مبحث 19، وظیفه مغفول مانده نظام مهندسی روسای نظام‌ مهندسی مطرح کردند:

مبحث ۱۹، وظیفه مغفول مانده نظام مهندسی/کمبود تبلیغات و آموزش‌های فنی برای مهندسان/نبود الزامات قانونی برای اجباری کردن بهینه‌سازی

مسئولان نظام مهندسی با بیان اینکه موضوع مصرف انرژی باید در سیاست‌های کلان دولت دیده شود، نبود الزامات قانونی برای اجباری کردن بهینه‌سازی را ازجمله چالش‌های موجود در این بخش می‌دانند.

کد خبر: 960506054 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۱ آبان ۹۵ - ۵:۲۳ ب.ظ

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، مسئولان نظام مهندسی با بیان اینکه موضوع مصرف انرژی باید در سیاست‌های کلان دولت دیده شود، نبود الزامات قانونی برای اجباری کردن بهینه‌سازی را ازجمله چالش‌های موجود در این بخش می‌دانند. مبحث ۱۹، وظیفه مغفول مانده نظام مهندسی

مبحث ۱۹، وظیفه مغفول مانده نظام مهندسی

عملکرد نه چندان مثبت سازمان نظام مهندسی در همین رابطه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان درخصوص نقش این سازمان در بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها گفت: بهینه سازی شامل هزینه‌هایی می شود که در درازمدت برگشت دارد و اکثریت مردم کشور هم هزینه‌های کوتاه‌مدت را به عنوان سود خود تلقی می کنند.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی نظام مهندسی (akhbarmohandesi.ir)، امیر محسن نیکزاد  با تاکید بر لزوم بررسی مشکلات موجود در این حوزه عنوان کرد: همچنین اگر قید التزام قوانین و ضوابط پیش بیاید و نظام مهندسی هم مجبور باشد که کنترل‌های لازم را انجام دهد، درنهایت خود مصرف‌کنندگان متوجه می‌شوند که اگر در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی عمل کنند، به‌نفع آنها خواهد بود.

مبحث ۱۹، وظیفه مغفول مانده نظام مهندسی

وی با بیان اینکه عملکرد سازمان نظام مهندسی در این حوزه چندان مثبت نبوده است گفت: به دلیل کمبود تبلیغات و آموزش‌های فنی برای مهندسان، سازمان نظام مهندسی چندان در این جریان موفق نبوده است.

نیکزاد قوانین حوزه بهینه سازی را پاسخگو دانست و تاکید کرد: در گام نخست برای شروع بهینه سازی، التزام به این قوانین کمک‌کننده است، اما مسئله اینجاست که این قوانین هنوز اجرایی نمی‌شود.

مبحث 19، وظیفه مغفول مانده نظام مهندسی

نظام مهندسی ساختمان

وی ضعف‌های موجود در این حوزه را مربوط به آموزش و نظارت در اجرا دانست و با اشاره به نقش مهم معماری در کاهش مصرف انرژی گفت: معماری یکی از نقش‌های اساسی را در این مسیر ایفا می‌کند و استفاده از انرژی‌های نو نیز در صورتی که خواسته جمعی باشد، امکان پذیر است.

قوانین سخت‌گیرانه‌ای در بخش بهینه‌سازی وجود ندارد مبحث ۱۹، وظیفه مغفول مانده نظام مهندسی

همچنین رئیس سازمان نظام مهندسی استان هرمزگان با تاکید بر ضرورت احیای کامل مصرف بهینه انرژی گفت: بهینه سازی مصرف انرژی الزامی است؛ به دلیل اینکه استفاده از انرژی های پاک فعلا بسیار گران است و به همین خاطر مردم به دنبال آن نمی‌روند.

ابراهیم عمید  افزود: حال چه در صورت استفاده از انرژی فسیلی و چه انرژی های پاک، برای کاهش پرت انرژی نیاز مبرمی به رعایت و اجرای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در مناطق سردسیر و گرمسیر وجود دارد.

