سازمان نظام مهندسی ساختمان

سازمان نظام مهندسی ساختمان در سالی که گذشت

سازمان نظام مهندسی ساختمان در جایگاه یک سازمان حرفه‌ای و مردم‌نهاد، همواره به دنبال آن است که به‌عنوان ماموریت ذاتی خود اقدامات تاثیرگذاری در ارتقای دانش فنی مهندسان و ترویج مقررات ملی انجام دهد.

کد خبر: 9978 تاریخ انتشار: سه شنبه ۸ فروردین ۹۶ - ۱۱:۰۹ ق.ظ

به گزارش اخبار نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)،در سال جاری این سازمان همانند سال‌های قبل اقدامات متعددی را برای حرکت در راستای وظایف تعریف‌شده خود انجام داد و بسیاری از سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در استان‌های مختلف با انتخاب هیئت‌مدیره‌های متخصص و صاحب صلاحیت به دنبال آن بوده‌اند که جایگاه حرفه‌ای این سازمان را ارتقا دهند.سازمان نظام مهندسی ساختمان در سالی که گذشت

سازمان نظام مهندسی ساختمان در سالی که گذشت

سازمان نظام مهندسی ساختمان در سالی که گذشت

سازمان نظام مهندسی ساختمان در سالی که گذشت

براساس بررسی گزارش‌های منتشرشده، سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها طی دو دهه اخیر همواره به دنبال آن بوده‌اند که در جهت تثبیت جایگاه حرفه‌ای خود اقدامات اساسی انجام دهند و بررسی‌ها حاکی از آن است که شاخص‌ترین فعالیت‌های این سازمان در طی دوران حیاتش، مواردی نظیر توجه به ضرورت‌هاي توسعه فرهنگ مهندسي در جامعه، کنترل استاندارد مصالح ساختمانی، نظارت مهندسان ناظر بر ساخت‌وسازها، عقد تفاهم‌نامه‌های پژوهشی، خدماتی و مدیریتی، توسعه اشتغال مهندسان، پیگیری روند صدور شناسنامه فنی ساختمان و اجرایی کردن قانون بکارگیری مجریان ذی‌صلاح، عملیاتی کردن سیستم ارجاع کار نظارت در استان‌ها و تدوین و تبیین راهبردهای عملی سازمان نظام مهندسی ساختمان بوده است. مجتمع اطلاع‌رسانی «ساختمان» شاخص‌ترین فعالیت‌های اثرگذار این سازمان طی سال جاری را مورد بررسی قرار داده که اهم آن شامل موارد ذیل است:

مقاومت در برابر تضعیف جایگاه نظام مهندسی

در سال جاری وزارتخانه راه و شهرسازی با پیگیری روند تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه بازنگری مبحث دوم مقررات ملی ساختمان که بعدا به آیین‌نامه کنترل ساختمان نامیده شد، باعث شد تا بسیاری از اعضای جامعه مهندسی از سراسرکشور مواضع خود را در برابر آن عنوان کنند. بسیاری از مهندسان هم‌صدا با یکدیگر تصویب این آیین‌نامه را از این لحاظ که منافع مهندسان را تهدید می‌کند، مخاطره‌آمیز توصیف کردند و درباره آن موضع‌گیری کردند و نامه‌های متعددی را برای مقامات مسئول در دولت و مجلس ارسال کردند.

چیکده و حرف اصلی مهندسان در برابر تصویب این آیین‌نامه آن بود که آنها می‌پنداشتند، این آیین‌نامه باعث خواهد شد که سازمان نظام مهندسی تضعیف شود. درباره این ادعا ادله‌های بسیاری مطرح شد. به عنوان مثال در بخشی از نامه‌های متعددی که مهندسان به مسئولان ارسال کرده بودند، آمده بود: «به موجب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ مجلس محترم شورای اسلامی، سازمان نظام مهندسی ساختمان تنها سازمانی است که در صنعت ساختمان جایگاه قانونی داشته و نقش مهمی در توسعه ملی ایفا می‏کند. در دو دهه اخیر تنها همین سازمان است که در ترویج و اجرای مقررات ملی ساختمان در سراسر کشور توفیقات چشمگیری حاصل کرده است و البته در تهران با پیچیدگی‏های مخصوص به خود همراه بوده که دور از انتظار نیست. در این متن، به نقش سازمان نظام مهندسی ساختمان، به عنوان سازمانی نسبتاً موفق در ترویج و اجرای مقررات ملی ساختمان توجه نشده است که زیانی ملی تلقی می‏شود.»

