودی: شخص مالیات دهنده

تکالیف مالیاتی مهندسان بعد از دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی

تکالیف مالیاتی مهندسان بعد از دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی

تکالیف مالیاتی مهندسان بعد از دریافت  پروانه اشتغال به کار مهندسی

۲-واحد مالیاتی: کوچک‌ترین جزء تقسیمات اداری است که طبق محدوده جغرافیایی، منابع مالیاتی، نوع مؤدیان یا حسب وظیفه مقرر در قانون مالیاتهای مستقیم از سوی سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می گردد و مسئولیت تشخیص و مطالبه مالیات را به عهده دارد.

۳- ممیز مالیاتی (کارشناس ارشد مالیاتی): کارمند اداره دارائی که مسوول تشخیص درآمد (عملکرد سال) شما است.

۴- کمک ممیز(کارشناس مالیاتی) : کارمند اداره دارائی که زیر نظر ممیز مالیاتی است.

۵- سرممیز (ریاست گروه مالیاتی): فردی که بر چند حوزه مالیاتی سرپرستی داشته باشد. ممیزین مالیاتی در هر حوزه زیر نظر رییس گروه مالیاتی هستند.

۶- ممیز کل مالیات (ریاست امور مالیاتی): فردی که نظارت بر کار چندین سر ممیز را دارا است.

۷- معاون مدیر کل: چند ممیزکل مالیاتی زیر نظر یک معاونت است.

۸- مدیر کل: تمامی مجموعه تعریف شده در یک اداره کل زیر نظر مدیر کل آن اداره فعالیت میکند.

-تکالیف و وظایف مالیاتی مهندسان

تکالیف مالیاتی اعضای سازمان به شرح زیر است:

۱- تشکیل پرونده مالیاتی (یک‌بار پس از دریافت پروانه اشتغال)

۲- ثبت نام کد اقتصادی

۳- ارائه اظهار نامه الکترونیکی (یک‌بار در سال)

۴- اخذ امضای دیجیتال (اختیاری)

۱ تشکیل پرونده مالیاتی (یک‌بار پس از دریافت پروانه اشتغال)

براساس تبصره سه ماده صد و هفتاد و هفت قانون مالیات‌های مستقیم اعضای سازمان مکلف هستند ظرف مدت ۴ ماه از تاریخ آغاز فعالیت (صدور پروانه اشتغال بکار مهندسی) طبق آدرس درج شده در پشت پروانه اشتغال به کار خود به حوزه های مالیاتی مربوطه مراجعه و برای تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنند و بعد از تکمیل ثبت نام کد اقتصادی هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را در سامانه www.tax.gov.ir اعلام کنند. براساس ماده صد و هفتاد و هفت قانون مالیات‌های مستقیم محل قانونی تشکیل پرونده مالیاتی طبق محل سکونت (اقامتگاه قانونی) است که در باره مهندسان محترم دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی آدرس درج شده در پشت پروانه مذکور به منزله اقامت‌گاه قانونی و ملاک تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی محسوب می شود و در صورت تشکیل پرونده مالیاتی در حوزه غیر مرتبط، عضو شخصا مسئول تبعات قانونی امر است.

تکالیف مالیاتی مهندسان بعد از دریافت پروانه اشتغال به کار مهندسی

۱-۱-مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیاتی

۱) معرفی نامه از سازمان (از واحد عضویت و صدور پروانه یا نزدیک‌ترین دفتر نمایندگی سازمان به محل سکونت)

۲) اصل و تصویر پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی (پشت و رو)

توجه: اشخاص حقیقی که نام ایشان بعنوان شاغل (پاره وقت/تمام وقت) یا هیات مدیره در ظهر پروانه اشتغال به کار اشخاص حقوقی درج شده است برای تشکیل پرونده مالیاتی لازم است کپی برابر اصل پروانه خود را از امور عضویت و صدور پروانه سازمان دریافت کرده و در زمان تشکیل پرونده به حوزه مالیاتی مربوطه ارائه کنند.

۳) اصل و تصویر کارت ملی و شناسنامه (تمامی صفحات)

۴) اصل و تصویر سند و بنچاق (برای مالکین)

۵) اصل و تصویر اجاره نامه معتبر (برای مستاجرین)

۶) گواهی امضاء (از دفاتر اسناد رسمی دریافت شود)

۷) تکمیل دفترچه ثبت نام (این دفترچه از اداره امور مالیاتی مربوطه قابل تهیه است)

۸) ثبت نام کد اقتصادی و ارائه پرینت پیش ثبت نام

توجه: برای پیش ثبت نام کد اقتصادی لازم است ابتدا کد شش رقمی واحد مالیاتی از اداره امور مالیاتی مربوطه اخذ و سپس نسبت به پیش ثبت نام اقدام شود.

