همه چانه ‌زنی نظام مهندسی، خروجی مادی برای اعضا است علی خاوری

همه چانه ‌زنی نظام مهندسی، خروجی مادی برای اعضا است

در آستانه شروع بکار هیئت مدیره هشتم سازمان نظام مهندسی، طبیعی است که انتظاراتی از طرف جامعه و نهادهای ذی ربط در مورد ایجاد تحولات و اصلاحات مثبت در سازمانهای نظام مهندسی وجود دارد.

کد خبر: 970725017 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۵ مهر ۹۷ - ۸:۴۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _ مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،در آستانه شروع بکار هیئت مدیره هشتم سازمان نظام مهندسی، طبیعی است که انتظاراتی از طرف جامعه و نهادهای ذی ربط در مورد ایجاد تحولات و اصلاحات مثبت در سازمانهای نظام مهندسی وجود دارد.

همه چانه ‌زنی نظام مهندسی، خروجی مادی برای اعضا است

همه چانه ‌زنی نظام مهندسی، خروجی مادی برای اعضا است

همه چانه ‌زنی نظام مهندسی، خروجی مادی  برای اعضا است

آن چه مسلم است، با توجه به انتقادات و هجمه های اخیر در مورد تبدیل شدن این سازمانها به بنگاههای اقتصادی، لازم است در دوره جدید هیئت مدیره ها قانون مداری را در مسیر کاری خود در پیش بگیرند و قبل از منافع فردی و اقتصادی خود، بدنبال حقوق شهروندی و تحقق اهداف این سازمان باشند.
در همین رابطه، مدیر کل راه و شهرسازی استان گیلان با عنوان این که سازمان نظام مهندسی ساختمان، تشکلی است که نقش خیلی بزرگی در حوزه فنی و اجرایی حداقل در صنعت ساختمان دارد، بیان داشت: به لحاظ این که اعضای این سازمان در بسیاری از تشکلها و شورای فنی و شورای مسکن عضو هستند، این سازمانها میتوانند جدا از صنعت ساختمان، در همه حوزه ها تاثیر گذار باشند.
علی خاوری دانشور در مورد انتظارات از هیئت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی گفت: طبق این اساس از اعضای هیئت مدیره دوره هشتم انتظار میرود که با توجه به پیشرفت علوم و نیازمندیهایی که جوامع و مردم در همه ابعاد زندگی دارند، همه جوانب کار را در نظر داشته باشند.
خاوری با عنوان این که مردم حق حیات و آسایش دارند، ادامه داد: حقوق مردم تنها برخورداری از یک واحد مسکونی نیست. سازمان نظام مهندسی باید از آن نگاههای سنتی که تا به حال داشته و مهندسان یک ظرفیت مشخصی را اعلام و کار خود را پر میکنند، باید خارج گردد و رویکرد شهروند مداری را در نظر بگیرند.
وی با انتقاد از نبود این نگاه در میان مسئولان سازمانهای نظام مهندسی اظهار داشت: متاسفانه مسئولان نظام مهندسی این نگاه را ندارند و تا به حال این اتفاق چه در دوره قبل و چه اکنون، نیفتاده که ریاست سازمان نظام مهندسی در نشست های مرتبط از تخلفات نهادی مثل شهرداری اعتراض کند و به شهرداری نهیب بزند که چرا به حقوق شهروندی و طرحهای تفصیلی توجه نمیکند.
خاوری دانشور تصریح کرد: در واقع نه تنها این نهیب را نمیزنند، بلکه خواستار مدارا با تخلفات شهرداری در جهت تراکم فروشی و ساخت و ساز در متراژ و طبقات بیش تر میشوند و صرفا نگاه مادی بر نظامات مهندسی حاکم بوده است.
وی این مسئله را نقطه ضعف سنگینی دانست و گفت: از این جنبه ما چالش با سازمانهای نظام مهندسی استانها داریم و بنظر میرسد که انتخابات جدید هیئت مدیره هم رویکرد آن ها را تغییر ندهد؛ چون مجددا همان افراد قبلی وارد هیئت مدیره شده اند و همان منافع را دنبال میکنند.
این مسئول با تاکید بر این که هیئت مدیره جدید اگر نگاه خود را تغییر دهند، میتوانند به ارتقای زندگی مردمی کمک کنند که در آن شهر سکونت دارند، افزود: سازمانهای نظام مهندسی نباید از فعالیت صنفی خود صرفا نگاه مادی داشته باشند؛ بلکه نگاه عامه و مردم مدارانه به شهر داشته باشند که متاسفانه این نگاه را ندارند.
وی گفت: متاسفانه نه تنها در استان ما، بلکه در سطح کشور شاهد چنین نگاهی نبوده ایم و تمام چانه زنیهای مسئولان این سازمان از دوره های قبلی که احتمالا در دوره جدید هم ادامه خواهد یافت، اینست که بتوانند خروجی مادی برای اعضای خود دریافت کنند و اعتراضات نسبت به از بین رفتن حقوق شهروندی کم تر از طرف آن ها دیده شده است.
همچنین مدیر کل راه و شهرسازی استان تهران در این مورد افزود: آن چه که در حال حاضر جامعه ما از کلیه مسئولان در حوزه های مختلف کاری و اداری ازجمله دولت، مجلس، قوه قضاییه، نهادهای عمومی و غیردولتی و شهرداریها انتظار دارند، شفاف سازی و سلامت است.
نادر محمدزاده با اشاره به لزوم انجام چند اقدام مهم در سازمان نظام مهندسی گفت: مهم ترین مسئله این است که اعضای هیئت مدیره سازمانهای نظام مهندسی کاملا شفاف عمل کرده و بدون حاشیه حرکت کنند. موضوع دوم اینست که به شرایط اقتصادی اعضای خود توجه داشته باشند و بتوانند تا جای ممکن مسائل آن ها را حل کرده و هماهنگی امور آن ها را انجام دهند.
محمد زاده با تاکید بر لزوم تنظیم ارتباطات سازمانهای نظام مهندسی با نهادهای بالادستی از طرف هیئت مدیره ها، گفت: در سازمانهای نظام مهندسی هر حوزه ای اختیارات مستقل خود را دارد و هیئت مدیره ها یک سری موضوعات هم از نهاد بالادستی خود دریافت میکنند که باید حتما این موارد را تنظیم کنند.
وی ادامه داد: تنشها و اختلافاتی که در این حوزه ایجاد میشود، قطعا به صلاح حرفه نیست و سازمانهای نظام مهندسی باید جایگاه خود را کاملا شناسایی کنند و روی فضای همگرایی مهندسان بیش تر کار کنند تا بتوانند در این فضا که در شرایط کاری و اقتصادی مهندسان تنشهایی ایجاد شده؛ مجدا همگرایی لازم را ایجاد کنند.
محمد زاده افزود: موضوع دیگری که سازمان نظام مهندسی باید خود را به آن تجهیز کند، اینست که از لحاظ نرم افزاری خود را با شرایط روز تطبیق دهد. به طوریکه مشارکت مهندسان حداکثری گردد و در یک نقطه رای گیری از مهندسان در مورد مصوبات مجامع انجام گیرد.
وی با انتقاد از اینکه مصوبات مجامع با مشارکت تنها پانصد نفر از مهندسان انجام میشود، افزود: معمولا نشست های مجامع با ۲ هزار عضو شروع میشود و تا انتهای نشست ها بیش از پانصد نفر در مجامع حضور ندارند که تنها با حضور این تعداد اندک از مهندسان موضوعات تصویب می گردد که این مشارکت حداقلی به معنی مشارکت نیم درصد از اعضا است.

