توسعه نظام مهندسي با مشارکت حداکثري سيد محمد غرضي بیان داشت؛

توسعه نظام مهندسي با مشارکت حداکثري

محمد غرضي حالا و در آستانه هفتاد و هشت سالگي قصد دارد تا در دور جديد انتخابات نظام مهندسي ساختمان شرکت کند و تجربيات طولاني و گران سنگ خود را در اختيار همکاران و جامعه مهندسي کشور قرار دهد. بهمين مناسبت بر آن شديم تا با وی مصاحبه بعمل بياوريم که در ادامه مي‌ خوانيد:

کد خبر: 970707010 تاریخ انتشار: شنبه ۷ مهر ۹۷ - ۱۲:۴۵ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،محمد غرضي حالا و در آستانه هفتاد و هشت سالگي قصد دارد تا در دور جديد انتخابات نظام مهندسي ساختمان شرکت کند و تجربيات طولاني و گران سنگ خود را در اختيار همکاران و جامعه مهندسي کشور قرار دهد. بهمين مناسبت بر آن شديم تا با وی مصاحبه بعمل بياوريم که در ادامه مي‌ خوانيد:

توسعه نظام مهندسي با مشارکت حداکثري

توسعه نظام مهندسي با مشارکت حداکثري

توسعه نظام مهندسي با مشارکت  حداکثري

سوابق اجرايي و سياسي محمد غرضي در سطوح بالاي مديريتي کشور از وي چهره‌اي مطرح و با تجربه ساخته است که همواره حرف‌ هاي شنيدني زیادی براي گفتن و ابراز عقيده دارد. غرضی در ابتداي انقلاب استاندار استان‌ هاي کردستان و خوزستان، نماينده نخستین دوره مجلس شوراي اسلامي ‌از اصفهان، وزير نفت در دولت مهدوي کني و مير حسين موسوي و وزير پست و تلگراف و تلفن، در دولت دوم موسوي و دولت اکبر ‌هاشمي ‌رفسنجاني بوده است. وی همچنين از زمان تأسيس تا هشتاد و نه، در ۵ دوره ۳ ساله، رياست سازمان نظام مهندسي کشور را به عهده داشت. غرضی با عالم روزنامه نگاري و رسانه هم بيگانه نيست و از جمله مؤسسان روزنامه رسالت – قديمي‌ ترين روزنامه اصولگراي ايران – بوده است. وی در حال حاضر، ریاست هيئت مديره و مسئول مديريت شرکت مشانير، بزرگ ترين شرکت مشاور وزارت نيرو، است. وی اکنون و در آستانه هفتاد و هشت سالگي قصد دارد تا در دور جديد انتخابات نظام مهندسي ساختمان شرکت کند و تجربيات طولاني و گران سنگ خود را در اختيار همکاران و جامعه مهندسي کشور قرار دهد. بهمين مناسبت بر آن شديم تا با وی مصاحبه به عمل بياوريم که در ادامه مي‌ خوانيد.
*بعنوان نخستین سوال بفرماييد که دغدغه شما براي حضور در دور آتي انتخابات نظام مهندسي تهران چيست؟
نخستین نکته‌اي که در اين راستا قابل ذکرست اين است که سازمان نظام مهندسي در تهران بيش از يک صد هزار نفر عضو دارد، ولی مشارکت آن‌ ها در انتخابات و تصمصم گيري‌ ها کم است و همين مسئله سبب خواهد شد که حقوق اکثريت فداي حقوق و منافع اقليت گردد. وقتي چنين اتفاقي افتاد آن وقت گروه‌ هايي در هيئت مديره ‌ها به علت نداشتن يک عقبه اجتماعي گسترده و قدرتمند، به هنگام اعمال قانون و اجراي مقررات، توانايي نفوذ و بدست آوردن اعتبار در سيستم‌ هاي حاکميتي مثل دولت و مجلس و شهرداري ‌ها و وزارت کشور را نخواهند داشت و نمي ‌توانند کاري از پيش برند و حتي مشکلاتي را هم سبب مي‌ شوند. کما اين که در دوره‌ هاي اخير مي ‌بينيم که عزيزان براي خودشان و جامعه نظام مهندسي گرفتاري درست کردند و قانون فداي ارضائات شخصي بعضي‌ ها شد.
*شما از بانيان و پيشگامان تشکيل سازمان نظام مهندسي بوده ايد. آيا نظام مهندسي توانسته است به اهداف اوليه خود و چشم اندازي که مورد نظر تشکيل دهندگان آن بوده است دست یابد؟
هدف بانيان نظام مهندسي در آن زمان اين بود که مقررات ملي با تکيه بر تخصص ‌هاي تکنيکي در جامعه و با توجه به سه هدف ۱- حفظ سرمايه ۲- اشتغال حلال، و ۳ – رضايت اجتماعي به منصه اجرا و ظهور برسد ولی در ادامه و بخصوص در شرايط حاضر اوضاع به نحوي جلو رفت که در هر سه هدف مورد نظر دچار مشکل شديم به نحويکه نه کارفرما و نه مصرف کننده راضي هستند و نه تکنولوژي تزريق گردید و متاسفانه رزق حلال به آن صورتي که مد نظر بود تامين نشد. بنابراين سازمان نظام مهندسي نتوانسته است بر مبناي اهداف اوليه و چشم ‌انداز مورد نظر حرکت کند و به جلو برود و لذا لازم است با مشارکت هرچه بيش تر اعضا، ابتدا زمينه تقويت هيئت مديره و سپس اجراي قدرتمندانه مقررات ملي فراهم آورده گردد.
توسعه نظام مهندسي با مشارکت حداکثري
*از جمله مواردي که معمولا مطرح و وعده آن داده مي ‌شود صدور خدمات فني – مهندسي است. با توجه به اهميت بحث اشتغال و ارز آوري که در صدور خدمات فني وجود دارد شما چه برنامه‌ اي براي اين منظور داريد؟