۲ ثبت نام کد اقتصادی

تمامی اشخاص حقوقی و حقیقی مکلف هستند به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است به سامانه www.tax.gov.ir مراجعه و نسبت به ثبت نام و صدور شماره اقتصادی اقدام کنند. ثبت نام شماره اقتصادی دارای ۲ مرحله الف (پیش ثبت نام و ب) ثبت نام نهایی است. بعد از پیش ثبت نام، بسته پستی حاوی نام کاربری و رمز عبور به آدرس اعلام شده مودی از طریق پست ارسال می گردد در این مرحله می باید مجدد به سامانه www.tax.gov.ir مراجعه کرده و مرحله نهایی ثبت نام را انجام دهید. بعد از تکمیل مرحله نهایی و تایید شدن اطلاعات، کد اقتصادی صادر و به آدرس مودی ارسال می شود.

توجه: برای اشخاص حقیقی تا کنون کد اقتصادی صادر نشده است ولیکن برای ارسال اظهارنامه لازم است حتما هر ۲ مرحله ثبت نام کد اقتصادی انجام گردد و شماره وضعیت ثبت نام چهل و پنج باشد. در غیر اینصورت امکان ارسال اظهارنامه الکترونیکی مقدور نیست که طبعاً جرایم قانونی را به دنبال دارد.

۳ تسلیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی هر سال حداکثر تا پایان خرداد ماه سال آینده و جهت اشخاص حقوقی حداکثر تا پایان تیر ماه سال آینده

بعد از تشکیل پرونده مالیاتی مهندسان تا پایان خردادماه (اشخاص حقیقی) فرصت دارند تا اظهارنامه مالیاتی سالیانه خود را بصورت الکترونیک از طریق سایت www.tax.gov.ir ارسال نمایند.

اظهارنامه فرمی است که بر اساس مقررات از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه و در اختیار مودیان مالیاتی قرار میگیرد که حاوی اطلاعات هویتی و نیز اطلاعاتی در مورد درآمد، دارائیها و سود و زیان اشخاص است.

توجه :

۱- مهندسانی که هیچ‌گونه فعالیت حرفه ای در ارتباط با پروانه اشتغال خود ندارند لازم است در خرداد ماه هر سال به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس www.tax.gov.ir مراجعه و در نرم افزار مربوط به اظهارنامه بخش درآمد و هزینه را رقم صفر ثبت کرده و اظهارنامه الکترونیکی خود را ارسال کنند.

۲- پیش از تسلیم اظهارنامه، اعضاء محترم سازمان می بایستی به اطلاعیه های صادره از طرفی سازمان امور مالیاتی در سایت سازمان مذکور دقیقاً توجه کنند تا طبق دستورالعملهای صادره اقدام به خوداظهاری کنند.

۳- عدم تسلیم اظهارنامه در موعد مقرر نه تنها سبب عدم استفاده از معافیت پایه سالیانه خواهد بود بلکه سبب میشود حوزه های مالیاتی، مالیات عملکرد سال مورد نظر را از طریق علی الرأس تعیین کنند.

۴ اخذ امضای دیجیتال (اختیاری)

برای اخذ امضای دیجیتال باید به دفاتر اسناد رسمی کشور مراجعه و با ارائه مدارکی که نشان دهنده هویت شخصی فرد است مثل کپی شناسنامه، کارت ملی، فرمی را پر کرده و درخواست امضای دیجیتال کنند.

-جرائم قانونی

تعدادی از جرایم ریالی پیش بینی شده در قانون مالیاتها که در صورت عدم رعایت مقررات شامل اعضاء می شود، به شرح زیر است:

* در صورت تعلق دفتر درآمد و هزینه:

– به موجب ماده صد و نود و یک قانون مالیاتهای مستقیم، تمام و یا قسمتی از جرایم مقرر در این قانون (باستثناء موارد غیر قابل بخشودگی) به درخواست مودی با توجه به علل ابرازی مبنی بر خارج از اختیار بودن عدم انجام تکالیف مقرر و با در نظر گرفتن سوابق مالیاتی و خوش حسابی مؤدی با تشخیص و موافقت سازمان امور مالیاتی قابل بخشوده شدن است.

منبع: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ انتخابات نظام مهندسی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۰ خرداد ۹۸
1471 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0