پنهان شدن آقایان پشت شعار خام فروشی ریاست اسبق سازمان نظام مهندسی معدن

پنهان شدن آقایان پشت شعار خام فروشی

ریاست اسبق سازمان نظام مهندسی معدن بیان کرد: سازمان برنامه را منحل کردند که بخوبی برای کارها برنامه ریزی می ‌کرد اما این نهادی که امروز جایگزین سازمان برنامه شده، فقط سازمان تقسیم بودجه است. در حالی که اگر برنامه ریزی صورت گیرد به بانک هم دستور می‌ دهند به معدن‌کاران تسهیلات و وام بدهد.

کد خبر: 190831008 تاریخ انتشار: شنبه ۹ شهریور ۹۸ - ۱:۱۳ ب.ظ

​به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی کشور،ریاست اسبق سازمان نظام مهندسی معدن بیان کرد: سازمان برنامه را منحل کردند که بخوبی برای کارها برنامه ریزی می ‌کرد اما این نهادی که امروز جایگزین سازمان برنامه شده، فقط سازمان تقسیم بودجه است. در حالی که اگر برنامه ریزی صورت گیرد به بانک هم دستور می‌ دهند به معدن‌کاران تسهیلات و وام بدهد.

پنهان شدن آقایان پشت شعار خام فروشی

پنهان شدن آقایان پشت شعار خام فروشی

سازمان برنامه فقط سازمان  تقسیم بودجه است/ آقایان پشت شعار خام فروشی پنهان شده اند

بیژن پناهی زاده، معاون خانه صنعت و معدن ایران، استخراج و فروش مواد معدنی را به شکل اولیه دیدی عام و معمول به خام فروشی دانست و افزود: «استخراج به تنهایی مقوله های متفاوتی را شامل می گردد. در این میان باید برای مواد فلزی و غیر فلزی نیز تفکیک قائل شویم.»

پناهی زاده با عنوان این مطلب گفت: «از خام فروشی تعریف دقیقی وجود ندارد؛ عده ای بحث خام فروشی و جلوگیری از آن را مطرح میکنند اما به روند استخراج توجهی ندارند. از طرفی ماشین آلات داخلی با تجهیزات خارجی استخراج معدن متفاوت است.»

وی ادامه داد: «اگر خواستار جایگزین کردن معدن بجای صادرات نفتی هستیم، باید به تکنولوژی و ماشین آلات روز دسترسی پیدا کنیم. در سالهای گذشته درآمدهای افسانه ای در حوزه نفت کسب کردیم. لااقل پنج میلیارد دلار باید به واردات تکنولوژی روز معدن اختصاص میدادیم.»

پناهی زاده در پاسخ به این پرسش که چرا بخش خصوصی وارد این حوزه نشد، گفت: «مشکل اساسی معدن، نظام ناظر بر این بخش و حتی خود دولت است که منجر شده معدن طی چند سال گذشته بیش تر به سمت دولتی شدن پیش رود تا این که خصوصی باشد!»

*ما در پنج سال گذشته بازار دنیا را از دست داده ایم

وی با تاکید بر این که معادن باید به سمت خصوصی شدن پیش روند، گفت: «دولت بهترین پهنه های معدنی را در اختیار دارد و تکنولوژی روز را وارد میکند. پول در اختیار اینهاست و به هر قیمتی تجهیزات را وارد میکنند و هیچ حساب و کتابی هم ندارد ولی بخش خصوصی قدرت رقابت با این شرکتها را ندارد چرا که آنها عرصه را بر ما تنگ کرده اند.»

پناهی زاده با عنوان این که بخش خصوصی حتی قادر نیست به خارج پولی حواله کند که فیلتر هوای لودر یا زنجیر بولدوزر وارد کند، تصریح کرد: «ما در پنج سال گذشته بازار دنیا را از دست داده ایم و ترکیه جای ما را گرفته است.»

معاون خانه صنعت و معدن ایران افزود: «در دنیا سنگ تزئینی را به دلیل سنگین بودن از ساختمانها حذف کرده و مواد پلیمری جایگزین کردند که سنگ را به هر شکلی مشابه سازی میکند. لذا تا چند سال آینده بازار سنگ تزئینی را نیز از دست میدهیم.»

پناهی زاده اظهار داشت: «عده ای با این کارها نه به نظام و نه به دولت کمک میکنند، بلکه خودشان به قسمتی از وارت خزانه داری امریکا تبدیل شدند تا گرانی گاهها را شناسایی و مشخص کنند کجاها باید تحریم گردد!»

وی با عنوان این که دولت باید پای خود را از حوزه اقتصاد کنار بکشد، گفت: «افرادی هستند که کوچکترین مبادی ورود ارز را مسدود میکنند. امیدوار هستیم ناخواسته باشد و تا اینجا که به معدن ضربه زدند، از این پس جبران کرده و مشکلات را حل کنند.»

