در آستانه معرفی اعضای شورای مرکزی هفتم :

هیئت مدیره‌های استانی یک گام جلوتر از شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور

با پایان یافتن دوره سه ساله شورای مرکزی ششم به احتمال زیاد تا چندین روز آینده 25 عضو اصلی و 7 عضو علی البدل سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برای دوره هفتم توسط وزیر راه و شهرسازی معرفی خواهند شد.

کد خبر: 1821 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۶ آبان ۹۵ - ۱۰:۵۳ ق.ظ

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، هیئت مدیره‌های استانی یک گام جلوتر از شورای مرکزیحدود سه سال قبل و در عصر روز دوشنبه چهارم آذر ۱۳۹۲ در محل وزارت راه و شهرسازی مراسم تودیع و تقدیر از اعضای دوره پنجم، معارفه و اعطای احکام اعضای دوره ششم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با حضور وزیر راه و شهر سازی برگزار شد

و تا چند روز آینده نیز دوره سه ساله شورای ششم به پایان می‌رسد و آنچه ملاک قضاوت خواهد بود عملکرد سازمان در دوره ششم خواهد بود که نیازمند بررسی و آسیب‌شناسی است تا نقاط قوت و ضعف آن بتواند به عنوان تجربه‌ای گران‌بها مورد استفاده قرار گیرد و به دور از حب و بغض و به شکلی کارشناسانه واکاوی شود.

هیئت مدیره‌های استانی یک گام جلوتر از شورای مرکزی

سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

حکم ریاست سازمان نیز در تاریخ ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ توسط رئیس جمهور صادر شد و هنوز دوره سه ساله آن به پایان نرسیده است و اتفاقا یکی از مواردی که می‌تواند نوعی ناهماهنگی در روند انتخابات سازمان نظام مهندسی را فراهم آورد همین عدم انطباق تاریخ هاست.

هیئت مدیره‌های استانی یک گام جلوتر از شورای مرکزی

چرا که یک سال از انتخابات هیئت مدیره های دوره هفتم نظام مهندسی ساختمان استان ها می گذرد اما شورای مرکزی هنوز دوره ششم خود را به پایان نرسانده است و نکته مهم اینجاست که از ۲۵ نفر عضو اصلی شورای ششم، ۱۸ نفر آنها دیگر در استان خود عضو هیئت مدیره نیستند و در روند تصمیم سازی هیئت مدیره استانی نقش قانونی ندارند پس نمی توانند به برخی از وظایفی که قانون بر عهده شورای مرکزی گذاشته است به درستی عمل کنند چون ارتباط سازمانی با نظام مهندسی استان خود ندارند.

شاید یکی از دلایلی که از روسای استانی دعوت می‌شود که در جلسات شورای مرکزی حضور یابند پوشش دادن به همین انقطاع شورای مرکزی از استان‌ها باشد. اما به نظر می‌رسد معقول‌ترین راه، کاهش فاصله زمانی بین انتخاب هیئت مدیره‌های استانی و انتخابات شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور باشد.

هیئت مدیره‌های استانی یک گام جلوتر از شورای مرکزی

از نظر قانونی چون در ماده ۱۰۹ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مدت عضویت اعضای«شورای مرکزی» سه سال قید شده است پس نمی‌توان زمان آن را کوتاه کرد اما در ماده ۱۰۸ آمده است که اعضای شورای مرکزی باید در هیئت مدیره عضویت داشته باشند که همانطور که گفته شد بیش از ۷۲ درصد اعضای شورای مرکزی فعلی در هیئت مدیره استانی خود عضویت ندارند و ممکن است این مورد جزو موارد ابهام باشد که در ماده ۱۲۳ بر عهده وزیر راه و شهرسازی گذاشته شده است.

به هر روی جایگاه شورای مرکزی به عنوان پارلمان نظام‌مهندسی کشور می‌طلبد که بیش از گذشته مورد توجه وزارت راه و شهرسازی به عنوان نهاد حاکمیتی، سازمان‌های نظام مهندسی استانی به عنوان نهادهای حرفه ای ذی‌نفوذ در استان‌ها و اعضای حقیقی نظام‌مهندسی قرار گیرد و در انتخابات سال‌های آتی به نحوی عمل شود که به واقع نخبگان و حرفه‌مندان مهندسی کشور بتوانند در انتخاباتی شفاف و مشارکتی به این جایگاه مهم راه یابند و عقبه‌ای توانمند و متخصص برای مشورت دادن به وزارت راه و شهرسازی و صنعت احداث کشور به وجود آورند

هیئت مدیره‌های استانی یک گام جلوتر از شورای مرکزی

منبع: صما 

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۲۶ آبان ۹۵
1034 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0