مسائل کرج را نمیتوان بدون توجه به مسائل منطقه ای آن حل کرد مظاهریان

انتقاد معاون وزیر راه و شهرسازی از تربیت چهارصد و پنجاه هزار مهندس ساختمان مازاد

معاون آخوندی از وجود دو سیستم نظارتی مستقل در بخش ساخت و ساز شامل نظام فنی و اجرایی و نظام مهندسی ساختمان انتقاد کرد.

کد خبر: 961207010 تاریخ انتشار: دوشنبه ۷ اسفند ۹۶ - ۱۲:۲۱ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز-مرجع اخبار نظام مهندسی،معاون آخوندی از وجود دو سیستم نظارتی مستقل در بخش ساخت و ساز شامل نظام فنی و اجرایی و نظام مهندسی ساختمان انتقاد کرد.

انتقاد معاون وزیر راه و شهرسازی از تربیت چهارصد و پنجاه هزار مهندس

انتقاد معاون وزیر راه و شهرسازی از تربیت چهارصد و پنجاه هزار مهندس

انتقاد معاون وزیر راه و شهرسازی  از تربیت چهارصد و پنجاه هزار مهندس ساختمان مازاد

حامد مظاهریان در کنفرانس مدل سازی صنعت ساختمان (BIM) با اشاره به این که در قانون نظام مهندسی آمده است استانهایی که پنجاه مهندس دارند میتوانند نظام مهندسی تاسیس کنند و اگر نداشتند از استانهای همجوار بعنوان استان معین کمک بگیرند، افزود: این به این معناست که در بیست و دو سال پیش که این قانون گرداوری شد استانهایی داشتیم که در مجموع هفت رشته پذیرش شده در نظام مهندسی حتی پنجاه مهندس هم نداشتند ولی الان از آن سوی بام افتاده ایم. در حال حاضر برآورد میشود چهارصد و پنجاه هزار مهندس در بخش ساختمان تحصیل کرده باشند. آموزش عالی چگونه فکر میکرده است که این تعداد مهندس را تربیت کرده اند.
معاون آخوندی از وجود دو سیستم نظارتی مستقل در بخش ساخت و ساز شامل نظام فنی و اجرایی و نظام مهندسی ساختمان انتقاد کرد.
مظاهریان تصریح کرد: صنعتی سازی بعنوان مفهومی که میتواند مشکل ساختمان را حل کند از آن یاد میشود، حداقل ۲ بار برای صنعتی سازی ساختمان تلاش گردید و هر دو بار ناکام بود یکبار پیش از انقلاب بود که کارخانه های متعدد تولید مصالح پیش احداث گردید اما نتیجه این سرمایه گذاری عظیم رشد حدودا ۲ درصدی ساخت و ساز به سبک صنعتی بود. بیش تر ساختمانها در آن زمان از شوروی سابق وارد کشور میشد.
وی ادامه داد: یکبار دیگر هم در طرح مسکن مهر صنعتی سازی ساختمان مطرح شد که اعلام کردند بالاجبار باید بیست درصد ساختمانهای مسکن مهر به روش صنعتی ساخته شود، در نتیجه این مداخله مستقیم دولت در ساخت و ساز آن چیزی که مورد نظر بود اتفاق نیفتاد. ما هنوز در تعاریف صنعتی سازی مشکل داریم.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی با عنوان این که هیچیک از راه حلهایی که تا به حال برای نجات صنعت ساختمان مطرح شده به اندازه الگوسازی اطلاعات صنعت ساختمان (BIM) موفق نبوده است، یاد آور شد: در این طرح از ابتدایی ترین مرحله ساخت و ساز شامل برنامه ریزی و پروگرامینگ تا مستندسازی فعالیتهای ساخت و ساز، تحلیل و آنالیز ساختمانها، مدیریت پروژه، تعمیر و نگه داری ساختمان و حتی تخریب و نوسازی سازه در پروژه BIM دیده شده است.
مظاهریان اظهار داشت: ما در حوزه BIM در فاصله قابل جبرانی با کشورهای پیشرو در برنامه جهانی BIM قرار داریم بگونه ای که در آمریکا این طرح از ۲۰۰۳ شروع شد و در کشورهای مطرح BIM مثل فنلاند، سنگاپور و انگلیس که میتوانند الگوی مناسبی برای BIM باشند نیز در سالهای اخیر به این موضوع توجه شده است. اگر این فاصله جبران نگردد حتی در صنعت ساختمان جهانی هم دیده نخواهیم شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد: اگر بعنوان مثال بهترین درب و پنجره دنیا را تولید کنیم، اگر در BIM جهانی به ثبت نرسد امکان فروش محصول نخواهیم داشت، دیگر دوران تبلیغ با بیلبورد گذشته است اما اگر این تولیدات در BIM به ثبت برسد ممکن است سازنده ای در اروپا محصولات صنایع ساختمانی ما را سفارش دهد.
مظاهریان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره بوجود دو نظام کاملا متفاوت در بخش ساخت و ساز شامل نظام فنی و اجرایی بعنوان زیرمجموعه سازمان برنامه و بودجه و متولی ساخت و ساز دولتی و سازمان نظام مهندسی ساختمان بعنوان متولی ساخت و ساز خصوصی به مسیر خود به طور جداگانه ادامه می دهند ولی در برنامه ششم قرار است دو نظام فنی و اجرایی و نظام مهندسی به طور نظام مند و هماهنگ فعالیت کنند اما قرار نیست با یکدیگر ادغام شوند. بنابراین اگر در کشور زلزله یا سانحه ای رخ دهد نمی توانید کسی را بیابید که مسئولیت را آن بر عهده بگیرد.