به هر روی، از قرار معلوم پیگیری‌ها، اهتمام و مقاومت مهندسان در برابر بندهایی از آیین‌نامه که به گفته آنها جایگاه سازمان را تضعیف می‌کند، بالاخره جواب داد و دولت تصمیم گرفت تا درنهایت با حذف مواد مربوطه، رضایت مهندسان را جلب کند که به گفته بسیاری این امر موفقیت بزرگی برای جامعه مهندسی تلقی می شود.

پیگیری مجدانه اجرای مجری ذی‌صلاح

در سال جاری سازمان‌نظام مهندسی‌های سراسر کشور به‌منظور نهادینه‌کردن اجرای قانون مجری ذی‌صلاح، رایزنی‌های مختلفی را با سازمان‌های مرتبط با ساخت‌وساز نظیر اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها، استانداری‌ها، شهرداری‌ها و شورای شهر انجام دادند که این پیگیری‌ها به استناد اظهارات روسای نظام مهندسی، در بسیاری از موارد کارساز بوده است. با توجه به اینکه در بسیاری از موارد روش‌های ساخت‌وساز در پایتخت به‌‌عنوان یک الگو بر سایر روش‌های ساخت‌وساز تاثیرگذار است، بدون‌شک پیگیری مجری ذی‌صلاح در این استان از نقش مهمتری در قیاس با سایر استان‌ها و کلان‌شهرها برخوردار است.

در سال جاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته در مورد مجری ذی‌صلاح با شهرداری منعقد کرده بود، رایزنی‌ها و پیگیری‌های زیاد و مصرانه‌ای را برای الزام شهرداری به رعایت این تفاهم‌نامه کرد. متاسفانه اما شهرداری تهران با دلیل‌تراشی‌های متعددی نظیر احتمال صوری‌کاری، کم بودن مهندسان صاحب صلاحیت و… زیر بار اجرای این تفاهم نامه نرفت و از این رهگذر جامعه مهندسان با برپایی تجمعات متعدد نسسبت به احقاق حق خود در این زمینه اقدام کردند.

امکان توقف پروژه‌های فاقد مجری ذی‌صلاح از سوی مهندس ناظر

درنهایت رئیس جدید سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران در سال جاری به سهم خود در راستای فراهم کردن زمینه‌ها برای اجرای مجری ذی‌صلاح گام برداشت و با صدور ابلاغیه‌ای به مهندسان ناظر دستور داد تا ساخت‌وسازهای پایتخت را از هر نوع بساز‌و‌بفروشی بدون‌ضابطه پاکسازی کنند. درواقع این سازمان با صدور این ابلاغیه به مهندسان ناظر ماموریت داد تا با «جلوگیری از شروع به کار» و «توقف ساخت‌و‌سازهایی که در آنها از سازنده ذی‌صلاح استفاده نمی‌شود»، طرح ممنوعیت بسازوبفروشی را برای اولین بار در پایتخت عملیاتی کنند. به باور ناظران این ابلاغیه شامل چهاربند «عدم صدور برگه شروع عملیات ساختمانی تا زمان حضور و معرفی سازنده صاحب صلاحیت و برخوردار از پروانه اشتغال به کار مهندسی از وزارت راه‌وشهرسازی»،«توقف پروژه‌هایی که بدون به‌کارگیری مجری ذی‌صلاح در دست ساخت قرار دارد»، «کنترل دقیق فرآیند حضور تمام‌وقت و منظم مجری ذی‌صلاح در کارگاه ساختمانی» بوده است و به باور ناظران در این ابلاغیه همچنین به مهندسان ناظر اطمینان داده شده است. سازمان نظام مهندسی به هیچ شکایتی از سوی بسازو‌بفروش‌های متخلف درباره مهندسان ناظر برای اجرای ماموریت‌های محول شده به ناظران، رسیدگی نخواهد کرد.