وی همچنین در رابطه با عملکرد سازمان نظام مهندسی در بخش بهینه‌سازی گفت: قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای این منظور وجود ندارد و اگر قوانین سخت‌گیرانه ای در این بخش ارائه شود، مطمئناً انجام خواهد شد. هرچند ما در سازمان نظام مهندسی سعی بر انجام الزامات داریم و آنها را به طراحان و ناظران تاکید می‌کنیم؛ اما کارفرمایان به دلیل اینکه هزینه‌های آنها بالا می‌رود، در این زمینه امساک می‌کنند.

عمید با اشاره به لزوم رعایت قوانین مرتبط با بحث بهینه‌سازی تصریح کرد: یکی از چالش های فعلی در بخش ساخت و سازها مربوط به رعایت ایمنی و مصرف انرژی است و شهرداری‌ها باید جلوی متخلفان را بگیرند.

این مسئول همچنین درخصوص نقش فناوری‌های مدرن در زمینه کاهش مصرف انرژی تصریح کرد: بحث کاربرد فناوری‌های مدرن هنوز در مملکت ما به آن صورت جا نیفتاده، ولی اقدامات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مخصوصا در بخش بتن با توجه به فناوری‌های جدید قابل توجه است.

وی اضافه کرد: در بخش های دیگر مثل نما، دیوارها و مصالح کاربردی، فناوری‌های جدید باید استفاده شود که البته در برخی از این فناوری‌های جدید چون مشکل آتش‌سوزی دارند، در کاربرد آنها باید بیشتر دقت شود.

عمید همچنین با اشاره به نقش مهم معماری ساختمان ها در کاهش مصرف انرژی خاطرنشان کرد: برای این منظور در شهرداری و سازمان مسکن و شهرسازی استان، قانون جدیدی را تصویب کرده ایم که نماها براساس آن طراحی می‌شوند که البته باید در کمیسیون ماده ۵ به تصویب برسد و قابل اجرا شود.

ضعف در ساختار و عملکرد سازمان نظام مهندسی علاوه بر این رئیس سابق سازمان نظام مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز مبحث ۱۹ مقررات ملی را یکی از بخش های مهم و مغفول مانده از وظایف سازمان نظام مهندسی در ارتباط با مصرف انرژی دانست و گفت: سازمان نظام مهندسی حتی در حد صفر درصد هم به این حوزه ورود پیدا نکرده است.

سید ابوالحسن دانشی  افزود: البته باید شرایط و امکاناتی را هم که زمینه‌ساز ورود سازمان به این حوزه است، در نظر داشته باشیم. چرا که همه تقصیرها متوجه سازمان نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه در سیاست‌گزاری‌های کلان، ضعف های زیادی در ساختار و عملکرد سازمان نظام مهندسی وجود دارد که بخشی از آنها ناشی از اجبارات یا الزامات جامعه است.

دانشی عنوان کرد: موضوع مصرف انرژی باید در سیاست‌های کلان دولت دیده شود و از آن جهت باید سازمان‌هایی مثل نظام مهندسی که به نوعی خصوصی و غیرانتفاعی اداره می‌شوند، در این حوزه ورود پیدا کنند.

وی با بیان اینکه تا وقتی مقدمات و بسترسازی مناسبی برای این کار انجام نشود، عموم مردمی که باید این کار را بکنند، راغب به بهینه سازی نخواهند بود گفت: حتی در سازمان‌های دولتی و بخش عمومی این موضوع را نمی‌بینیم. قرار بود طبق مصوبه شورای عالی اداری سال ۷۴ این کار در تمام مراکز استان اجباری ‌شود، اما با یک وقفه حدود ده ساله، هنوز به شکل درست انجام نشده است.

دانشی تنها اقدام موثر در این بخش را دوجداره کردن پنجره‌ها دانست که هرچند قابل قبول اما بسیار ناچیز است و گفت: انتظار می‌رفت که تا این تاریخ، دولت حداقل در زمینه ساختمان‌های عمومی و دولتی که هزینه‌های زیادی را برای مصرف انرژی آنها صرف می‌کند، اقداماتی را در زمینه‌ صرفه‌جویی انجام دهد.