انتقاد معاون وزیر راه و شهرسازی از تربیت چهارصد و پنجاه هزار مهندس

معاون وزیر راه و شهرسازی ابراز داشت: در سیستم مناقصات نیز چنین مشکلاتی را داریم چرا که سیستم مناقصه فعلی بر پایه قیمت استوار است نه کیفیت و هر شرکتی که قیمت ارزانتر بدهد اما کیفیت نداشته باشد برنده مناقصه اعلام میشود، پروژه ای که به علت ارائه قیمت غیرواقعی، به سرانجام نمیرسد. هیچکس هم جرات نمیکند این سیستم را به هم بزند چون دستگاهها متهم میشوند که زد و بندی داشته اند.
وی به پی گیری موضوع BIM در وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و افزود: سند استراتژیکی در وزارت خانه برای مبحث BIM طراحی کرده ایم که این سند قابل ارائه به ریاست جمهوری و دولت است. ضمن این که این سند یک سخن واحد برای بخش مسکن محسوب می گردد، این در حالیست که قریب به پنجاه درصد مهندسان و دانشجویان مهندسی بهیچ عنوان آشنایی با BIM (مدل سازی اطلاعات صنعت ساختمان) ندارند و هم چنین هفتاد و نه درصد شرکتهای ساختمانی هیچ اهمیتی به ارائه اطلاعات خود در BIM نمیدهند.

وی گفت: اگر یک مهندسی در ایران بگوید که من به بیست و دو مبحث مقررات صنعت ساختمان اشراف دارم هیچکس در دنیا به آن اهمیت نمیدهد، مباحث و مقررات ملی ساختمان دیگر در دنیا ارزشی ندارند، در بسیاری از کشورهای اروپایی مقررات ملی ساختمان، بمقررات واحد اروپا در بخش ساخت و ساز تبدیل شده است اما ما دور خود دیوار کشیده ایم که این اتفاق نمیتواند مشکل اشتغال در بخش مهندسی ما را حل کند.
مظاهریان، صنعت بیمه را یکی از حلقه های بزرگ گمشده صنعت ساختمان دانست و گفت: این صنعت (صنعت بیمه) نتوانسته خود را با رشد صنعت ساختمان منطبق کند.
مظاهریان ادامه داد: نظام مهندسی مثل یک سیستم کوپنی کار میکند که یک نفر همزمان ۸ پروژه ساخت و ساز دارد. در نتیجه کیک صنعت ساختمان محدود شده است.
به گفته وی، پروژه BIM یک دوره ۱۰ ساله را باید طی کند و در ۲ سال هیچ کاری نمیتوان انجام داد و هیچ رای برای کسی نمی آورد. در حال حاضر در ترکیه و قطر که بازار خوبی برای ساخت و ساز و مهندسی دارند تا زمانیکه به پروژه BIM مسلط نشویم نمیتوانیم مهندسان خود را برای کار به این کشورها اعزام کنیم.

منبع : خبرگزار مهر

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

سوالات آزمون نظام مهندسی عمران (محاسبات)

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۷ اسفند ۹۶
700 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0