سید مسعود احمدی- کارشناس ارشد انرژی

لزوم اصلاح استانداردهای نظام مهندسی ساختمان در مصرف انرژی

با توجه به جایگاه حدود 27 درصدی ساختمانها در مصرف انرژی لازم است که ضمانت‌های اجرایی قوانین موجود در کاهش مصرف انرژی در ساختمان مورد تاکید مسئولین امر قرار گیرد.

کد خبر: 1317 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۶ آبان ۹۵ - ۲:۱۶ ب.ظ

 به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)وکیلی مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت،ایران در دومین همایش «اجرای قوانین انرژی در ساختمان»  لزوم اصلاح استانداردهای نظام مهندسی ساختمان در مصرف انرژیدر محل مرکز همایش‌های بین المللی صداوسیما در ۱۰ آبان ۹۵ که به همت مجتمع رسانه ای ساختمان  برگزار شد

ایران را از پرمصرفترین کشورها در حوزه انرژی خواند. به گفته وی در ٨٥ درصد ساختمانهای کشور بالاتر از استانداردهای جهانی انرژی مصرف می شود. ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در جریان بررسی کلیات لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا بیان داشت که ایران ۹ برابر میانگین دنیا مصرف انرژی دارد که این میزان از مصرف، به معنی هدر رفت منابع ملی است.

 لزوم اصلاح استانداردهای نظام مهندسی ساختمان در مصرف انرژی

به گفته فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی٢٧ درصد کل انرژی تولیدی کشور در حوزه ساختمان مصرف می شود. با این وجود نبود استانداردهای مدون برای مصرف انرژی در ساختمان، باعث اتلاف بیش از ۳۰% انرژی در ساختمان‌های کشور شده است.

 اصلاح استانداردهای نظام مهندسی ساختمان در مصرف انرژی

سازمان نظام مهندسی ساختمان

اگرچه وزارتخانه های نفت، نیرو و راه و شهرسازی با کمک موسسه استاندارد تصویب استانداردها از جمله تعیین مصرف انرژی و برچسب انرژی را پیگیری می کنند. در همین رابطه اجرای مبحث ١٩مقررات ملی ساختمان که به موضوع راههای صرفهجویی انرژی در ساختمانها و تدوین استاندارد انرژی در سرمایش و گرمایش مرتبط است تهیه و ابلاغ گردید. اما تصویب استانداردها باید همراه با الزاماتی برای اجرایی شدن آن همراه باشد.

دودابی نژاد معاون آموزش و بهینه‌سازی سازمان بهره‌وری انرژی استفاده از ابزارهای مکمل تشویقی مانند کاهش عوارض ساخت و ساز و افزایش عوارض برای افرادی که به بهینه‌سازی مصرف در ساخت و ساز بی‌توجه هستند را راهکاری برای اجرایی شدن قوانین انرژی در ساختمان اعلام کرده است. به عقیده وی گذشته از مشکل نرخ انرژی درکشور، صنعت ساختمان از جمله بخش‌هایی است که در بهره‌وری انرژی با مشکل کارگزار- کارفرما مواجه می‌شود، به گونه‌ای که سازنده یا مالک ساختمان لزوماً استفاده کننده از آن و پرداخت کننده هزینه انرژی نیست و ترجیح می‌دهد تا حد امکان هزینه ساخت و ساز را کاهش دهد، حتی اگر منجر به افزایش مصرف و بهای انرژی در طول دوره عمر ساختمان شود.

بنابر این با توجه به جایگاه بالای ساختمان در مصرف انرژی و وجود قوانین لازم در این حوزه، ایجاد ضمانت‌های اجرایی از طریق تعیین تشویق و جریمه می‌تواند به تعدیل مصرف انرژی در ساختمان‌های  کشور کمک کند.

 

 لزوم اصلاح استانداردهای نظام مهندسی ساختمان در مصرف انرژی

منبع: ایلنا

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۶ آبان ۹۵
1690 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0