لزوم تعریف پروژه‌ها در نظام BIM حامد مظاهریان بیان داشت:

لزوم تعریف پروژه‌ها در نظام BIM

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت استقرار نظام BIM در مدیریت ساخت کشور عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی از این نظام در پروژه‌ های تولیدی خود بهره‌ خواهد برد تا زمینه برای انجام طرح ‌های پایلوت فراهم گردد.

کد خبر: 970217007 تاریخ انتشار: دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۷ - ۹:۵۶ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز _  مرجع اخبار نظام مهندسی کشور، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت استقرار نظام BIM در مدیریت ساخت کشور عنوان کرد: وزارت راه و شهرسازی از این نظام در پروژه‌ های تولیدی خود بهره‌ خواهد برد تا زمینه برای انجام طرح ‌های پایلوت فراهم گردد.

لزوم تعریف پروژه‌ها در نظام BIM

لزوم تعریف پروژه‌ها در نظام BIM

لزوم تعریف پروژه‌ها در نظام  BIM

وی در چهارمین جلسه هم اندیشی تهیه نقشه راه سند استراتژیک مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) ضمن تشکر از اندیشمندان و فعالان حاضر در نشست، بر لزوم گرداوری مسیر دست یابی به نظام BIM تاکید کرد و افزود: ما بدنبال کامل کردن پازل تهیه نقش راه (BIM)هستیم تا بدانیم در این مسیر چه کارهایی باید صورت گیرد. لذا برگزاری این نشست ها به تصمیم ‌سازی و تصمیم‌ گیری در این باره کمک خواهد کرد. همه ما تلاش داریم تا نوری بر این مسیر بی افکنیم و قطعا از این گام ها بعنوان گام های تعیین کننده در تاریخ ساختمان ایران یاد خواهد شد.
وی به نبود متولی مشخص در حوزه BIM نیز اشاره کرد و گفت: باید مشخص گردد که متولی BIM در این کشور کیست؟ و تنها وزارت راه و شهرسازی نمی‌ تواند متولی BIM باشد، چراکه این موضوع فرابخشی است.
مظاهریان با اشاره به این موضوع که کشور انگلستان توانسته با BIM، ۲۰ درصد زمان و سی درصد انرژی را در فرآیند ساخت کاهش دهد، تصریح کرد: اهمیت BIM هنوز برای سطوح عالی تصمیمگیری در کشور مشخص نشده است. باید بتوانیم مزایای BIM را تبلیغ و ترویج کنیم. دراینصورت خود ارگانها و نهادها متقاضی متولی این حوزه خواهند شد.
معاون وزیر راه هم چنین به نحوه استقرار BIM در کشور پرداخت و تصریح کرد: با این دیدگاه که چون در این حوزه تازه وارد هستیم، باید از سطوح اولیه و ابتدایی شروع کنیم موافق نیستم. تجربیات توسعه در دنیا این گونه نیست که حتما یک فرآیند خطی طی گردد.این نظریات کلاسیک است. در حال حاضر ثابت شده که میتوان میان سطوح ابتدایی و پیشرفته پل زد و از ابتدا به سطوح عالی دست یافت.
مظاهریان خاطر نشان کرد: اگر سطوح بالا را هدف قرار ندهیم، انگیزه لازم برای حرکت فراهم نمیشود. البته نباید در این راه شتاب زده عمل کرد.
لزوم تشکیل کارگروه BIM
مظاهریان با اشاره به این که در مطالعات انجام شده، چند نقطه عطف برای استقرار BIM در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: نخستین نقطه عطف انجام طرح‌ ها و پروژه های پایلوت است. این طرحهای میدانی میتواند به ما بگویند در روند کلی چه اتفاقی خواهد افتاد و مشکل از کجاست.
معاون وزیر راه گفت: نیاز به شروع طرحهای پایلوتی زمان بر که ۲ یا ۳ سال طول بکشد نیست. خوشبختانه بسیاری از پروژه‌ها در حال حاضر آغاز شده و در حال انجام است. این پروژه ها میتوانند بعنوان پایلوت در نظر گرفته شود و تنها کافی است این کارها مستندسازی گردند.
وی پیشنهاد داد که از این پس گروهی از پروژه‌های دولتی با استفاده از نظام و کاربست BIM انجام شود و افزود: پیگیریهای لازم صورت خواهد گرفت تا نظام BIM در پروژه‌های دولتی مستقر شود. این کار هم بازار کار ایجاد میکند و هم پایلوت مورد نظر را برای ما فراهم خواهد کرد.
مظاهریان با اشاره بر لزوم مستندسازی پروژه‌های دولتی و انجام کار تحقیقاتی بر پایه آن‌ ها گفت: تلاش میکنیم تا یک ماه آینده تعدادی از پروژه های وزارت راه و شهرسازی بصورت پایلوت و در نظام BIM تعریف گردد و وزیرمحترم راه و شهرسازی نیز به موضوع BIM ابراز علاقه کرده اند.

لزوم تعریف پروژه‌ها در نظام BIM

در ادامه مظاهریان بر ضرورت ایجاد یک کارگروه مرتبط با BIM تاکید کرد و افزود: تمام ذی ‌نفعان این حوزه باید کنار هم جمع شوند و به تصمیم‌ سازی برای این کار بپردازند و لازم است تا نمایندگان رسمی همه ذی ‌نفعان در این کارگروه حضور داشته باشند. حضور نهادهایی چون جامعه مشاوران، نظام مهندسی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت و هم چنین سازمان استاندارد و معاون علمی ریاست جمهوری و وزارت آموزش علوم و نیز انجمنهای علمی دانشگاهی و نهادهای صنفی و حرفه ای و… در این کارگروه ضروری است.

زیرساخت ‌های حقوقی باید تقویت گردند
معاون وزیر راه به نقش دولت اشاره کرد و افزود: نقش دولت باید در این باره رگولاتوری باشد و در واقع نقش دولت در این کار اعظیم بوده و هر جا دولت مشکلات حقوقی و یا مشکلات دیگر را مشاهده کرد باید آن را رفع کند.
مظاهریان خاطر نشان کرد: پژوهشکده‌ های خوبی در دانشگاهها وجود دارد. لازم است این مراکز تقویت گردند و ارتباط بین آنها برقرار گردد. در اینصورت نیازی به ورود دولت وجود ندارد.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: ما به یک نهضت تولید مدارک پشتیبان نیاز داریم. تجربه های جهانی باید بوسیله هماهنگی در تولید محتوی و ترجمه در دسترس قرار بگیرند. مقالاتی که در جهان تولید میشوند، نمونه ‌ها و دستور عمل ‌ها باید بسرعت فهرست و ترجمه گردد.
مظاهریان سپس به مبحث کدهای ارتباطی پرداخت و یاد آور شد: در قضیه کدهای ارتباطی، نیاز به نقشه مدل داریم. لازم است بر مبنای مطالعات یک سیستم و استاندارد بین المللی را بپذیریم و کدها یکسان گردد.
وی در خاتمه، لزوم ایجاد زیرساخت ‌های حقوقی در حوزه BIM را مطرح کرد و افزود: در بحث مالکیت فکری و معنوی، باید بتوانیم راهکاری برای حمایت از ایده ها پیدا کنیم. هم چنین ما در امور قراردادها هم مشکل داریم. در قراردادها به حقوق طرفین توجه نمی گردد که باید این مسئله برطرف گردد در واقع با استقرار نظام BIM میتوان یک بازنگری کلی در تمام مسائل مربوط به صنعت ساختمان انجام داد.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

آزمون نظام مهندسی محاسبات عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۷ اردیبهشت ۹۷
1051 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0