* سازمان برنامه فقط سازمان تقسیم بودجه است

مهرداد کوهی، عضو اتاق بازرگانی عنوان کرد: «دولت با شعار خام فروشی در حق معدن ظلم میکند؛ خام فروشی و تحمیل آن به بخش معدن از نظر بنده آدرس غلط دادن است.»

کوهی ادامه داد: «ما تمام تجهیزات و دانش فراوری را در دست داریم که اتفاقا روی مواد معدنی اعمال میشود. اما آیا آقایان سعی دارند معدن کاری که وسط بیابان مشغول است را مجبور کنند تا انتهای زنجیره ارزش روی این مواد فراوری انجام دهد؟!»

وی افزود: «ما معدن کاران وظیفه خود را تا این جا انجام داده ایم؛ اما اگر میخواهند تا انتهای زنجیره ارزش پیش رویم، باید کمپانیهای بزرگی ایجاد گردد که همه این زنجیره را در دل خود داشته باشد.»

کوهی ادامه داد: «آقایان چرا به نفت خام و فروش آن بی توجه هستند؟ همین کشتی که دو میلیون و صد هزار بشکه نفت خام حمل میکرد بسوی کدام مقصد در حرکت بود؟! این کشتی میرفت در کشوری دیگر اشتغال ایجاد کند؟ چرا در کشور خودمان این کار را نکنیم! به عقیده بنده آقایان پشت این شعار –خام فروشی- مخفی شده اند و ما را با عنوان خام فروشی تحت فشار میگذارند!»

وی گفت: «تعریف خام فروشی چیز دیگری است. هر تغییری در حوزه سنگ معدنی ایجاد گردد، دیگر خام نیست. بنابراین دولت میگوید سنگ آهن صادر نکنید. میگوییم چشم ولی چرا خود دولت سنگ آهن ما را نمیخرد؟!»

کوهی ادامه داد: «اقتصاد علم شعار و اشتغال نیست؛ بلکه مبتنی بر تولید ثروت است؛ اشکال کار این جاست که بیست و پنج میلیون تن آهن و فولاد تولید میکنیم اما نمیتوانیم به تنهایی یک ماشین لباسشویی بسازیم. این چیزی نیست که بخش دولتی دنبال آن برود. برای بخش خصوصی باید نیروی متخصص تربیت شود.»

وی تصریح کرد: «ما با کار معدنی توسعه را به مناطق توسعه نیافته میبریم. از مهاجرت روستاییان به شهرها جلوگیری و ثروت را در میان روستاییان و مردم محروم تقسیم میکنیم. دولت باید اینها را هم در نظر بگیرد؛ دولت واقعا ما را تحت فشار قرار میدهد و به ما زور میگوید.»

وی گفت: «سازمان برنامه را منحل کردند که بخوبی برای کارها برنامه ریزی میکرد اما این نهادی که امروز جایگزین سازمان برنامه شده، فقط سازمان تقسیم بودجه است. در حالی‌که اگر برنامه ریزی صورت گیرد به بانک هم دستور میدهند به معدن‌کاران تسهیلات و وام بدهد.»

رئیس سابق سازمان نظام مهندسی معدن تصریح کرد: «ما در بخش معدن تا انتهای زنجیره ارزش پیش رفته ایم. ماده اولیه ای تولید کردیم و در اختیار یکی از شرکتهای شیشه گذاشتیم. اینها شیشه ای ساختند که نود و پنج درصد عبور نور دارد و شاید دو سه کشور قادر به تولید این شیشه هستند. نمیخواهیم از ما تشکر کنند. ما این شیشه را تولید کردیم؛ سود آن را هم گرفتیم. ما منتظر هستیم برنامه ریزی به کمک ما بیاید.»

*شرکتهای بیمه و مالیات بدون توجه به تحریمها، از معدن‌کاران پول میگیرند

حسن حسینقلی، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان سرب و روی با عنوان این که توان پرهیز از خام فروشی وجود ندارد چون در چهل سال گذشته چاره ای برای این کار نیندیشیده ایم، بیان داشت: «ما همواره اعتراض داشتیم که لیست ممنوعیت صادرات مواد خام، اصلا به مواد خام اشاره نداره؛ این درحالی است که ماده خام بعد از استخراج نباید تغییری در شکل فیزیکی، شیمیایی و ماهیت و شکل آن ایجاد گردد و به همان شکل برای فراوری به واحد تولیدی صادر یا واگذار گردد.»

حسینقلی افزود: «وقتی عیار یک ماده معدنی بالا میرود، یعنی دیگر بصورت ماده خام نیست. در نشست ها، بارها این استدلال را آورده ایم اما باز هم شورای اقتصاد سنگ آهن دانه بندی شده را جز مواد خام محاسبه کرد. بنده اعتراض کردم که شاید کنسانتره را نیز جز ماده خام حساب کنید! ما میلیاردها تومان صرف این مواد میکنیم تا به کنسانتره تبدیل گردد در حالی‌که امروز کنسانتره سرب و روی جز مواد خام محسوب می گردد.»

