حقوق مهندسی را بر منافع شخصی ارجح بدانیم فرنیا در محصاحبه اختصاصی با مهندسین نیوز

حقوق مهندسی را بر منافع شخصی ارجح بدانیم

مهندس مهیار فرنیا عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در مصاحبه اختصاصی با پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، گفت: اعضای هیات مدیره باید به دموکراسی و رای جامعه مهندسی اعتقاد داشته باشند.

کد خبر: 970922011 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۲۲ آذر ۹۷ - ۶:۳۶ ب.ظ

مهندس مهیار فرنیا عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در مصاحبه اختصاصی با پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی،  گفت: اعضای هیات مدیره باید به دموکراسی و رای جامعه مهندسی اعتقاد داشته باشند.

حقوق مهندسی را بر منافع شخصی ارجح بدانیم

حقوق مهندسی را بر منافع شخصی ارجح بدانیم

حقوق مهندسی را بر منافع شخصی  ارجح بدانیم

مهندس فرنیا درباره ادامه کار رئیس و خزانه دار دوره هفتم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، به دستور اداره کل راه شهرسازی استان تهران، به مهندسین نیوز گفت: ما درخواست برگزاری جلسه فوری و فوق العاده هیات مدیره را کردیم که طی آن هیات رئیسه سازمان، دبیر و خزانه دار انتخاب شوند و سازمان به روال عادی برگردد.

وی اظهار داشت: تمام مسئولیت هایی که در سازمان نظام مهندسی وجود دارد، به شکل تضامنی برعهده هیات مدیره است، در استان های مختلف تعداد اعضای هیات مدیره  ۹ ،۱۱، ۱۳ و ۱۵ نفرند.

مهیار فرنیا عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

مهیار فرنیا عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

او با اشاره به اینکه تهران با جمعیت بیشتر، ۲۵ نفرعضو هیات مدیره دارد و تمام مسئولیت ها طبق قانون نظام مهندسی که مصوب مجلس است، به عهده تمام ۲۵ نفر اعضای هیات مدیره است، گفت: رئیس سازمان و هیات رئیسه شامل دو نائب رئیس و دبیر، مجری مصوبات هیات مدیره هستند.

فرنیا افزود: متاسفانه در دوره های گذشته اختیارات زیادی توسط هیات مدیره وقت به ریاست و هیات رئیسه می داد، مانند عزل و نصب پرسنل، انتخاب مدیران و موارد دیگر که عملا جایگاه هیات رئیسه و رئیس نسبت به چیزی که قانون پیش بینی کرده بود خیلی بیشتر بود.

افزایش فراقانونی قدرت اجرایی رئیس و هیات رئیسه

او افزایش فراقانونی قدرت اجرا و تصمیم گیری رئیس و هیات رئیسه را منجر به این دانست که انتخاب رئیس برای هیات مدیره مهم تلقی شده و چالش های اخیر را به دنبال داشته باشد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: تقریبا دو سه هفته پیش که عدم حد نصاب رسیدن جلسات اتفاق افتاد، وزارت راه و شهرسازی و مدیر کل دفتر توسعه مهندسی نامه ای را برای همه مدیر کل ها و روسای سازمان استان ها ارسال کردند.

وی تاکید کرد: در این نامه، تفویض اختیاراتی که در دوره های پیش توسط هیات مدیره ها، روسا و هیات رئیسه های وقت داده شده بود به همان دوره محدود و مطابق قانون هیات مدیره هر دوره که تشکیل شد، باید برمبنای آن چیزی که خودشان صلاح می دانند تفویض اختیار لازم را انجام بدهند.

او افزود: عملا سعی شده به نوعی این قدرت دوباره به هیات مدیره برگردد تا از حساسیت ها و چالش هایی که در انتخاب رئیس و هیلت رئیسه تا حالا صورت گرفته، جلوگیری کند.

فرنیا بیان کرد: مشکلی که الان وجود دارد، این است که ما دو مجموعه داریم یکی ده نفره و دیگری ۱۵ نفره، لزوما تفکرات سیاسی یا صنفی خاصی برای گرد هم آمدن این افراد در کنار هم وجود  ندارد، کنار هم بودن آن ده نفر بعد از انتخابات هیات مدیره شکل گرفته است، به همین صورت آن مجموعه ۱۵ نفره.

به استناد ماده ۲۶، هیات مدیره سازمان نظام مهندسی منحل می شود

او اضافه کرد: برای رسمیت داشتن جلسه هیات مدیره طبق قانون باید ۳/۲ اعضای هیات مدیره یعنی ۱۷ نفر حضور داشته باشند و چالش سه جلسه اخیر این بود که دستور جلسه طبق نظامنامه اعلام می شد ولی اقلیت ده نفره در این جلسات نمی آمدند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: عدم حضور در جلسات اگر سهم خواهی یا درخواست ریاست و هر فضای دیگری بدانیم، چالش سختی است.

او بیان کرد: معمولا شنبه ها جلسات هیات مدیره برگزار می شو، اما جلسه شنبه هفته آینده، برای رئیس سابق سازمان، مهندس خرم دستور برگزاری جلسه ارائه نشده، طبق نظامنامه باید ۴۸ ساعت قبل اطلاع رسانی انجام شود.