توسعه نظام مهندسي با مشارکت حداکثري

در مورد صدور خدمات فني بايد گفت اتفاقات ساليان اخير سبب شده است که توليد صورت نگيرد و واردات زياد گردد و از طرف ديگر نيروي فني و انساني بصورت بي رويه از کشور خارج گردد، و گرنه کشور ما بشدت ثروتمند است و تهران يکي از شهرهايي است که به لحاظ استاندارد توليد آپارتمان با کشورهاي اروپايي قابل تطبيق است. الان هم که به اندازه کافي و لازم سرمايه و نيروي کار وجود دارد. از طرف ديگر، وجود تعداد صد و بیست هزار نفر مهندس در تهران رقم خيلي بالايي نيست و در صورتيکه شرايط توليد و ساخت و ساز مهيا گردد همه اين افراد در داخل همين تهران مشغول بکار خواهند شد. البته موضوع انتقال تکنولوژي خوب است و پيش از اين در زمينه‌هاي برقي و مخابراتي و نفتي اين کار را مي‌ کرديم و در حال حاضر نيز اين اتفاق در حال تکرار است. ولی به قول معروف “چراغي که به خانه رواست به مسجد حرام است”. ما بايستي براي جوان ‌هاي خودمان بعنوان سرمايه‌ هاي عظيم مملکت کار فراهم کنيم و تکنولوژي را به ساختمان خودمان تزريق کنيم و به اين وسيله، نيروي انساني معطل را از گرفتاري نجات بدهيم. متاسفانه در مجموع در حل مشکلات سازمان نظام مهندسي و امر ساخت و ساز و جامعه مهندسان، آنطور که بايد تلاش لازم صورت نگرفته است.
*در خاتمه اگر توصيه ‌اي داريد عنوان بفرماييد.
– همين که شما دل مي ‌سوزانيد و در کاري که به عهده داريد به سهم خودتان مي ‌کوشيد، خيلي مهم است. پدران ما زحمت کشيدند و زماني حکومت سلطنتي را به مشروطه تبديل کردند که در تمام دنيا فقط در ۴ کشور آمريکا، انگليس، فرانسه و بلژيک انتخابات برگزار ميشد و در ساير کشورهاي دنيا خبري از انتخابات نبود. نسل من و شما هم مشروطه را به جمهوري تبديل کرديم. اصل جمهوري مشارکت مردم است. جمهوريت بزرگ ترين دستاورد جمهوري اسلامي‌است. در صنف نظام مهندسي هم بايد همين اتفاق بيفتد و جامعه مهندسین براي ايجاد جامعه‌اي بهتر در انتخابات مشارکت کنند. البته در بعضي استان ‌ها اين اتفاق افتاده است و خوشبختانه در نتيجه مشارکت هفتاد تا نود درصدي مهندسان در انتخابات، وضع اشتغال و تزريق تکنولوژي بهبود پيدا کرده است. اجراي قانون در صورت مشارکت بيش تر محقق می گردد و مشکلات صنفي با مشارکت بيش تر برطرف خواهد شد. بدون مشارکت و نداشتن عقبه اجتماعي قوي، توسعه و پيشرفت دست نخواهد داد. هر کدام از ما بايد به تکليف شرعي، انقلابي، قانوني و فقهي خود عمل کنيم و من هم در نظر دارم تجربيات خودم را که در عرصه‌ هاي مختلف فني و مهندسي بدست آورده ‌ام در اختيار ديگران قرار دهم.
منبع : تجارت آنلاین

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

کتاب آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ مهر ۹۷
881 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0