پيام ریاست سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان ریاست سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان

پيام ریاست سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان بمناسبت سی و یکم خرداد، سالروز زلزله رودبار و منجيل سال شصت و نه

سي و يکم خرداد سال شصت و نه، روزي است که بعنوان يکي از غمناکترين رويدادهاي تاريخ اين مرز و بوم در تقويم ملي ثبت شده و تاثيرات اين حادثه دلخراش قرن ها در اذهان مردم باقي خواهد ماند، چرا که در اين روز حدود سی و پنج هزار نفر از هم وطنانمان جان خود را از دست دادند و بيش از دویست هزار واحد مسکوني تخريب گردید؛ ولی گذشته از مصائب اين حادثه تلخ، توجه هرچه بيش تر به اصول ساخت و ساز ايمن و استاندارد، از درسهاي بزرگ اين زمین لرزه بود که به مردم و مسئولان کشور لزوم وجود سازماني جهت نظارت بر ساخت و ساز و هم چنين توجه به رعايت مقررات ملي ساختمان را يادآور ساخت.

کد خبر: 970331013 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۳۱ خرداد ۹۷ - ۱۰:۰۴ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور به نقل از سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان، سي و يکم خرداد سال شصت و نه، روزي است که بعنوان يکي از غمناکترين رويدادهاي تاريخ اين مرز و بوم در تقويم ملي ثبت شده و تاثيرات اين حادثه دلخراش قرن ها در اذهان مردم باقي خواهد ماند، چرا که در اين روز حدود سی و پنج هزار نفر از هم وطنانمان جان خود را از دست دادند و بيش از دویست هزار واحد مسکوني تخريب گردید؛ ولی گذشته از مصائب اين حادثه تلخ، توجه هرچه بيش تر به اصول ساخت و ساز ايمن و استاندارد، از درسهاي بزرگ اين زمین لرزه بود که به مردم و مسئولان کشور لزوم وجود سازماني جهت نظارت بر ساخت و ساز و هم چنين توجه به رعايت مقررات ملي ساختمان را يادآور ساخت.

پيام ریاست سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان

پيام ریاست سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان

پيام ریاست سازمان نظام مهندسي  ساختمان استان گيلان بمناسبت سی و یکم خرداد، سالروز زلزله رودبار و منجيل سال شصت و نه

از آن جا که کشورعزيزمان ايران در منطقه زلزله خيز واقع شده است، قطعاً در آينده نيز شاهد زمین لرزه هاي مشابهي خواهيم بود، همان گونه که در سالهاي گذشته در شهر بم و در غرب کشور حوادث تاسف باري رخ داده است. لذا تنها راهي که پيش رو باقي مي ‎ماند سعی در جهت کاهش اثرات نا مطلوب حوادثي از اين قبيل است. با توجه به نقش مهندسان و سازمانهاي نظام مهندسي در سال هاي پس از وقوع زمین لرزه رودبار و منجيل، شاهد بهبود کيفيت ساخت و ساز تا ميزان قابل توجهي بوديم که اين مهم با نگاهي مختصر بر خسارت هاي جاني و مالي زمین لرزه هاي بعد از آن (زلزله هاي بم و کرمانشاه) مورد تاييد ميباشد. اين امر بار ديگر بر عملکرد موفقيت آميز و نقش بسزاي سازمان هاي نظام مهندسي ساختمان استان ها در ارتقاي کيفيت ساخت و ساز کشور صحه گذاشته و نشان ميدهد که مهم ترين راهکار کاهش تلفات و ويرانيهاي ناشي از زلزله، ساخت بناهاي مقاوم و هم چنين مقاوم سازي بناهاي غيرمقاوم موجود است. بدين منظور جامعه مهندسي بعنوان قشري فرهيخته و داراي مسئوليت و اختيار موظف است کليه دستورالعملهاي فني، مباحث مقررات ملي ساختمان و آيين نامه‏ ها بويژه آيين نامه طراحي ساختمان ها در برابر زلزله (استاندارد دو هزار و هشتصد) را در طراحي، نظارت و اجراي ساختمان ها به ‎کار بندد تا شدت خسارات ناشي از اين بلاي طبيعي به حداقل ممکن برسد.
مقررات ملي ساختمان مجموعه ‌اي است از ضوابط فني، اجرايي و حقوقي لازم در طراحي، نظارت و اجراي عمليات ساختماني شامل: تخريب، نوسازي، توسعه بنا، تعمير و مرمت اساسي، تغيير کاربري و بهره برداري از ساختمان که بمنظور تامين ايمني، بهره‎دهي مناسب، آسايش، بهداشت و صرفه اقتصادي تهيه شده است و بمنظور ترويج آن در سطح جامعه بايد اقدامات قابل توجهي در زمينه هاي فرهنگي صورت پذیرد. شايسته است مهندسان، مالکان و سازندگان بر چارچوب وظايف کاري خود مسلط بوده و بر اين موضوع اشراف داشته باشند که با هرگونه قصور و سهل ‌انگاري در طراحي، نظارت و اجراي ساختمان ‌ها، چه باري بر دوش جامعه و زندگي مردم تحميل کرده و آرامش و امنيت را از هم وطنان و همشهريان سلب مي ‌نمايند.

پيام ریاست سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان

سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان بعنوان يک نهاد غيردولتي مسئول، نخست اين که از تمامی رسانه هاي ارتباط جمعي درخواست دارد که با اطلاع رساني مناسب، اهميت مقاوم سازي بناها و استفاده از نيروهاي متخصص و ماهر را بطور مرتب به مردم يادآوري کرده تا اين اقدام جزيي از فرهنگ مردم شود و بدانند که ساخت بناي مقاوم جهت حفظ جان و سرمايه آن ها يک امر ضروري است. دوم اين که از تمامی مهندسان عضو خود مصرانه درخواست دارد که به اين مهم توجه جدي نموده و در طراحي، نظارت و اجراي ساختمان هاي تحت نظر خود کليه قوانين و مقررات ملي را رعايت نمايند. سوم اين که نياز است تمام ارگان ها و نهادهاي مرتبط در حوزه ساخت از جمله مراجع صدور پروانه ساختماني، اداره کل راه و شهرسازي، سازمان استاندارد، اداره کل فني و حرفه ‎اي و ….با تلاش و جديت بيش تري حساسيت خود را نسبت به کيفيت ساخت و ساز و رعايت مقررات بالا ببرند.
باشد که با توجه بيش تر به آموخته هاي حوادثي هم چون زلزله رودبار و منجيل، بم و هم چنين زلزله اخير غرب کشور، حمايت عموم جامعه از اهتمامي که مهندسان در مسير تامين آرامش و امنيت شهروندان از خود نشان ميدهند، بيش از گذشته تجلي يابد.
عبدالرضا قاسميان لنگرودي
ریاست سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان

منبع : سازمان نظام مهندسي ساختمان استان گيلان

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

انتخابات نظام مهندسی ساختمان

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۳۱ خرداد ۹۷
836 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0