هیئت مدیره جدید، نماینده واقعی مهندسان باشند نماینده واقعی مهندسان

هیئت مدیره جدید، نماینده واقعی مهندسان باشند

هیئت مدیره جدید سازمان‌ های نظام مهندسی در حالی روی کار می آیند که به گفته مسئولان و کارشناسان، اصلی ‌ترین اولویت این سازمان ‌ها در دوره هشتم، تمرکز بر ارتقای جایگاه مهندسی و سعی برای بازگرداندن این سازمان به مسیر قانونی و رسالت واقعی آن است.

کد خبر: 970801002 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱ آبان ۹۷ - ۱۰:۲۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،هیئت مدیره جدید سازمان‌ های نظام مهندسی در حالی روی کار می آیند که به گفته مسئولان و کارشناسان، اصلی ‌ترین اولویت این سازمان ‌ها در دوره هشتم، تمرکز بر ارتقای جایگاه مهندسی و سعی برای بازگرداندن این سازمان به مسیر قانونی و رسالت واقعی آن است.

هیئت مدیره جدید، نماینده واقعی مهندسان باشند

هیئت مدیره جدید، نماینده واقعی مهندسان باشند

هیئت مدیره جدید، نماینده واقعی مهندسان  باشند

با  توجه به وعده ‎هایی که هیئت مدیره ها قبل از انتخاب خود به جامعه مهندسان داده‌اند، طبیعی است که برای اجرایی شدن این وعده ‎ها و عملکرد بهینه، باید برنامه ریزی ‌های لازم را انجام دهند و با شناسایی راهکارها، در جهت رفع چالش‌ها و مسائل این سازمان حرکت کنند تا شاهد تغییر نگرش عموم و مهندسان نسبت به سازمانهای نظام مهندسی باشیم.

برقراری ارتباط موثر با مهندسان، مردم و دستگاه‌ های ذی ربط
در همین راستا، مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در مورد انتظارات از هیئت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی، بیان کرد: بنظر میرسد که هیئت مدیره ها باید در ۳ بخش برنامه و فعالیت داشته باشند. محمدرضا نقصان محمدی ادامه داد: بخش اول مربوط به ارتباط با ساختار درونی سازمان و جامعه مهندسان است. یعنی ارتباط خوبی میان مهندسان برقرار و از پتانسیلهای مهندسی در داخل سازمان بطور بهینه استفاده کنند.

نقصان محمدی گفت: بخش دوم به ارتباط این سازمان با مردم و خدماتی برمیگردد که می‌ خواهند در حوزه ساخت ‌و ساز و مهندسی به مردم ارائه بدهند که این خدمات باید به روز و باکیفیت باشد و هیئت مدیره ها باید طبق برنامه ریزی در این حوزه حضور پیدا کنند.

وی، بخش سوم ارتباط سازمان نظام مهندسی را مربوط به سایر دستگاه‌ های مرتبط با ساخت ‌و ساز در استانها دانست و ادامه داد: اگر هیئت مدیره ها در این حوزه برنامه‌ریزی انجام دهند، ضمن این که جایگاه فنی مهندسان ارتقا پیدا میکند، مهندسان میتوانند از دانش و تخصص به روزتری برخوردار گردند و بهترین خدمات را در بخش ساخت‌ و سازها ارائه کنند.

به گفته نقصان محمدی، این رویکرد خود می‌ تواند ارتقای کیفیت ساخت ‌و سازها و استفاده از مصالح ساختمانی بهینه را در امر ساخت‌ و ساز بدنبال داشته باشند و بهره‌وری ساختمانها را افزایش دهد. وی هم چنین در مورد ضعفهای نظام مهندسی در دوره‌های قبلی تصریح کرد: ضعفهایی که در سازمان وجود داشت، در جریان اصلاح آیین ‌نامه‌ها در وزارتخانه مدنظر قرار گرفته است که بنظر میرسد با این اصلاحات، سازمانهای نظام مهندسی به تدریج خود را برنامه‌محور می ‌کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد اظهار داشت: ارتقای جایگاه مهندسی، اصلی‌ ترین بحثی است که سازمان ‌های نظام مهندسی باید دنبال کنند تا از این طریق ارتقای جایگاه مهندسی که کم کم در حال رفتن به حاشیه بود، به این سازمانها بازگردد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز نیز در مورد انتظارات از هیئت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی افزود: با توجه به بخش نامه‌های صادره از طرف وزارت راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی باید در مسیر رسالت اصلی خود گام بردارد.

تقی رضایی با عنوان این که سازمان نظام مهندسی باید برگردد به مسیری که ارتقا کیفیت ساخت‌وسازها را مدنظر قرار دهد، گفت: با گذشت بیست و سه سال از تصویب قانون نظام مهندسی، تبعات حوادث طبیعی و وقوع زمین لرزه در کشور، حاکی از آنست که سازمان نظام مهندسی نتوانسته آن طور که باید روی کیفیت ساخت ‌و سازها نقش موثری داشته باشد.

