تلاش مجلس برای اصلاح رویه‌ های فسادزا در سازمان نظام مهندسی تلاش مجلس برای اصلاح رویه‌ های فسادزا در سازمان نظام مهندسی

تلاش مجلس برای اصلاح رویه‌ های فسادزا در سازمان نظام مهندسی

تلاش مجلس برای اصلاح رویه‌ های فسادزا در سازمان نظام مهندسی ، صورت گرفت. قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین 2 وظیفه اصلی نمایندگان مجلس است

کد خبر: 000706006 تاریخ انتشار: سه شنبه ۶ مهر ۰۰ - ۶:۱۲ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری مهندسین نیوز – مرجع اخبار نظام مهندسی، تلاش مجلس برای اصلاح رویه‌ های فسادزا در سازمان نظام مهندسی ، صورت گرفت. قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین ۲ وظیفه اصلی نمایندگان مجلس است

تلاش مجلس برای اصلاح رویه‌ های فسادزا در سازمان نظام مهندسی

تلاش مجلس برای اصلاح رویه‌ های فسادزا در سازمان نظام مهندسی
کمیسیون عمران مجلس در سه ماهه نخست اجلاسیه دوم از حوزه تقنین و نظارت به موضوعات بسیار مهمی ورود کرد که تصویب طرح اصلاح ماده صد قانون شهرداری ‌ها و بررسی طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از مهم ‌ترین اقدامات تقنینی این کمیسیون بوده است.
با توجه به اینکه قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قوانین ۲ وظیفه اصلی نمایندگان مجلس است، اعضای کمیسیون عمران در سه ماه نخست اجلاسیه دوم مجلس یازدهم، بررسی موضوعات روز و اساسی مردم در کنار طرحها و لوایح مهم را در دستور کار قرار داده و از ابزارهای نظارتی مجلس برای کاهش مشکلات مردم استفاده کردند. در همین راستا چهل و شش جلسه از تاریخ هفتم خرداد ماه تا سوم شهریور ماه در کمیسیون عمران مجلس برگزار گردید.
مهم ‌ترین نشست ‌های کمیسیون عمران مجلس برای حل مشکلات عمرانی کشور
در ۳ ماه ابتدایی سال دوم مجلس، کمیسیون عمران بررسی مشکلات مرز تمرچین را با حضور معاونان وزارت خانه‌های راه و شهرسازی، اموراقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی (امور اراضی) و وزارت کشور، توسعه و احداث بیمارستان‌های کشور توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) و ضمن استماع گزارش معاون وزیر راه و شهرسازی در مورد مسکن حمایتی بررسی مشکلات اجاره مسکن درکشور را در دستور کار قرار داده است.
هم‌چنین رسیدگی به طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) و حرم مطهرحضرت معصومه (س) و بررسی مشکلات شرکتهای هواپیمایی و بازنشستگان شرکت هما، تعاونی‌های مسکن در دامنه البرز و حریم شهر تهران، مشکلات مربوط به دریاچه ارومیه، بررسی اعتبارات قیر در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و نحوه توزیع آن، هم‌چنین گسترش پهنه فرونشست تهران و پایش فعالیت گسل‌های اطراف تهران و نیز بررسی علل افزایش نرخ مصالح ساختمانی به خصوص سیمان و فولاد در دستور کار کمیسیون عمران قرار داشت؛ از طرفی با توجه به بروز حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران و سرباز معلم‌ها در پنجم تیر ماه سال جاری؛ از مسئولان مربوطه دعوت شد تا در خصوص این حادثه ناگوار توضیحات خود را ارائه کنند.
مهندسان مجلس یازدهم در طول ۳ ماه گذشته وزیر راه و شهرسازی را بمنظور پاسخگویی به سوال بیست و پنج نفر از نمایندگان به کمیسیون عمران فراخوانده و رئیس بنیاد مسکن را نیز به جهت ارائه گزارش در مورد آخرین وضعیت اجرای طرح هادی و روستاهای کشور به مجلس دعوت کردند. هم‌چنین در جریان بررسی برنامه ‌های وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، جلسات مفصل و کاملی با تمامی وزرا به ویژه وزرای راه و شهرسازی، نیرو و کشور که به لحاظ حیطه اختیارات مستقیماًبا کمیسیون عمران در ارتباط هستند، برگزار و برنامه‌ های آنها مورد بررسی قرار دادند..
اقدامات کمیسیون عمران مجلس در ۳ ماه نخست اجلاسیه دوم
بررسی ۳ طرح در کمیسیون عمران از جمله اقدامات تقنینی این کمیسیون در سه ماهه اول سال دوم مجلس بود که مشروح این ۳ طرح به شرح ذیل است؛
*طرح اصلاح ماده ۱۰۰ شهرداری ‌ها یکی از طرح‌های اصلی کمیسیون عمران بوده که با هدف کاهش رویه فسادزا در شهرداری ‌ها و جلوگیری از بروز تخلف در ساخت و ساز‌ها مورد بررسی قرار گرفت و پس از تصویب آن در کمیسیون به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.
*طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و تشکیل ۲ وزارت‌خانه حمل و نقل و وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین در تاریخ پنجم مرداد ماه ۱۴۰۰ در صحن علنی اعلام وصول شد، این طرح بمنظور افزایش تمرکز دولت برای اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن و ساخت سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی و جبران عقب ماندگی کشور در حوزه ساخت مسکن و ساماندهی این بازار پرتلاطم توسط تعدادی از نمایندگان ارائه گردید؛ موافقان تفکیک وزارت‌خانه راه و شهرسازی معتقد بودند گستردگی معاونت‌های این وزارت‌خانه مانع رسیدگی مطلوب به هر یک از حوزه های حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی، شهرسازی و تولید مسکن می‌ شود. این طرح در جلسه روز ۲۴ مرداد ماه در دستور کار صحن علنی قرار گرفت و نمایندگان مجلس با ۱۰۴ رأی موافق، ۱۲۷ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در صحن ،با کلیات این طرح مخالفت کردند.
*طرح اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان از جمله طرح‌ های بسیار مهم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی است که حدود سی سال از تصویب آن گذشته و هم اکنون به علت افزایش مشکلات و نارضایتی های مردم از عملکرد سازمان نظام مهندسی و با هدف اصلاح برخی رویه های غلط و فساد زا در سازمان نظام مهندسی و افزایش نظارت بر عملکرد این مجموعه و ناظران، بعد از بررسی ‌های کارشناسی در کمیته نظام مهندسی کمیسیون عمران به صحن کمیسیون آمده و نمایندگان در حال بررسی جزئیات آن هستند.