مبحث ۱۹، وظیفه مغفول مانده نظام مهندسی:

وی با انتقاد از اینکه مصرف سالانه انرژی در ساختمان‌های دولتی اصلا کنترل نمی‌شود گفت: می‌شود این ساختمان‌ها را به شکلی اجرا کرد که از نظر مصرف انرژی در حد قابل قبولی باشند و تا وقتی این کار انجام نشود و مردم بازخورد آن را نبینند، کسی برای این امر سرمایه‌گذاری کند.

دانشی بهینه سازی انرژی را مربوط به کیفی سازی دانست و گفت: البته بسترهای لازم فراهم است و با توجه به قیمت حامل‌های انرژی، دولت باید حداقل در ساختمان‌های دولتی این کار را انجام دهد و لازم است که از نظر آگاهی رساندن به مردم تبلیغات انجام شود. مبحث ۱۹، وظیفه مغفول مانده نظام مهندسی

وی با اشاره به کوتاهی سازمان‌های نظام مهندسی گفت: این سازمان ها حداقل امور تبلیغاتی را در حد کافی انجام نداده‌اند و تنها اقدامی که سازمان‌های نظام مهندسی به آن بسنده کرده‌اند، در حد برگزاری دوره‌های ارتقای انرژی و تشویق بوده که موثر نبوده است.

نبود الزامات قانونی برای اجباری کردن بهینه‌سازی دانشی همچنین با انتقاد از نبود الزامات قانونی که بهینه‌سازی را اجباری کند گفت: در مقررات ملی ساختمان، بسیاری از موارد مغفول مانده است. در بخش معماری و در بخش تاسیسات هم قوانین به صورت بسیار محدود اجرایی شده و در زمینه مصرف انرژی، قانون اجباری وجود ندارد، هرچند که قبلا در مصوبه شورای عالی اداری الزام شده بود، اما بعد به فراموشی سپرده شد.

مبحث ۱۹، وظیفه مغفول مانده نظام مهندسی:

وی با بیان اینکه حتی نیروهای فنی در ارتباط با این موضوع توجیه‌پذیر نیستند گفت: وقتی کشورهای دیگر را می‌بینیم که حتی کاهش چند درصدی مصرف انرژی برای آنها ارزش محسوب می‌شود و این مهم در کشور و در جامعه فنی ما جا نیفتاده است جای تاسف دارد و این بخش باید در حیطه اجرایی از نظر قوانین و آئین‌نامه‌ها باید ورود پیدا کنند.

این مسئول افزود: هزینه‌هایی که برای بهینه‌سازی مصرف انرژی انجام می‌شود، شاید در وهله اول کمی قابل توجه باشد، ولی از نظر کاهش مصرف و کیفیت ساختمان، در درازمدت به صلاح و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.

مبحث ۱۹، وظیفه مغفول مانده نظام مهندسی

دانشی ادامه داد: در این زمینه آگاهی کامل به مردم داده نشده و چون هزینه‌ها و شرایط اقتصادی سخت شده، مردم تمایل دارند هزینه کمتری صرف کنند تا زودتر به آن محصول برسند و ساختمان‌ها به عنوان سرمایه ملی از بهای لازم برخوردار باشند.

وی خاطرنشان کرد: از نظر عملی نه فقط سیاست‌های نظام مهندسی، بلکه وزارت راه و شهرسازی هم در این زمینه نبوده است و جا دارد که دولت در این زمینه برای سازمان‌های نظام مهندسی به عنوان یکی از اهرم‌های موثر بسترسازی و زمینه را برای ورود آنها فراهم کند.

منبع: صما

مرجع اخبار نظام مهندسی و آزمون نظام مهندسی

برای مشاهده مجموعه کامل اخبار نظام مهندسی کلیک کنید.

مجموعه کامل محصولات آزمون نظام مهندسی را در اینجا ببنید.

برای دیدن مبحث ۱۹، وظیفه مغفول مانده نظام مهندسی اینجا کلیک کنید

منابع آزمون نظام مهندسی برق مهندسین شاپ
۱۱ آبان ۹۵
1188 بازدید
بدون نظر
امتیاز به این خبر:
0 0