صنعت ساختمان حدود نیمی از حوادث منجر به مرگ را به خود اختصاص داده مصاحبه اختصاصی با عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران

صنعت ساختمان حدود نیمی از حوادث منجر به مرگ را به خود اختصاص داده

دکتر روانشادنیا، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در گفتگوی اختصاصی با پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی، گفت: صنعت ساختمان حدود نیمی از حوادث منجر به مرگ را به خود اختصاص داده که این آمار بیش از میانگین جهانی است.

کد خبر: 970528007 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۸ مرداد ۹۷ - ۶:۴۹ ب.ظ

دکتر روانشادنیا، عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، در گفتگوی اختصاصی با پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی،  گفت: صنعت ساختمان حدود نیمی از حوادث منجر به مرگ را به خود اختصاص داده که این آمار بیش از میانگین جهانی است.

 

صنعت ساختمان حدود نیمی از حوادث منجر به  مرگ را به خود اختصاص داده

به گفته روانشادنیا، صنعت ساختمان حدود نیمی از حوادث منجر به مرگ را به خود اختصاص داده که این آمار بیش از میانگین جهانی است و از این رو توجه به  ایمنی در صنعت ساختمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

او اظهار داشت: در گذشته توجهات بیشتر به حوادثی که در کارگاه های ساختمانی ری می داد، معطوف بود و به زنجیره تامین صنعت ساختمان کمتر توجه شده است.

او گفت: در انجمن ایمنی ایران به دنبال آن هستیم که با وزارتخانه های مرتبط مانند وزارت صنعت، معدن، تجارت که بخش مهمی از نظر تعداد معادنی که در کشور مجوز گرفتند مانند معادن شن و ماسه، از لحاظ ایمنی، بحث های محیط زیستی و سلامت بخش قابل توجهی را به خود اختصاص داده اند و حوادث مربوط به ایمنی می تواند مرتبط به این موضوع باشد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تاکید کرد: ما باید مصالح ساختمانی از زمانی که از معدن استخراج شده، حمل شده و به کارگاه های ساختمانی برای مرحله اجرا و بعد از آن به دوره بهره برداری می رسد را در قالب زنجیره تامین رصد کنیم و این رصد می تواند به شناسایی و کاهش علل حوادث کمک کند.

تعداد حوادث ناشی از کار نسبت به تولید ناخالص داخلی عدد قابل توجهی است

صنعت ساختمان حدود نیمی از حوادث منجر به مرگ را به خود اختصاص داده

صنعت ساختمان حدود نیمی از حوادث منجر به مرگ را به خود اختصاص داده

وی افزود: در دنیا نهادی وجود دارد به نام OSHA که یک نهاد غیردولتی است و تهیه  آمار و ارقام مربوط به ایمنی را به عهده دارد و با نظارت بر وضعیت ایمنی از فعالیت کارگاه هایی که شرایط ایمنی مناسبی ندارند جلوگیری می کند.

روانشادنیا تصریح کرد: در کشور ما نیز این اقدامات می تواند توسط انجمن های علمی تخصصی که به عنوان نهادهای غیردولتی و مردم نهاد هستند به این حوزه ورود کرده، از هزینه های مستقیم و غیر مستقیم حوادث ناشی از کار جلوگیری کنند.

او با بیان اینکه تعداد حوادث ناشی از کار نسبت به تولید ناخالص داخلی و تعداد کارکنان در صنعت ساختمان عدد قابل توجهی است، افزود: متاسفانه آمار و اطلاعات مربوط به حوادث گاهی متناقض است، هر ساله با آمار متفاوتی از اورژانس، پزشکی قانونی و ادارات  کار مواجه هستیم که در کنار این آمار، افراد تحت پوشش بیمه های  تامین اجتماعی هستند.

دولت سرمایه گذاری مناسبی در حوزه پیشگیری از ایمنی نکرد

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اعلام سازمان بین المللی کار، ۹۸درصد از حوادث ناشی از کار قابل پیشگیری بوده، افزود: در ایران بیشترین حوادث مربوط به سقوط اشیا، سقوط از ارتفاع و ضرب خوردگی ناشی از آنها و پس از آن برق گرفتگی وآسیب های اینچنینی است که باید با تسری فرهنگ ایمنی در جامعه و آموزش های مربوط به ایمنی می توانیم بخش مهمی را جلوگیری کنیم

صنعت ساختمان حدود نیمی از حوادث منجر به مرگ را به خود اختصاص داده

روانشادنیا با بیان اینکه دولت سرمایه گذاری مناسبی در حوزه پیشگیری از ایمنی نکرد، گفت: برآورد اولیه نشان می دهد که سالانه به واسطه حوادث ایمنی ۲۰ میلیارد دلار زیان به اقتصاد ایران وارد می شود و هر یک ریال برای آموزش ایمنی هزینه شود، ۴ ریال بازگشت دارد.

وی در خاتمه گفت: با توجه به فرم جهانی پیشگیری از ایمنی، پیشنهاد می شود دولت در این حوزه سرمایه گذاری کند و این کار را در قالب نهادهای غیردولتی، انجمن های صنفی حرفه ای و علمی که در این حوزه فعالند، مانند انجمن علوم ایمنی ایران انجام بدهد که هم انجمن ها تقویت شوند و هم کمکی به اقتصاد کشور شود.

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

شش اشتباه موثر در عدم قبولی در آزمون نظام مهندسی تاسیسات برقی

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۸ مرداد ۹۷
2841 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0