بررسی مواد ارجاعی طرح جهش تولید و تأمین مسکن اعاده شده از شورای نگهبان؛ طرح جهش تولید و تامین مسکن یکی از طرح ‌های مهم کمیسیون عمران در جهت ساماندهی بازار مسکن بود، بی تردید این طرح از مترقی ترین طرح‌ های مسکن سازی پس از انقلاب اسلامی بوده که دولت را مکلف به تولید و عرضه سالانه ۱ میلیون واحد مسکونی می ‌کند و اجرای دقیق آن ضمن جبران عقب ماندگی کشور درحوزه مسکن، انقلابی در حوزه مسکن سازی و ساماندهی این بازار بشمار خواهد آمد. این طرح در تاریخ ششم شهریور ماه ۱۴۰۰ توسط شورای نگهبان تایید و به قانون تبدیل گردید.
در خواست تحقیق و تفحص و اعمال ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس (برای ارجاع به قوه قضائیه)
در جلسات ۳ ماه اخیر کمیسیون عمران درخواست انجام تحقیق و تفحص آب و فاضلاب خوزستان در اجرای ماده ۲۱۲ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اعمال ماده ۲۳۴ آقای مختار نماینده محترم آبادان در مورد تخلفات اراضی شهری در منطقه آزاد اروند و درخواست ماده ۲۳۴ جناب آقای اردشیر مطهری نماینده محترم گرمسار در مورد ستاد بحران استان سمنان نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
اقدامات نظارتی کمیسیون عمران مجلس
*سفر هیأتی از کمیسیون عمران به استان ایلام به همراه رئیس مجلس
*بازدید از کلیسای مارگورگیس جهت تعمیرات و طرح بازآفرینی
*بازدید از مرکز پدافند هوایی
*سفر هیاتی از کمیسیون به استان هرمزگان – بستک جهت بررسی راههای مواصلاتی و بررسی آب آشامیدنی
*بازدید رئیس کمیسیون عمران از مناطق بافت فرسوده شهر مشهد مقدس
مهم‌ترین نشست کمیسیون عمران مجلس
با توجه به وجود افزایش بی ضابطه قیمت مسکن به ویژه در حوزه رهن و اجاره و هم‌چنین قیمت مصالح ساختمانی کمیسیون عمران با جدیت به این موضوعات ورود کرده و ضمن ارائه طرح‌ و برنامه برای کنترل این وضعیت نابسامان، نشست ‌های متعددی با مسئولان ذی ‌ربط برگزار کرد که بی تردید تاثیر بر کاهش قیمت مصالح ساختمانی و اجرای دقیق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران و حمایت از آنها با تعیین سقف اجاره بها داشته است.
منبع: شفقنا

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۶ مهر ۰۰
408 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0