رضایی با عنوان این که هیئت مدیره‌ها باید در یک فضای همدلی، همه تمرکز خود را روی ارتقای کیفیت ساخت‌ و ساز قرار دهند، خاطر نشان کرد: همچنین باید بتوانند در راستای تعامل با دستگاه‌ های متولی یعنی راه و شهرسازی و شهرداری حرکت کنند.
وی با تاکید بر اهمیت آموزش مهندسان در سازمان ‎های نظام مهندسی افزود: هیئت مدیره‌ ها از آخرین یافته‌ها و معلومات و تکنولوژی‌ هایی که در امر ساخت‌ و ساز در دنیا بکار گرفته شده، در استان‌ ها استفاده کنند و در امر ساخت ‌و ساز راهنمایان خوبی برای مالکان باشند و نظارت موثری اعمال کنند.


به گفته وی، با توجه به این که سرمایه‌های عظیمی از منابع ملی کشور چه از بخش دولتی و چه بخش غیردولتی در امر ساخت ‌و ساز هزینه میگردد، فقط در اینصورت شاهد خواهیم بود که طول عمر ساختمانها و مراکزی که با صرف حجم عظیمی از سرمایه احداث میگردد، افزایش می یابد.

این مسئول اظهار داشت: همچنین در اینصورت میتوانیم با هم‌افزایی‌هایی که انجام میدهیم، برای نسل آینده یادگاری ‌هایی از بناها و معماری خودمان به جا بگذاریم، همان طور که بناهایی از معماری‌ قدیم و گذشته برای ما به میراث رسیده است.

در همین حال مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین در مورد انتظارات از هیئت مدیره هشتم سازمان نظام مهندسی افزود: منتخبان هیئت مدیره نظام مهندسی قول ‌هایی را داده اند که مباحثی را در مورد بحث شفاف ‌سازی، ایجاد شغل برای مهندسان، موضوعات بیمه‌ای و حمایت‌ از مهندسان و حرفه در محاکم قضایی پیگیری خواهند کرد.

مسعود حق‌لطفی گفت: ولی علاوه بر این مسائل، بحث ما با گروه‌ های کاندید در انتخابات، این بود که باید موضوعات و چالشها را ریشه‌ یابی کنند. به این معنا که مشکلات و راهکارهای قابل اجرا برای حل آن ها شناسایی و احصا گردد.

حق طفی با عنوان این که در حال حاضر مسئله مهم تنها بحث اشتغال مهندسان نیست، ادامه داد: بحث مهم تر ارتقا کیفیت خدماتی است که مهندسان ارائه می ‌دهند. همچنین آموزش مهندسین از اولویت اساسی برخوردار است؛ چرا که مهندسین ناظر در برخی حوزه‌ها تجربه کمی دارند و باید بتوانند با چک‌لیست‌ هایی که تهیه می‌ کنند، کیفیت نظارت را ارتقا دهند.

وی با اشاره به ضعف ‌های سازمان نظام مهندسی در دوره های قبلی تصریح کرد: در استان ما روند کار سازمان نظام مهندسی بطور نسبی خوب بود و برنامه‌های آموزشی و کلاس ‌هایی را برای مهندسان برگزار می ‌کردند. ولی یکسری مشکلات و ایراداتی در مورد نحوه ارجاع کار و نحوه نظارت داشتیم که امیدوار هستیم با برنامه‌ های تعریف شده از طرف وزارتخانه و همکاری مسئولان سازمان نظام مهندسی، این مسائل حل‌ و فصل گردد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان هم در این رابطه افزود: انتظارات ما از هیئت مدیره جدید، بحث شفاف ‌سازی عملکرد و صورت ‌های مالی است. هم چنین اجرای کامل شیوه‌نامه ابلاغی از طرف مقام عالی وزارت راه و شهرسازی از آن ها توقع میرود. چرا که شفافیت با اجرای این شیوه‌نامه حاصل می گردد.

رضا خالقی اظهار داشت: در عین حال هیئت مدیره جدید باید نماینده واقعی مهندسین باشند و منافع عمومی را ارجح بر منافع شخصی بدانند. خالقی با تاکید بر دوری هیئت مدیره ها از ترجیح دادن منافع شخصی بر منافع عمومی، عملکرد غیرشفاف و ایجاد رانت برای استفاده در جهت منافع شخصی، ادامه داد: مهمتر از همه ارتقای کیفیت ساخت ‌و سازها و افزایش کیفیت خدمات مهندسی است که هیئت مدیره ها باید مدنظر قرار دهند.
وی یاد آور شد: رسالت واقعی مهندسان حرکت در جهت ارتقای کیفیت ساختمان و متعاقبا ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است.

منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه دست نویس نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱ آبان ۹۷
876 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0