برگزاری اجلاس کیش

در سال جاری از برگزاری هفتمین دوره انتخابات شورای مرکزی نظام مهندسی نیز می‌توان به عنوان یکی از رویدادهای مهم نظام مهندسی یاد کرد. هفتمین دوره انتخابات شواری مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان تیرماه سال جاری در حالی در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار شد که در این جلسه که از ساعت ۱۸ تا ۲۳ شنبه شب به طول انجامید.

علی بنیادی‌نژاد، رئیس هیات اجرایی برگزاری انتخابات به تشریح نحوه رای‌گیری الکترونیکی پرداخت و پس از آن هیات اجرائی رای خود را به صندوق انداختند. پیش از رای‌گیری، ۱۰۱تن از نامزدهای این دوره از انتخابات به معرفی و ارائه برنامه‌های خود پرداختند. براساس قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، هیات عمومی ۶۴ نفر از این افراد را که حائز بالاترین آرا باشند، به وزیر راه‌وشهرسازی معرفی می‌کردند که درنهایت از بین آنها، ۳۲ نفر (۲۵ نفر اصلی و هفت نفر علی‌البدل) به‌عنوان اعضای هفتمین شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان انتخاب شدند.

منتخبان نهایی شورای مرکزی هفتمین دوره انتخابات نظام‌‌مهندسی

بدین ترتیب پس از برگزاری اجلاس کیش، عباس آخوندی ۳۲ نفر از اعضای اصلی و علی‌البدل هفتمین دوره انتخابات نظام‌مهندسی ساختمان را به تفکیک هفت رشته عمران، نقشه‌برداری، ترافیک، تاسیسات‌برقی، تاسیسات مکانیکی، معماری و شهرسازی منصوب کرد. اسامی اعضای اصلی و علی‌البدل به تفکیک رشته‌های عمران، نقشه‌برداری، ترافیک، تاسیسات‌برقی، تاسیسات مکانیکی، معماری و شهرسازی به شرح زیر است:

رشته عمران: حبیب‌الله بی‌طرف از استان تهران عضو اصلی، علیرضا مجربی‌کرمانی از استان البرز عضو اصلی، مجید اسماعیلیان از استان کرمان عضو اصلی، فرج‌الله رجبی از استان فارس عضو اصلی، شهرام کوسه‌غراوی از استان گلستان عضو اصلی، حسن مجتبی‌زاده از استان زنجان عضو اصلی، علی‌اکبر رمضانی از استان خراسان‌شمالی عضو اصلی، محمدرضا جواهری‌تفتی از استان یزد عضو اصلی، تورج نائیج‌پور از استان مازندران عضو اصلی، احمد خرم از استان تهران عضو اصلی، امین مقومی از استان قم عضو علی‌البدل به عنوان اعضای شورای مرکزی در هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی در رشته عمران انتخاب شدند.

علاوه بر این در رشته نقشه‌برداری؛ علی طوماری از استان آذربایجان‌شرقی به‌عنوان عضو اصلی و احمد اسدی از استان خراسان‌رضوی به‌عنوان عضو علی‌البدل در هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان انتخاب شدند.

در رشته ترافیک هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان نیز جمال قناعت از استان کردستان عضو اصلی و علی مبصر از استان گیلان به‌عنوان عضو علی‌البدل انتخاب شدند. در رشته تاسیسات‌برقی؛ مجید جی‌افرام از استان لرستان به‌عنوان عضو اصلی، عبدالله امرالهی از استان آذربایجان‌غربی عضو اصلی، مهدی شایان از استان سیستان و بلوچستان عضو اصلی و سیدمحمد هاشمی از استان تهران به‌عنوان عضو علی‌البدل رشته تاسیسات‌برقی هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان هستند.