فرنیا تصریح کرد: در هفته گذشته ما برای اینکه حسن نیت خود را ثابت کنیم، علیرغم اینکه اکثریت ۱۵ نفره هستیم، حتی پیشنهاد به مجموعه ۱۰ نفره ارائه کردیم که رئیس از آن مجموعه باشد که باز هم مورد قبول آن افراد قرار نگرفت.

وی تاکید کرد: در صورتی که نتوانیم جلسات هیات مدیره را برگزار کنیم، مطابق قانون، وزارت راه و شهرسازی براساس اختیارات خود می تواند وارد عمل شده، به استناد ماده ۲۶ قانون نظام مهندسی ساختمان هیات مدیره سازمان نظام مهندسی را منحل کند.

تقلب در انتخابات و منافع شخصی؟

وی افزود: طبق قانون، پس از بررسی عملکرد سازمان های نظام مهندسی و هیاتی شامل وزیر راه و شهرسازی، وزیر دادگستری و رئیس سازمان نظام مهندسی کشور، این هیات ۳ نفره با دو رای از سه رای می توانند هیات مدیره سازمان نظام مهندسی را منحل کنند.

وی با اشاره به اینکه هیات سه نفره برای سازمان سرپرست تعیین می کنند، افزود: سرپرست طی ۶ ماه وظیفه دارد انتخابات مجدد برگزار کرده و نفرات جدید را انتخاب کند؛ ما در تلاش هستیم این اتفاق نیفتد.

حقوق مهندسی را بر منافع شخصی ارجح بدانیم

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با بیان اینکه نمی دانم دوستان در اقلیت ده نفره به چه دلیل نمی خواهند این قدرت را از دست بدهند و چه منافعی وجود دارد، گفت: بهانه گیری و موضوع جدیدی است که تا حالا اتفاق نیفتاده هیات مدیره ای از ابتدا چالش داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند اقلیت تقلب در انتخابات و منافع شخصی را مطرح کرده اند، گفت: در جایگاهی نیستم که درمورد صحت انتخابات نظر بدهم، چون هیات اجرایی و نظارت داشته و هیات نظارت انتخابات را تایید کرده، حالا یک تیم یا مجموعه رای نیاورد نمی تواند بگوید تقلب شده، اگر مدارک و مستنداتی داشتند می توانستند ارائه بدهند.

او با اشاره به اینکه هنوز هم می توانند مستندات ارائه بدهند و وزارتخانه رسیدگی کند، افزود: من فکر می کنم این موضوع به دلیل شکست در انتخابات است که آن را به نوعی توجیه کنند، در صورتی که انتخابات در کمال صحت انجام شده است.

فرنیا گفت: انتخابات برای نخستین بار در شهر تهران به صورت الکترونیکی  بود و افرادی که رای می دادند به سرعت اطلاعاتشان به شکل سیستماتیک ثبت و در هر شعبه کنترل می شد و یکی دو ساعت بعد از انتخابات، نتایج اعلام شد.

مهندسان دچار مشکلات معیشتی، حقوقی و مهندسی هستند

او تصریح کرد: هیات مدیره ها در طول دوره، مثلا سال دوم یا سوم نسبت به عملکرد رئیس هیات رئیسه وقت نقدها و مشکلاتی داشتند، ولی در ابتدای دوره از نظر بنده کم لطفی است اگر بخواهیم انتخاباتی که مورد قبول بخشی از جامعه مهندسی قرار نگرفته را تقلب تلقی کنیم.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: اگر اقلیت همان مجموعه به نام توسعه و پیمان است که گفته می شود، دو سه نفر، نفرات کلیدی پیمان یا توسعه رای آوردند و با جمع کردن نفراتی به صورت آزاد در انتخابات، مجموعه ای ده نفره شکل دادند.

او تصریح کرد: این اقلیت به دنبال این هستند لزوما ریاست سازمان نظام مهندسی را در بین خود داشته باشند، در صورتی که باید به دموکراسی و برتری رای جامعه مهندسی اعتقاد داشته باشند نه بحث های حاشیه ای.

فرنیا تاکید کرد: علیرغم تمام این موضوعات، ما اعضای هیات مدیره در تلاشیم طی نامه ای با امضای هرکدام از اعضا که فعلا حداقل ۱۵ نفریم، انحلال انجام نشده، سازمان بیشتر از این دچار مشکل نشود.

او با اشاره به اینکه سازمان مشکلات بسیاری دارد و مهندسان دچار مشکلات معیشتی، حقوقی و مهندسی هستند، افزود: اگر حقوق مهندسی را بر منافع شخصی یا پست و مقامی که مقطعی و موقتی است، ارجح بدانیم، قطعا در آینده مهندسان از ما تقدیر خواهند کرد.

 

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

تاریخ برگزاری آزمون نظام مهندسی ۹۷

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۲ آذر ۹۷
2340 بازدید
یک نظر
امتیاز به این خبر:
0 0