همه چانه ‌زنی نظام مهندسی، خروجی مادی برای اعضا است

وی با تاکید بر این که در دوره هشتم هیئت مدیره ها باید بر افزایش مشارکت مهندسان در مجامع تمرکز کنند، ادامه داد: قانون و آیین نامه نظام مهندسی و نوع اداره سازمان نظام مهندسی نیاز به بازنگری و احیای مجدد دارند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران تاکید کرد: در این راستا وزارت راه و شهرسازی خود پیشگام است و امیدوار هستیم نظامات مهندسی که بهره مند اصلی هستند، همراهی خود را بیش تر کنند تا بتوانند این سازمان را به جایگاه واقعی خود برسانند.
در همین حال مدیر کل راه و شهرسازی استان خوزستان در مورد انتظارات از هیئت مدیره جدید سازمان نظام مهندسی عنوان کرد: انتظارات ما خارج از انتظارات وزارت راه و شهرسازی بعنوان مقام تعیین کننده شرایط سازمان نظام مهندسی نیست.
عباس پورسلان با تاکید بر لزوم ارتقای شان مهندسان در جامعه افزود: خواسته ما از هیئت مدیره هشتم اینست که شان مهندسی را در استان خود ارتقا دهند و رسالت خود را که ارتقای کیفیت ساختمانها است، با رعایت امانت، پیگیری کنند.
مدیر کل راه و شهرسازی استان خوزستان همچنین با تاکید بر لزوم توجه به سیما و منظر شهری، گفت: اعضای هیئت مدیره در خلال دوره فعالیت خود باید به این موضوع توجه کنند و در عین حال به موضوعاتی که در شیوه نامه از طرف وزارتخانه ابلاغ گردیده، دقت کنند.
پورسلان خاطر نشان کرد: اعضای هیئت مدیره بجای این که مجموعه نظام مهندسی را تبدیل به یک بنگاه اقتصادی کنند و بدنبال کسب درآمد و تجارت باشند، باید به فکر این باشند که منزلت مهندسی را در حوزه ساخت و ساز و در سطح جامعه ارتقا دهند.

منبع : سازه نیوز

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی طراحی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۵ مهر ۹۷
1437 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0