همچنین در رشته تاسیسات مکانیکی؛ محمد مصطفوی از استان مرکزی عضو اصلی، احمدرضا طاهری‌اصل از استان اصفهان عضو اصلی، رضا کرانی از استان کرمانشاه عضو اصلی، سیف‌الله علی‌نیا از استان مازندران عضو علی‌البدل هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی منصوب شدند.

در رشته معماری؛ منصور بهادری از استان ایلام عضو اصلی، جواد جوان‌مجیدی از استان اردبیل عضو اصلی، طاهره نصر از استان فارس عضو اصلی، امیرمحسن نیکزاد از استان سمنان عضو اصلی، غلامحسن اله‌دادی از استان مرکزی عضو اصلی، امیر سلیمی از استان همدان عضو اصلی، الهه رادمهر از استان تهران عضو علی‌البدل رشته معماری به عنوان اعضای اصلی و علی‌البدل هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی ساختمان منصوب شدند.

معرفی ۳ عضو شورای مرکزی برای تصدی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

در سال جاری عباس آخوندي از معرفی ۳ عضو شورای مرکزی برای تصدی ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به رئیس‌جمهوری خبر داد. وزیر راه در حاشیه نشست اعضای شورای مرکزی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان دوره‌های ششم و هفتم که با هدف معرفی سه نفر از اعضای انتخاب شده به رئیس‌جمهوری برای انتخاب و تصدی ریاست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان کشور انجام شد، در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: امروز مراسم پایانی ششمین دوره و آغاز به کار هفتمین دوره شورای مرکزی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان کشور را داشتیم.

وزیر راه و شهرسازی در بیان فعالیت و آغاز به کار دوره‌های جدید سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان گفت: از میان ۶۴ نفری که توسط هیات مدیره‌ها در مجمع عمومی انتخاب شدند، ۳۲ نفر را بر اساس مسئولیت قانونی که در اختیار وزیر راه و شهرسازی است، انتخاب کردم که ۲۵نفر از آنها عضو اصلی و هفت نفر عضو علی‌البدل هستند. عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه احکام اعضا برای شروع به کار ابلاغ شده است، از معرفی سه نفر از اعضا به رئیس‌جمهوری برای تصدی‌ ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برای انتخاب نهایی خبر داد. آخوندی همچنین تاکید کرد: سه محور اصلی برای فعاليت اعضای هفتمین دوره سازمان‌های نظام‌مهندسی ساختمان کشور که شامل انضباط‌شهری، کنترل ساختمان با رعایت مقررات‌ملی ساختمان و مقررات شهرسازی و همچنین بحث مسئولیت و اختیاران مهندسان است، باید مورد توجه حرفه‌مندان و جامعه مهندسی کشور قرار گیرد.

انتصاب رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان

پس از عبور از مراحل اداری انتخاب ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و مشارکت جامعه مهندسان در این مسیر، درنهایت طی حکمی از سوی رییس‌جمهوری، فرج الله رجبی، عضو کمیسیون عمران مجلس برای یک دوره سه‌ساله به عنوان رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور منصوب و جایگزین اکبر ترکان شد.

حسن روحانی به پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و در حکمی فرج‌الله رجبی را برای یک دوره سه‌ساله به عنوان رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان منصوب کرد. در متن رییس جمهوری خطاب به فرجی آمده است؛ «در اجرای ماده (۲۲) قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴٫۱۲٫۲۲ مجلس شورای اسلامی و ماده (۱۱۵) آیین‌نامه اجرایی آن قانون مصوب ۱۳۷۵٫۱۱٫۱۷ هیئت وزیران، با عنایت به تعهد و تجربیات ارزنده جناب عالی و بنا به پیشنهاد وزیر محترم راه و شهرسازی، به موجب این حکم به مدت سه سال به عنوان «رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان» منصوب می‌شوید. توفیق شما را در انجام وظایف محوله با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند متعال مسئلت می‌نمایم.»

منبع: سازه نیوز

 

 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۸ فروردین ۹۶
1087 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0