سازمان محلی برای ورود عده ای سودجو شده است مصاحبه اختصاصی با رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی

سازمان محلی برای ورود عده ای سودجو شده است

مهندس طوماری، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی در مصاحبه اختصاصی با پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، گفت: در چنین شرایطی دفاع از حقوق مهندسان امری مشکل و شاید نشدنی است اما ما در حد بضاعت و توانمان از حقوق این قشر دفاع خواهیم کرد.

کد خبر: 970619006 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۹ شهریور ۹۷ - ۲:۵۰ ب.ظ

مهندس طوماری، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی در مصاحبه اختصاصی با پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، گفت: در چنین شرایطی دفاع از حقوق مهندسان امری مشکل و شاید نشدنی است اما ما در حد بضاعت و توانمان از حقوق این قشر دفاع خواهیم کرد.

سازمان محلی برای ورود عده ای سودجو  شده است

طوماری با اشاره به اینکه کاندیدای انتخابات هستم وسه دوره پیاپی ریاست سازمان را به عهده داشتم، افزود: رویکرد و اهداف اصلی من در سازمان برای اعضا و همکارانم کاملا روشن است، با استفاده از تجارب و دانشی که در اختیار دارم تلاش کردم آنچه در قانون نظام مهندسی آمده است را اجرایی کنم که درواقع در قالب اجرای مقررات ملی ساختمان بوده است.

او اظهار داشت: هدف بعدی نظارت بر حسن انجام کار و خدمات مهندسی است. به هر حال قبل از سال ۱۳۷۴ مهندسان در سراسر کشور خدماتی که انجام می دادند نظم مشخصی نداشت و اگر اتفاقی میفتاد مسئولیت آن به عهده کسی نبود، اما امروز قانون نظام مهندسی و سازمان به خدمات مهندسی سرو سامان داده و عهده دار مسئولیت نظارت و اجراست.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی تصریح کرد: البته این به معنی این نیست که اکنون همه امور و خدمات مهندسی به طور کامل انجام می شود و نقص و کاستی ندارد. سازمان نظام مهندسی ساختمان مانند اصناف و سازمان های دیگر دارای مشکلات و چالش هایی است اما تلاش ما این است که تمام خدماتی که توسط مهندسان ارائه می شود منظم، دقیق، علمی و شفاف باشد.

دفاع از حقوق مهندسان امری مشکل و شاید نشدنی است

وی بیان کرد: ما سعی کردیم در قانون و آئین نامه ها نواقص را به شورای مرکزی و وزارت راه و شهرسازی اعلام کنیم تا با مطرح شدن در مجلس، اصلاحات لازم انجام شود.

طوماری گفت: دفاع از حقوق مهندسان یکی دیگر از اهداف ماست، همان طور که می دانید حرفه مهندسی بسیار مظلوم واقع شده و باید بگویم ظرفیت اشتغال در استان آذربایجان شرقی برای امور مهندسی ۳۰۰۰ نفر مهندس است.

او با بیان اینکه اکنون در این استان بالغ بر ۳۰۰۰۰ مهندس داریم که قطعا شرایط اشتغال آنها بسیار ناامیدکننده است، افزود:

در چنین شرایطی دفاع از حقوق مهندسان امری مشکل و شاید نشدنی است اما ما در حد بضاعت و توانمان از حقوق این قشر دفاع خواهیم کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: متاسفانه در سال هایی که باید نیاز سنجی انجام می شد و از افزایش تعداد فارغ التحصیلان رشته مهندسی ساختمان جلوگیری می شد، در دانشگاه ها این اتفاق نیفتاد.

نباید هزینه جدیدی برای مردم ایجاد کرد

او افزود: در سه دوره ریاست خود برای شفاف سازی عملکرد خود، اعضای هیات مدیره، پرسنل و همچنین اعضای سازمان تلاش کردم و می توانم ادعا کنم سازمان و اعضای آن سالم ترین اعضای هیات مدیره را در این سه دوره داشته اند.

وی گفت: در شرایط فعلی که وضعیت اقصادی خوب نیست، سازمان محلی برای ورود عده ای سودجو شده و شائبه هایی وجود دارد. ما تلاش کردیم حتی قبل از ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی، از پروانه های خود استفاده نکنیم تا فرصت کار برای دیگر مهندسان فراهم شود و در حقیقت منافع آنها را تامین کنیم.

طوماری اضافه کرد: برای نظارت بر عملکرد مهندسان، علیرغم مشکلات عدیده ای که در سازمان وجود دارد، سعی کردیم بیشترین بازدیدها را از طراحان و مهندسان ناظر داشته باشیم که در این حوزه موفق بودیمو می توان گفت کیفیت ساخت و ساز در استان آذربایجان شرقی نسبت به سایر استان ها از کیفیت بهتری برخوردار است.

او همچنین گفت: به دنبال اجرای مبحث ۲۲  مقررات ملی ساختمان، جلساتی با استاندار، معاون عمرانی او و رئیس کل دادگستری داشتیم که متاسفانه وقتی مقوله مالی مطرح شد، نظرات اینگونه بود که نباید هزینه جدیدی برای مردم ایجاد کرد.

حوزه مهندسی مورد تاخت و تاز قرار می گیرد

به گفته وی به روز نبودن قانون تملک آپارتمان ها و وضعیت اقتصادی مردم باعث می شود که نگهداری و تعمیر ساختمان ها در دوران بهره برداری عمومیت پیدا نکند. آمادگی جامعه نیز به طور کلی برای این موضوع هنوز مساعد نیست.

وی با بیان اینکه در حوزه نظام مهندسی کار و فعالیت راحت نیست و باید اراده قوی، برنامه و از خودگذشتگی داشت تا بتوان تلاش کرد و پیش رفت، اظهار داشت: با توجه به اینکه ساختمان یک کالای اساسی، مهم و سرمایه ملی است و از طرفی شرایطی حاکم است که سازنده بهره بردار نیست و تضامین کافی وجود ندارد، این مساله موجب می شود حوزه مهندسی مورد تاخت و تاز قرار می گیرد.

طوماری در پایان گفت: سازنده به دلیل مسائل مالی به بیراهه می رود چون خودش لزوما بهره بردار نیست و بیمه و تضمین کافی نیز  برای جلوگیری از تخلف او وجود ندارد، بنابراین از مسئولان و قانون گذاران تقاضا دارم نسبت به تضمین در آینده اقدام کنند.

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

نظام مهندسی معماری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ شهریور ۹۷
2225 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
1 0