وی ادامه داد: «باید بپذیریم تعریف ماده خامی که آقایان لیست کرده و [از صادرات آن ممانعت میکنند] با تعریف قانون از ماده خام متفاوت است؛ لذا ماده معدنی دانه بندی شده، ماده خام نیست؛ حال اگر آقایان میپسندند که این ماده تبدیل به فولاد و صادر گردد، خیلی هم خوب است. بخش خصوصی هم موافق است. ولی با کدام پول؟! واحد تولیدی به نقدینگی نیاز دارد در حالیکه پول دست بانکهاست که به ما وام نمیدهند.»

حسینقلی ادامه داد: «بنده به عنوان صاحب معدن نیازمند تکنسین هستم نه مهندس! اما مجبور هستم یک فارغ التحصیل فوق لیسانس را بالای سر چند کارگر بگذارم. چون سیستم آموزشی برای تولید و اشتغال و صادرات نیروی انسانی تربیت نمیکند. از طرفی بیمه و مالیات و دارایی هم‌چنان پول میگیرند و اصلا کاری ندارند که ما امروز در شرایط تحریم به سر میبریم. دیگری عوارض و ارزش افزوده دریافت میکند اما معدن‌کاران چک هفت ماهه از فروش محصولات در دست دارند که باید همه این مبالغ را به سرعت تسویه حساب کنند!»

وی تصریح کرد: «در قانون معدن تصریح شده اگر کسی مزاحم کار شود، قوه قضا باید با آن برخورد کند. اما هیچ‌کس از معدن‌کاران حمایت نمیکند. دولت دقیق دنبال عوارض گرفتن از معدن است. این عوارض باید در زیر ساخت و توسعه صادرات خرج گردد، اما صرف خزانه شده و برای مقاصد دیگر هزینه میکنند.»

وی گفت: «تا وقتی مسئولان، صداوسیما و مطبوعات بدون در نظر گرفتن واقعیتها شعار پرهیز از خام فروشی میدهند، نتیجه همین میشود. در بخش سرب و روی تا چند سال گذشته یک کیلو روی تولید نکردیم و حتی یک شرکت دولتی در این بخش فعال نیست. چون بستر را آماده کردند؛ مواد معدنی را صادر کردند و تازه دولت از سال نود و هفت اعلام کرده صادرات شمس سرب و روی ممنوع است. در حالی‌که ما چند برابر مصرف داخل تولید میکنیم که باید صادر گردد!»

پنهان شدن آقایان پشت شعار خام فروشی

*صادرات غیرنفتی تا نود و پنج درصد از مواد خام است

هم‌چنین سیدمرتضی افقه، اقتصاددان صادرات متکی به مواد خام معدنی را شاخصه ای در کشورهای توسعه نیافته عنوان کرد و گفت: «بعد از انقلاب همواره میگفتیم رژیم گذشته ارزش افزوده را به مواد خام و انتقال آن به خرج وابسته کرده و همواره شعار صادرات غیر نفتی سر دادیم که تا امروز ما را به خطا برده است.»

افقه افزود: «حدود چهل میلیارد دلار صادرات غیر نفتی تا امروز بالاترین آمار بوده که تا نود و پنج درصد به مواد خام مربوط میشود؛ این مسئله البته انتقاد به بخش خصوصی نیست. بخش خصوصی و نیروهای زبده تا به حال ثابت کرده اند از توان لازم برخوردار هستند.»

وی با عنوان این که هیچ همتی برای رهانیدن اقتصاد از نفت در کشور وجود نداشته، تصریح کرد: «حتی مواد غیر نفتی صادر شده هم به ارز نفتی وابسته هستند؛ بنابراین اگر کشور قصد استقلال دارد، باید محصولاتی تولید گردد که محصول فکر و اندیشه و ابداع باشد که فاصله زیادی با مواد خام دارد.»

وی با انتقاد از نبود بسته بندی مناسب برای صادرات محصولات خام گفت: «هیچ کشوری در کره زمین پیدا نمی شود که توسعه خواه باشد ولی بدون وجود دولت ها پیشرفت کرده باشد!»

این استاد دانشگاه گفت: «بخش خصوصی اما در سیستم ناکارای دولتی، ناکارآمد میشود؛ بنابراین حاکمیت باید توسعه خواه باشد و به معیشت و اقتصاد مردم اهمیت دهد.»

افقه با عنوان این که به تولید کننده اجازه ندادیم فکر و اندیشه تولید کند، گفت: «تولید در ایران اولویت اول نیست و تولید کننده تشویق نمیشود؛ بلکه تنبیه هم میشود.»

منبع: خبرگزاری فارس

مشاهده منابع آزمون نظام مهندسی

دانلود رایگان جزوه آزمون نظام مهندسی عمران

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۹ شهریور ۹۸
617 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0