با 12 سال سابقه حضور در سازمان نظام مهندسی، کاندید نشدم رئیس نظام مهندسی خراسان رضوی در مصاحبه اختصاصي با مهندسین نیوز

با ۱۲ سال سابقه حضور در سازمان نظام مهندسی، کاندید نشدم

مهندس دیسفانی، رئیس سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی، در مصاحبه اختصاصي با پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی گفت: حضور 12 ساله در سازمان نظام مهندسی داشتم و در دوره هشتم کاندید نشدم.

کد خبر: 970519003 تاریخ انتشار: جمعه ۱۹ مرداد ۹۷ - ۳:۳۲ ب.ظ

مهندس دیسفانی، رئیس سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی، در مصاحبه اختصاصي با پایگاه مهندسین نیوز- مرجع اخبار نظام مهندسی گفت: حضور ۱۲ ساله در سازمان نظام مهندسی داشتم و در دوره هشتم کاندید نشدم.

با ۱۲ سال سابقه حضور در سازمان نظام  مهندسی، کاندید نشدم

دیسفانی استان خراسان رضوی را به عنوان استان پیشرو خواند و افزود: شیوه نامه ابلاغی وزارت راه و شهرسازی سال ۸۳ در کلانشهر مشهد قابل اجرا نبود و همان زمان انتقاداتی هم درباره آن مطرح شد.

او اظهار داشت: انتخاب ناظر برای مالکین و پروژه ها به شکل قرعه کشی بود و طبق شیوه نامه، ناظر انتخاب شده طی چندین مرحله گزارش به سازمان، حق الزحمه واریزی را دریافت می کرد که در شهرهای کوچک این کار امکان پذیر بود.

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی، تاثیرگذاری سازمان به عنوان یک بازرس بر عملکرد مهندسین و پروژه ها به بهبود کار کمک می کرد ولی نظام مهندسی قادر به نظارت و پرداخت واقعی حق الزحمه در ازای خدمات مهندسی نبود.

او تاکید کرد: شرح وظایف و خدماتی که حسب قانون باید انجام می شد عملا محقق نشد و نارضایتی هایی در پروژه های بزرگ به وجود آمده بود. تعدد مهندسین و عدم پاسخگویی درست به نیازهای ارباب رجوع ناکارآمدی را تا حدودی بیشتر کرده بود.

مهندس دیسفانی، رئیس سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی

مهندس دیسفانی، رئیس سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی

دیسفانی گفت: تمرکز وجوهی که در سازمان های نظام مهندسی وجود داشت که البته متعلق به مهندسین بود و بخشی از آن در سازمان می ماند و سودهایی به آن تعلق می گرفت و سازمان ها قادر به ارائه برنامه متناسب و مناسب با آن وجوه را نداشتند، دکتر آخوندی با نگاه اساسی به این موارد تصمیم گرفت بخشنامه های جدیدی ابلاغ کند.

او همچنین افزود: مالکی که برای نظارت و اجرای  پروژه اش پول می دهد، باید خودش حق انتخاب داشته و پول پرداخت کند  و این موارد منجر شد به شیوه نامه تبصره ۲ ماده ۲۴ آیین نامه اجرایی ماده ۳۳ قانون که  در حقیقت مکملی بر همان ابلاغیه سال ۸۳  وزارت راه و شهرسازی بود.

فضای فعلی اشتغال، رکود ساخت و ساز و تعدد مهندسین در حوزه حرفه ای

رئیس سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی تصریح کرد: مراحل اجرایی این شیوه نامه را به شکل جدی از اوایل سال شروع کردیم؛ می شود مطمئن بود که وقتی مالک با شرایط دلخواه و دست باز انتخاب داشته باشد خدمات بهتری دریافت خواهد کرد.

او معتقد است با فضای فعلی اشتغال، رکود ساخت و ساز و تعدد مهندسین در حوزه حرفه ای، شفافیت و عدالت نسبی در ارجاع کار به وجود خواهد آمد.

دیسفانی افزود: تاکید بر این بود که نرم افزار جامع در مرحله اول استانی و پس از آن در سطح کشور وجود داشته باشد تا مشخص شود هر مهندس در کجای کشور و استان چه کارهایی را تحت نظارت و اجرا دارد و در قالب ظرفیت و صلاحیتش میزان کارش مشخص باشد.

با ۱۲ سال سابقه حضور در سازمان نظام مهندسی، کاندید نشدم

وی بیان کرد: در گذشته نرم افزاری با دسترسی های محدود به شهرداری وجود داشت، ولی اکنون به شکل مستقل ثبت و ضبط امور انجام و شفافیت ایجاد می شود تا بخش دیگری از مهندسان که دسترسی یا روابط عمومی بالایی ندارند بیکار نمانند و استان خراسان رضوی در نصب و راه اندازی این نرم افزار توفیق داشته است.

کنترل و نظارت بر عملکردها میسر تر و عملی تر خواهد بود

رئیس سازمان نظام مهندسی استان خراسان رضوی گفت: نقطه قوت این است که تمام اطلاعات در سایت قرار می گیرد و از سوی دیگر هم پوشانی هایی که  برای صدور پروانه در ساخت و سازهای شهرک های صنعتی یا خارج از حدوده و … وجود داشت ،با هماهنگی هایی که انجام شد، به سمت توزیع عادلانه ارجاع کار رفته و از فعالیت مهندسان فاقد صلاحیت جلوگیری می شود.

او در پایان افزود: کنترل و نظارت بر عملکردها میسر تر و عملی تر خواهد بود که در این راستا سازمان نظام مهندسی به جای اینکه در یک ساختمان متمرکز شود در شهر مشهد ۴ دفتر منطقه ای در محدوده شهرداری های مورد نظر تاسیس کرد که در این دفاتر کسب ظرفیت و ارجاع کار انجام می شود و امیدواریم هم تسهیلاتی برای پاسخگویی به ارباب رجوع و مهندسین باشد و هم بتوانیم با حضور در مناطق و سر زدن به پروژه ها ارجاع واقعی کار و خدمات مهندسان را رصد کرده، از تخلفات احتمالی جلوگیری کنیم؛ قطعا تاثیرگذاری مثبت خواهد داشت.

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

جزوه دست نویس نظام مهندسی نقشه برداری

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۹ مرداد ۹۷
2559 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0